POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-XII-4430/3/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. PP-XII-4430/3/05, Urząd Skarbowy w Kluczborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku po rozpatrzeniu zapytania z dnia 13.01.2005r., które złożono w tut. Urzędzie w dn. 14.01.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) uznaje stanowisko przedstawione przez Jednostkę za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 14.01.2005r. Spółka złożyła w tut. Urzędzie zapytanie o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego.

Stan faktyczny sprawy: PKS Sp. z o. o., jako uprawniony przewoźnik wykonuje publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ulg dla pasażerów. Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach o ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.). Zgodnie z art. 8a w/w ustawy, kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

Do dnia 30.04.2004r. dopłaty te pozostawały poza zakresem regulacji ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług. Od dnia 1 maja 2004r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót (art. 29 ust. 1). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług budzi wątpliwości interpretacyjne. Interpretacje są następujące:

1.W oparciu o wykładnię językową (gramatyczną) należałoby uznać, iż kwoty otrzymanych dopłat są kwotami, które nie zawierają w swojej wartości podatku VAT, zgodnie bowiem z treścią art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r, podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako:-kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), w tym przypadku w celu wyznaczenia podstawy opodatkowania kwota należna od nabywcy jest zmniejszana o kwotę podatku należnego, -kwota otrzymanych dopłat - otrzymana kwota stanowi podstawę opodatkowania (obrót), a jego wartość nie jest zmniejszana o kwotę podatku należnego. W takiej sytuacji podatnik, otrzymujący dopłaty powinien wyliczyć należny podatek od towarów i usług, przyjmując za podstawę wyliczeń całą otrzymaną kwotę, i odprowadzić do urzędu skarbowego, ponosząc koszt podatku z własnych środków.

2. Uznanie, iż kwota dopłaty zawiera również kwotę podatku od towarów i usług, zgodnie bowiem z art.11 (A)(1)(a) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1997r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych-wspólny system podatku od wartości dodanej, ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), wszystko, co stanowi wynagrodzenie od kupującego, klienta lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów i świadczenia usług, stanowi podstawę opodatkowania, a w oparciu o art. 11(A)(2)(a) VI Dyrektywy, podstawa opodatkowania nie obejmuje podatku od wartości dodanej. Kwota dopłat potraktowana została zatem identycznie jak wynagrodzenie otrzymane bezpośrednio od nabywcy. W tej sytuacji podatnik powinien odprowadzić kwotę należnego podatku VAT wyliczonego "w rachunku w stu" od kwoty otrzymanej dopłaty. Obrót (podstawę opodatkowania) stanowi w tym przypadku kwota otrzymanej dopłaty zmniejszona o należny podatek.Wnioskodawca uważa, iż prawidłowa jest interpretacja 1.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ) uprzejmie wyjaśnia: W myśl art. 29 ust. 1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W związku z powyższym, co do zasady, każda dotacja, subwencja lub dopłata o podobnym charakterze otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę, o ile wpływa na wysokość ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wchodzi do obrotu jako jego część składowa. Dotyczy to więc każdej dotacji, której wielkość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw i świadczonych usług. Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 21 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz stanu prawnego wynika, że otrzymane przez podatnika dopłaty do biletów ulgowych mają bezpośredni związek ze świadczeniem konkretnych usług, ich ceną i zgodnie z w/w przepisami podlegają opodatkowaniu VAT. W tym przypadku mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, ponieważ stanowi ona dopłatę do ceny usługi, jaką jest np.: pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny. Tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Podstawą opodatkowania w omawianej sytuacji jest kwota otrzymanej dotacji pomniejszona o przypadającą od niej kwotę podatku, obliczona każdorazowo przy zastosowaniu stawki podatkowej właściwej dla czynności, której dopłata dotyczy. W niniejszym przypadku stawka podatku VAT wynosi 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 (poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w brzmieniu: "PKW i U 60.21 Usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe").Mając na względzie przytoczone przepisy otrzymane dotacje przedmiotowe przez PKS Sp. z o. o. na podstawie cyt. art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią kwotę brutto, w której jest zawarty podatek VAT.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Kluczborku