Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60), art. 15 ust. 6, art. 43 ust... - Interpretacja - US.IX/443-7/HM/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2005, sygn. US.IX/443-7/HM/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60), art. 15 ust. 6, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 113 ust. 1, ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.11.2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 04.02.2005r. znak PSF.310-02/05 uzupełnionego pismem z dnia 15.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 07.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna realizując zadania z zakresu zdrowia publicznego wynikające z ustawy z dnia 14.03.1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 90, poz.575 ze zm.), wykonuje na zlecenie osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej usługi polegające na:

  1. Pobieraniu do badań laboratoryjnych próbek wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
  2. Pobieraniu do badań laboratoryjnych próbek żywności celem określenia jakości zdrowotnej,
  3. Ocenie skuteczności procesów sterylizacji w zakładach opieki zdrowotnej, gabinetach prywatnej praktyki lekarskiej,
  4. Prowadzeniu szkoleń zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowaniu zasad higieny i racjonalnego żywienia, metod apobiegania chorobom oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

Do wniosku Strona dołączyła opinię Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 01.09.2004 r. znak SP-16-5672/KD-6/2004 skierowaną do zastępcy Głównego Inspektora Sanitarnego, w sprawie klasyfikacji działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych. Według tej opinii zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 07.10.1997 r. (Dz. U. Nr 128, poz. 829 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20.01.2004 r. (Dz. U. Nr 33, poz. 289), działalność państwowego nadzoru sanitarnego w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego mieści się w zakresie podklasy PKD 75.12.Z " Kierowanie w zakresie działalności społecznej". W zakresie przedmiotowego grupowania mieści się m.in. wykonywanie badań czystości powietrza, gleby, wody oraz innych badań i analiz laboratoryjnych, ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności, itp. wykonywanych w ramach nadzoru sanitarno-epidemiologicznego przez stacje sanitarno-epidemiologiczne wojewódzkie lub terenowe, realizujące zadania należące do państwowych inspektorów sanitarnych. Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) i obowiązującej od dnia 01.05.2004 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06.04.2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz.844) wyżej wymienione usługi wykonywane przez stacje sanitarno-epidemiologiczne mieszczą się w grupowaniu PKWiU 75.12.12-00.00 "Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego". Jedynie usługi świadczone przez stacje sanitarno-epidemiologiczne na zlecenie osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, obejmujące badania laboratoryjne, analizy i pomiary mieszczą się:

  1. zgodnie z PKWiU z 1997r. w zakresie grupowania PKWiU 74.30.11-00.00 "Usługi w zakresie badań i analiz, składu i czystości substancji",
  2. zgodnie z PKWiU z 2004r. w zakresie grupowania PKWiU 74.30.11-00.00 "Usługi w zakresie badań i analiz składu oraz czystości substancji", co odpowiada działalności usługowej z podklasy PKD 74.30.Z "Badania i analizy techniczne".

Pytanie Podatnika brzmi, Czy Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna podlega obowiązkowi naliczania podatku VAT od świadczonych przez nią usług, oraz czy podlega zwolnieniu podmiotowemu i przedmiotowemu od tego obowiązku.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez nią usługi mieszczące się w klasyfikacji PKWiU 85.14.1, winny być zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika zostały wymienione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych - PKWiU ex 85. W dniu 16.02.2005 r. Podatnik uzupełnił wniosek z dnia 04.02.2005 r. prosząc o podanie stawki podatku od towarów i usług na usługi zaliczone do PKWiU 75.12.12-00.00 "Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu nie podziela stanowiska przedstawionego przez Podatnika i wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle art.1 ustawy z dnia 14.03.1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz.575 ze zm.) Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:

  1. Higieny środowiska,
  2. Higieny pracy w zakładach pracy,
  3. Higieny radiacyjnej,
  4. Higieny procesów nauczania i wychowania,
  5. Higieny wypoczynku i rekreacji,
  6. Zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
  7. Higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne - w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ administracji rządowej podległy ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, który powołuje państwowych wojewódzkich, powiatowych inspektorów sanitarnych. Państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu stacji sanitarno-epidemiologicznej, będącej zakładem opieki zdrowotnej, finansowanym z budżetu państwa. W związku z powyższym w przypadku wykonywania przez stację sanitarno-epidemiologiczną czynności, o których mowa w art. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej - objęta jest ona regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane, zatem przez Stację czynności w ramach zadań ustawowych nie będą podlegały ustawie VAT. Przy czym zaznaczyć należy, iż wyłączenie z podatku VAT - stosownie do powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podmioty wskazane w tym przepisie, w zakresie, w jakim wykonują czynności w ramach wyżej wymienionych umów są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczone usługi podlegają ustawie VAT.

Z załączonej przez Stację opinii GUS wynika, iż świadczone przez stacje sanitarno-epidemiologiczne usługi na zlecenie osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, obejmujące badania laboratoryjne, analizy i pomiary mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.30.11-00.00 "Usługi w zakresie badań i analiz, składu i czystości substancji". Usługi o tym symbolu PKWiU nie zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, wobec czego nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując, działalność Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w zakresie:

  1. Zadań ustawowych zaliczanych do symbolu PKWiU 75.12.12-00.00 "Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego" - nie podlega ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług napodstawie art. 15 ust. 6,
  2. Świadczonych usług na zlecenie osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej obejmujących badania laboratoryjne, analizy i pomiary o symbolu PKWiU 74.30.11-00.00 "Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji" - podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%,
  3. Prowadzonych szkoleń zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowaniu zasad higieny i racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy - objęta jest przedmiotowym zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pod warunkiem zaliczenia tej działalności do grupowania PKWiU 80. W załączniku nr 4 do ustawy pod poz.7, jako zwolnione z podatku, wymienione są "Usługi w zakresie edukacji" PKWiU ex 80, obejmujące swym zakresem również pozostałe formy kształcenia, do których można zaliczyć szkolenia.

Wnioskodawca w swoim piśmie wskazał, że wykonywane przez niego usługi w celu ochrony życia i zdrowia ludzkiego, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 85 i podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu informuje, iż nie jest organem właściwym do dokonywania klasyfikacji statystycznych towarów i usług. Za prawidłową klasyfikację towarów i usług całkowitą odpowiedzialność ponosi wyłącznie podmiot gospodarczy. W przypadku trudności z zakwalifikowaniem wykonywanych czynności do odpowiedniego symbolu PKWiU może zwrócić się do organu statystycznego, tj.Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.Z uwagi na to, że Wnioskodawca dołączył do wniosku opinię Głównego Urzędu Statystycznego (do wiadomości Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych), tut.organ podatkowy dokonał interpretacji w oparciu o klasyfikację działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych podaną przez organ statystyczny, z wyjątkiem prowadzenia szkoleń, których zwolnienie zależy od zakwalifikowania ich do grupy 80 PKWiU. Końcowo Urząd nadmienia, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Kwota, która uprawnia do zwolnienia podmiotowego od podatku VAT w 2005 r. wynosi 43.800 zł (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22.11.2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług - (Dz. U. Nr 253, poz. 2528). Powyższy przepis jest jednak bez znaczenia w przedmiotowej sprawie, gdyż Strona jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W myśl art. 113 ust. 11 ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Interpretacji niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązujące do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Przemyślu