Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja po... - Interpretacja - 1406/VAT/443-19/MO/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.05.2005, sygn. 1406/VAT/443-19/MO/05, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja podatkowa" (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 16.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


p o s t a n a w i a


stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Pismem z dnia 16 marca 2005r. Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Strona rozszerzyła działalność gospodarczą o wykonywanie usług hydraulicznych (wykonywanie instalacji w domach i mieszkaniach budownictwa, mieszkaniowego).Strona zawiera z klientami umowy na roboty dotyczące sprzedaży usługi, zawierającej zużyte materiały i montaż danej instalacji - jako całość usługi.Pracownik firmy pobiera materiały ze sklepu na dowód RW, lub podpisuje umowę na podwykonawstwo z inną firmą. Po zakończeniu robót Strona na podstawie umowy z klientem - na całość robót wystawia klientowi fakturę za całość usługi ze stawką 7%. Strona stosuje stawkę 7% tylko w przypadku oświadczenia usługobiorcy o przeznaczeniu budynku/lokalu na cele mieszkaniowe.

Pytanie:
Czy prawidłowo do wartości usługi budowlano - montażowej dolicza wartość zużytych materiałów i na całą usługę wystawiają fakturę VAT ze stawką 7% - zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt. ustawy, klasyfikowane jako usługi PKOB-11?
Strona stoi na stanowisku, że usługi montażu i budowy instalacji sanitarnych, centralnego ogrzewania oraz wodnokanalizacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt. 2 litera a) ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu stawką 7%. Wystawiając fakturę za wykonane prace budowlano-montażowe w przypadku objęcia umową całego zakresu wykonywanej roboty budowlano-montażowej powinna stosować stawkę właściwą dla usługi od pełnej wartości kosztorysu w wysokości 7% od łącznej wartości usługi na podstawie art 146 ust. pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego(art. 146 ust. 2).
Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne (art. 146 ust. 3).

Generalną zasadą jest, że sposób opodatkowania materiałów zużywanych podczas wykonywania robót budowlano - montażowych zależy od treści umowy, która powinna określać ekonomiczny cel do jakiego zmierzają strony umowy, czyli wykonawca i odbiorca.

Zatem, jeżeli celem umowy jest wykonanie robót, podstawa opodatkowania powinna zawierać wartość zużytych do ich wykonania materiałów. Wtedy zarówno usługa, jak i materiał mogą być objęte jednolitą stawką, właściwą dla świadczonej usługi, a na fakturze powinna być wyszczególniona jedna pozycja, obejmująca ogólną wartość wyrobu i usługi. Usługa "pochłania" w tym przypadku materiał budowlany, który w tym przypadku podlega wraz z usługą opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 7%. Natomiast czynność winna zostać potraktowana jako dostawa towarów i opodatkowana 22% stawką VAT właściwą dla dostawy, jedynie wówczas, gdy treść umowy zobowiązuje jedną ze stron do dostarczenia odbiorcy określonych umową towarów. Tak więc, decydujące znaczenie dla ustalenia rodzaju świadczenia (czy jest to dostawa towaru, czy też wykonanie usługi), a co z tym się wiąże stawki podatku właściwej dla tegoż świadczenia, ma treść zawartej z klientem umowy. Jeżeli czynności są wykonywane w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych według PKOB pod symbolem 111, a przedmiotem zawartych przez Spółkę umów z klientami są prace montażowe do wykonania których zużywa się materiały wykonawcy i umowa nie przewiduje odrębnego rozliczenia zużytych materiałów i robót, to wówczas do całości usług budowlano - montażowych będzie miała zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%.
W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim