
Temat interpretacji
Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszy Unii Europejskiej (w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o PTU (zwolnienie podmiotowe) nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określnej w cyt. przepisie ustawy o PTU.
Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. Ochotnicza Straż Pożarna w dniu 27 czerwca 2013 roku podpisała umowę przyznania pomocy z Samorządem Województwa na realizację operacji w ramach programu osi 4 LEADER działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii działania z zakresu małych projektów z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 organizacja imprezy promocyjno kulturalno turystycznej.
Operacja organizacja imprezy promocyjno kulturalno turystycznej, ma na celu promocję lokalnych walorów kulturowych, turystycznych, oraz 5 gmin znajdujących się na obszarze działania LGD .. i regionu. Ochotnicza Straż Pożarna działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, oraz ustawy z dnia 24 września 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.
Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi działalność w zakresie ochrony przeciwpożarowej, mając na celu zapobieganie pożarom oraz branie udziału w akcjach ratowniczych.
Ochotnicza Straż Pożarna, oprócz działań ratowniczo gaśniczych i profilaktyki przeciwpożarowej i bezpieczeństwa przeciwpożarowego, prowadzi szeroko zakreślone działania w zakresie profilaktyki anty nałogowej, sporto wychowawczym oraz kulturalno oświatowym, poprzez organizowanie programów i uroczystości cyklicznych takich jak: Dzień Babci i Dziadka, świetlicowe tłustoczwartkowe pieczenie pączków, karnawałowy bal przebierańców, ferie w świetlicy, tydzień sportu, półkonie dla dzieci, bieg przełajowy , akademie patriotyczne, msze polowe, Mikołajki, wigilie wiejską. Działalność ta wykonywana jest nieodpłatnie.
Operacja .., której dotyczy umowa z dnia 27 czerwca 2013 zawarta pomiędzy OSP a Samorządem Województwa, skierowana jest do szerokiej grupy odbiorców mieszkańców, Gminy i ościennych Gmin, powiatu i województwa.
Ochotnicza Straż Pożarna nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o PTU (zwolnienie podmiotowe) nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przypisie ustawy o PTU. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7.
Celem projektu operacji jest promocja lokalnych walorów kulturowych i turystycznych na poziomie gminnym, powiatowym i wojewódzkim, integracja lokalnych struktur działających na rzecz lokalnych społeczności oraz integracja społeczności regionu. Do wykonania zadania OSP zakupi nagrody do finału konkursu akcji krwiodawstwa, zleci wykonanie materiałów promujących i reklamujących operację, zakupi produkty spożywcze do wykonania operacji, oraz zleci kompleksową obsługę operacji przez agencję artystyczną.
Wszystkie działania i wykonywane ze środków produkty będą udostępnione nieodpłatnie. W wyniku realizacji tego projektu Wnioskodawca, OSP, nie osiągnie żadnych przychodów.
Działalność OSP związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie PTU. OSP nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi PTU (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszy Unii Europejskiej (w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013)...
Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta bowiem ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszy Unii Europejskiej.
W świetle art. 88 ust. 4 o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako płatnicy VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. OSP podpisała umowę na realizację operacji w ramach programu osi 4 LEADER działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii działania z zakresu małych projektów z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 organizacja imprezy promocyjno kulturalno turystycznej. Operacja ma na celu promocję lokalnych walorów kulturowych, turystycznych wsi, oraz 5 gmin znajdujących się na obszarze działania LGD i regionu. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie składa deklaracji VAT-7. W ramach zadania OSP zakupi nagrody do finału konkursu akcji krwiodawstwa, zleci wykonanie materiałów promujących i reklamujących operację, zakupi produkty spożywcze do wykonania operacji, oraz zleci kompleksową obsługę operacji przez agencję artystyczną. Wszystkie działania i wykonywane produkty będą udostępnione nieodpłatnie. W wyniku realizacji tego projektu Wnioskodawca, nie osiągnie żadnych przychodów.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 20072013, ponieważ jak wskazał Zainteresowany, wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 168 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
