Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 9... - Interpretacja - D-2-443/100/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.08.2004, sygn. D-2-443/100/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na złożone w dniu 23.07.2004 r. (data wpływu do urzędu 26.07.2004 r.) zapytanie - informuje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego następujaco:

Przedmiotowe zapytanie dotyczy, czy do wartości usług świadczonych przez laboratoria jednostki budżetowej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z jednostkami budżetowymi, gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, zakładami budżetowymi np. Urzędem Miasta, Gminy, szkołą należy doliczać podatek VAT ?

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie ze statusu podatnika nie ma zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub organ obsługujacy ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów jego urzędowymi kompetencjami na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w podwójnym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania o charakterze publicznoprawnym nałożone na nie przepisami prawa, oraz
- podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, więc w ramach reżimu prywatnoprawnego np. najem, dzierżawa.

Organ władzy publicznej lub urzad obsługujący ten organ realizując na rzecz organu władzy publicznej, wyłącznie zadania o charakterze publicznoprawnym nałożone przepisami prawa nie będzie podatnikiem podatku VAT, natomiast gdy urząd obsługujący ten organ (tj. gospodarstwo pomocnicze) z tym organem władzy publicznej zawrze umowę cywilnoprawną to czynności wynikające z takiej umowy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem lub będą od tego podatku zwolnione na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Natomiast, usługi świadczone przez gospodarstwa pomocnicze na podstawie umowy cywilnoprawnej, opodatkowane będą podatkiem od towarów i usług, chyba że wykonywane usługi korzystają ze zwolnień wymienionych w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozdziale 6 - zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Na podstawie § 8 ust. 14 w/w rozporządzenia, obowiązującego od 25 czerwca 2004 r., zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.

Wobec powyższego, jednostka budżetowa świadcząca usługi przez swoje laboratoria na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z jednostkami budżetowymi, gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych i zakładami budżetowymi korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Ponadto podatnik może podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w/w ustawy, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej u podatnika, nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Zgodnie z art. 113 ust. 5 w/w ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust.1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust.1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(...)

Interpretacji udzielono wg stanu prawnego na dzień wydania przedmiotowego pisma.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie