Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie: - Interpretacja - ZP/443-432/4/04

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. ZP/443-432/4/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60),

- art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Spółki, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w części dotyczącej dokumentów stanowiących dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest firmą spedycyjną świadczącą m.in. usługi transportu międzynarodowego. W złożonym wniosku, Spółka powołuje się na przepis art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, jest w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Wnioskująca podnosi, iż na dokumencie celnym SAD w polu 20 wpisuje się "warunki dostawy": np. EXW lub DDU. W formułach Incoterms są to dwie skrajne formuły. W przypadku warunków dostawy EXW koszty transportu ponosi odbiorca towaru. Koszty te są oddzielnie wykazane na dokumencie celnym SAD i ostatecznie dodane do wartości towaru. Od tej łącznej sumy na dokumencie celnym SAD, policzony jest podatek VAT do zapłacenia przez odbiorcę towaru. W przypadku natomiast warunków dostawy DDU - koszty transportu ponosi nadawca towaru. Koszty transportu nie są zatem wyszczególnione kwotowo w dokumencie SAD. Należność celna (podatek VAT) wyliczony jest od wartości towaru.

W związku z powyższym, Spółka zwraca się z zapytaniem, czy oznaczenie na dokumencie SAD warunków dostawy DDU jest warunkiem wystarczającym na stwierdzenie faktu, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów?

Podatnik stoi na stanowisku, że podanie w dokumencie celnym SAD warunków dostawy DDU jest warunkiem wystarczającym na stwierdzenie powyższego faktu. Zdaniem Wnioskującej, sprzedawca ustanawiając w kontrakcie z kupującym taką formę dostawy, kalkuluje cenę za towar, wliczając w nią koszt transportu, który musi sam opłacić. Polski importer płacąc podatek VAT od importowanego towaru (przy warunkach DDU) płaci pośrednio podatek VAT od ukrytej w cenie towaru - usługi transportowej.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przepis art. 83 ust. 5 pkt 2 przywoływanej ustawy podatkowej stanowi, iż dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 w/w artykułu, jest w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Dokumentem, z którego jednoznacznie wynika, iż wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, jest kopia dokumentu odprawy celnej lub uwierzytelniony wypis z tego dokumentu, który może nie zawierać danych objętych tajemnicą handlową, ale powinien wykazywać elementy, które określają: podstawę opodatkowania, importera, towary sprowadzone z kraju trzeciego oraz zastosowane wobec nich stawki lub zwolnienia.

Zatem w przypadku, gdy Podatnik świadczący usługi międzynarodowego transportu towarów nie posiada dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt wliczenia kosztów usługi transportowej do podstawy opodatkowania, wówczas nie przysługuje mu prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Jednocześnie, Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego uprzejmie informuje, iż zgodnie z rozwiązaniem prawnym zawartym w przepisach art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), na organ podatkowy został nałożony ustawowy obowiązek udzielenia, na wniosek Podatnika, pisemnej informacji jedynie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Podkreślić należy, iż regulacje polskiego prawa podatkowego nie definiują treści formuł Incoterms w związku z powyższym organy podatkowe nie mają zatem umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu