Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. ... - Interpretacja - P-1-443/22/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2005, sygn. P-1-443/22/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
POIV-443/57/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dnia 30.12.2004 r. (data wpływu do Urzędu 03.01.2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14.01.2005 r., z dnia 21.02.2005 r. (data wpływu do Urzędu 28.02.2005 r.) oraz pismem z dnia 30.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za nieprawidłowe w części dotyczącej uznania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

U z a s a d n i e n i e

Ze skierowanego do tut. Organu podatkowego pisma wynika, że Fundacja w dniu 30.11.2004 r. złożyła wniosek o finansowanie projektu w ramach Priorytetu II "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.1. "Wiedza Kluczem Awansu i Sukcesu zawodowego". Umowa na dofinansowanie w/w projektu została zawarta w dniu 31.01.2005 r. Środki na realizację projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pochodzą maksymalnie w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 25 % finansowane jest z budżetu państwa. Umowa wyłącza możliwość sfinansowania podatku w przypadku możliwości dochodzenia zwrotu podatku od towarów i usług.

W złożonym zapytaniu z dnia 30.12.2004 r. (data wpływu do Urzędu 03.01.2005 r.) Podatnik zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie czy Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej w myśl § 6 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970) stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną. Zdaniem Strony Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną, o której mowa w § 6 pkt 3 i 4 w/w rozporządzenia.

Zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl natomiast § 6 ust. 4 w/w rozporządzenia za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
  3. z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W cyt wyżej przepisach mowa jest o programie PHARE i ISPA (kontrakty w ramach ISPA zawarte przed 1 maja 2004 r.), o środkach, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, a także bezzwrotnych środkach przekazanych na podstawie umów i jednostronnych deklaracji z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Natomiast środki pomocowe, o których pisze Fundacja pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (nie dotyczą więc programu PHARE i ISPA), środki przekazywane są na podstawie umowy zawartej w dniu 31.01.2005 r. (tj. po 1 maja 2004 r.), środki te pochodzą z budżetu Unii Europejskiej, a umowa wyłącza możliwość sfinansowania podatku w przypadku możliwości dochodzenia zwrotu podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze cyt. wyżej przepisy, w ocenie tut. Organu podatkowego przyznane Stronie środki nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia.Biorąc pod uwagę powyższe, postanawiam jak w sentencji.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej datowania.Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, (...). Jeżeli jednak podatnik, (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika, (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi, (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także: nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się; nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie