
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w odpowiedzi na pismo Burmistrza Urzędu Miejskiego w Pakości z dnia 16.02.2005r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego stwierdza, iż:
stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem VAT opłaty za zajęcie pasa drogowego jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18.02.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Burmistrza reprezentującego Miasto Pakość o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym regulowanych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że: podatnik pobiera opłaty za zajęcie pasa drogowego. Opłaty za zajęcie pasa drogowego ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1m#178; pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego. Rada Miejska w Pakości, w drodze uchwały ustaliła dla dróg, których zarządcą jest gmina, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1m#178; pasa drogowego. Zajęcie pasa drogowego zostało sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do symbolu PKWiU 63.21.22-00.90 "usługi użytkowania autostrad pozostałe"
Pytanie podatnika brzmi: czy opłata za zajęcie pasa drogowego jest opodatkowana podatkiem VAT? Jeśli tak to jaką stawką?
Zdaniem podatnika: W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 obowiązującej od maja 2004r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU, wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42,poz. 264 ze zm.) usługi są to czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze ( jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. O świadczeniu usług za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilno prawne pomiędzy podmiotami. W tej sytuacji o relacji cywilnoprawnej świadczy, iż zezwolenie na zajęcie pasa drogowego wydane zostało na wniosek zainteresowanej strony. Zatem pobieranie opłaty za zajęcie pasa drogowego należałoby zakwalifikować do świadczenia usług, a usługi zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 63.21.22-00.90 "Usługi użytkowania autostrad pozostałe" należałoby opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w oparciu o wyżej przedstawiony przez podatnika stan faktyczny dokonuje interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie pytania postawionego przez podatnika.
Urząd Gminy w Pakości na wniosek strony wydał zezwolenie na zajęcie pasa drogowego za opłatą, zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) . Ponieważ Urząd Miasta i Gminy w Pakości jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zajęcie pasa drogowego zostało sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do symbolu PKWiU 63.21.22-00.90 "usługi użytkowania autostrad pozostałe", zatem usługi o wymienionym symbolu w świetle przepisu art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wys. 22%.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego.
Interpretacja stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak Urząd Miasta zastosuje się do powyższej interpretacji organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Powyższa interpretacja wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
