P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1421/AV/443-1457/05/KN

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. 1421/AV/443-1457/05/KN, Urząd Skarbowy w Pruszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 § 1 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zmian.), w związku z wnioskiem z dnia 07.04.2005 (data wpływu 11.04.2005) w sprawie udzielenia informacji na temat opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przeniesienia własności nieruchomości w zamian za zwrot wniesionych świadczeń finansowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie n i e p o t w i e r d z a stanowiska Strony w przedstawionej sprawie i uznaje je jako nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 11.04.2005 do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Strony z prośbą o udzielenie - w trybie art. 14 a powołanej na wstępie ustawy - Ordynacja podatkowa - informacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego, a dotyczący opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przeniesienia własności nieruchomości w zamian za zwrot wniesionych świadczeń finansowych.

Ze złożonego wniosku wynika, że w związku z wystąpieniem z jednostki organizacyjnej, stanowiącej związek kilku gmin, jednego z jego uczestników, Związek jest zobligowany do zwrotu wniesionych przez tą Gminę świadczeń finansowych. W wyniku uzgodnień dokonanych między stronami ustalono, w oparciu o art. 453 Kodeksu cywilnego, że w zamian za zwrot wniesionych świadczeń finansowych zostanie na rzecz Gminy występującej ze Związku dokonane przeniesienie własności dwóch nieruchomości, których właścicielem jest Związek Komunalny.

Zdaniem Strony w/w czynność przeniesienia własności nieruchomości zmierzająca do zwolnienia się z zobowiązania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie wypełnia ona przesłanek zawartych w art. 7 i art. 8 powołanej na wstępie ustawy o podatku VAT, jednocześnie brak jest określenia podstawy opodatkowania w/w czynności. Czynność ta nie stanowi, zdaniem Strony, sprzedaży, a jedynie jest inną formą spełnienia świadczenia, które nie było objęte podatkiem VAT.

Ustosunkowując się do w/w kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza co następuje.

Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zdaniem tut. organu podatkowego czynność przeniesienia własności nieruchomości w zamian za zwolnienie się z obowiązku zwrotu środków finansowych spełnia definicję dostawy towarów w formie przeniesienia ich własności w miejsce świadczenia pieniężnego. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem w wyżej opisanym przypadku oznacza zadysponowanie nim "w miejsce czegoś", tj. gdy podatnik obowiązany był dokonać określonej zapłaty kwoty pieniężnej, a dokonał zapłaty w towarze. Wydanie towaru samo w sobie nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu, o ile nie następuje w wykonaniu określonej czynności prawnej lub nie stanowi, tak jak w tym przypadku, szczególnej formy zapłaty, przy czym zobowiązanie podatnika może mieć charakter publicznoprawny, cywilnoprawny lub wynikać z prawa pracy.

Z powyższych uregulowań zatem wywieść należy, że opisana w zapytaniu z dnia 07.04.2005 czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT podstawą opodatkowania, co do zasady, jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 3 tej ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Biorąc powyższe pod uwagę, tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w przedstawionej sprawie.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Strony, wiąże jedynie tut. organ podatkowy oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, ul. Felińskiego 2B, 01-513 Warszawa, za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej płatnej w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od odwołania i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Pruszkowie