P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP-443/12/12/05/ER

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2005, sygn. PP-443/12/12/05/ER, Urząd Skarbowy w Rypinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie: art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie: udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa w podatku od towarów i usług - uznaje stanowisko wyrażone w piśmie Nr 7032-4/2005-03-14 z dnia 16.03.2005 r. - co do braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od realizowanej inwestycji

z a p r a w i d ł o w e

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 16.03.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Wójta Gminy ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej możliwości odliczenia przez Gminę ... podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Gmina ... realizuje zadanie budowy sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach ..., ..., ... . W tym celu ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Inwestycja ta po jej zakończeniu zostanie przekazana w administrowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej.

Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w piśmie, Gmina ... realizując tę inwestycję nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż inwestycja ta nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Wszelkie dochody i wydatki realizowane będą w Zakładzie Gospodarki Komunalnej.

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Działając na podstawie cytowanego art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie, w odpowiedzi na złożone pismo udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w opisanej w piśmie sprawie.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) przewiduje możliwość odzyskania podatku VAT w § 23 ust. 1, zgodnie z którym, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W myśl § 6 ust. 3 w/w. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast zgodnie z ust. 4 ww. przepisu za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będącego funduszem strukturalnym Unii Europejskiej, z którego ma być finansowana przez gminę inwestycja, nie można jednak zaliczyć do bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ww. rozporządzenia. Tak więc przepis § 23 cytowanego wyżej rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Zwrot podatku od towarów i usług nie będzie też przysługiwał na zasadach ogólnych, a więc na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Możliwość korzystania przez podatnika z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest więc od spełnienia przez niego szeregu warunków, wśród których jednym z ich, jest związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę fakt, że zakupy towarów i usług czynione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - Urząd Gminy ..., jako zarejestrowany podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług na mocy art. 86 ust. 1 w/w. ustawy.

Tutejszy organ, podziela więc stanowisko Wójta Gminy ..., że nie istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od inwestycji finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dotyczącej budowy sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach ..., ..., ... .

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Rypinie