
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania pismami z 5 września 2025 r. (wpływ 5 września 2025 r.), z 19 września 2025 r. (wpływ 19 września 2025 r.), z 22 września 2025 r. (wpływ 22 września 2025 r.) oraz z 1 października 2025 r. (wpływ 1 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (wynikający z wniosku oraz z jego uzupełnień)
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie doradztwa biznesowego, zgodnie z PKD 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.
Usługi, które Pani świadczy jako (…), polegają na:
-analizie procesów biznesowych,
-mapowaniu wymagań klienta,
-doradztwie projektowym przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych,
-zarządzaniu zmianą,
-opracowywaniu dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej.
Usługi mają charakter doradczy, koncepcyjny i procesowy. Wspiera Pani klienta w analizie potrzeb, podejmowaniu decyzji, nadzorowaniu projektów i przygotowaniu dokumentacji.
W piśmie z 5 września 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
1)Czy działalność, którą Pani prowadzi – w zakresie doradztwa biznesowego – stanowiąca przedmiot wniosku, sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, do którego odwołała się Pani w pytaniu oraz we własnym stanowisku w sprawie?
Przy czym wskazałem, że symbol PKWiU 70.22.20.0, do którego odwołała się Pani w pytaniu oraz we własnym stanowisku w sprawie, obejmuje zgodnie z ww. rozporządzeniem „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Odpowiedź: Tak, działalność, którą Pani prowadzi w zakresie doradztwa biznesowego, jest sklasyfikowana - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - pod symbolem 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.). Świadczone przez Panią usługi nie obejmują usług informatycznych (PKWiU dział 62), lecz mają charakter doradczy, koncepcyjny i organizacyjny.
2)Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pani w ramach świadczonych usług, jako (…), będących przedmiotem wniosku (zapytania), czyli usług obejmujących:
·analizę procesów biznesowych;
·mapowanie wymagań klientów;
·doradztwo projektowe przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych;
·zarządzanie zmianą;
·opracowywanie dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej.
Należało opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem (rezultatem).
Odpowiedź: Analiza procesów biznesowych – przeprowadza Pani analizę bieżących procesów zachodzących w organizacji klienta, identyfikuje nieefektywności, wąskie gardła i punkty krytyczne. Mapuje Pani istniejące procesy w notacji (…) lub innej wskazanej przez klienta. Określa Pani, które działania są zbędne lub wymagają optymalizacji. Analiza ta ma charakter doradczy i organizacyjny, nie dotyczy aspektów technicznych ani programistycznych.
Efekt: dokument analizy procesów (…), rekomendacje usprawnień, model procesów docelowych (To-Be), raport wniosków.
3)Czyzłożyła Pani w terminie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pani zachowane były/są/będą warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy?
Odpowiedź: Tak, w okresie, którego dotyczy wniosek, spełnia Pani wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Nie prowadzi Pani działalności na rzecz byłego pracodawcy w zakresie tożsamym do obowiązków wykonywanych w ramach wcześniejszego stosunku pracy w roku podatkowym bieżącym ani poprzednim.
5)Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie występują w Pani działalności przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.
6)Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Tak, uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU dział 70), z wyłączeniem usług doradztwa związanego z rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.0). Usługi te nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu.
7)Czy, a jeśli tak to z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje Pani dochody podlegające opodatkowaniu?
Odpowiedź: Nie uzyskuje Pani dochodów z innych źródeł opodatkowanych podatkiem dochodowym poza działalnością gospodarczą objętą niniejszym wnioskiem.
8)Czy prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: Tak, prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychody z każdego rodzaju działalności opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, choć aktualnie wykonuje Pani wyłącznie usługi podlegające pod jedną stawkę - 8,5%.
Z kolei w piśmie z 19 września 2025 r. ponownie doprecyzowała Pani opis sprawy poprzez wskazanie, że:
Przedmiotem niniejszego wniosku są wszystkie usługi wymienione w piśmie z 14 sierpnia 2025 r., tj.:
·analiza procesów biznesowych,
·mapowanie wymagań klientów,
·doradztwo projektowe przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych,
·zarządzanie zmianą,
·opracowywanie dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej.
Są to komplementarne czynności doradcze i analityczne, realizowane w ramach jednego profilu działalności gospodarczej. Wszystkie wymienione usługi są wykonywane samodzielnie, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, i mają charakter doradztwa związanego z zarządzaniem - zgodnie z klasyfikacją PKWiU 70.22.20.0 i w ramach wpisanego w CEIDG PKD 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania.
Opis charakteru pozostałych usług (pkt 2-5)
2. Mapowanie wymagań klientów
Polega na zbieraniu, analizowaniu i porządkowaniu wymagań interesariuszy w projektach organizacyjnych lub wdrożeniowych. Obejmuje prowadzenie wywiadów, warsztatów, analizę dokumentów oraz identyfikację wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. Następnie wymagania są dokumentowane w formie zrozumiałej zarówno dla biznesu, jak i zespołów projektowych (np. w formie (…)).
Efekt: uporządkowana lista wymagań biznesowych i funkcjonalnych, dokumentacja wymagań, backlog produktowy.
3. Doradztwo projektowe przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych
Doradza Pani klientom w ramach projektów wdrożeniowych - w szczególności w zakresie zgodności rozwiązań z celami biznesowymi, komunikacji z interesariuszami oraz koordynacji działań po stronie biznesu. Uczestniczy Pani w analizach rozwiązań proponowanych przez wykonawców (np. (…)), ocenia Pani ich zgodność z wymaganiami klienta, wspiera Pani planowanie kolejnych etapów wdrożenia.
Efekt: większa efektywność wdrożeń, dokumentacja analityczna i projektowa, opinie o rozwiązaniach, notatki z warsztatów i spotkań projektowych.
4. Zarządzanie zmianą
Świadczy Pani usługi z zakresu zarządzania zmianą organizacyjną - obejmuje to identyfikację potencjalnych barier i oporów, planowanie komunikacji zmiany, przygotowanie materiałów informacyjnych i szkoleniowych, a także wsparcie użytkowników końcowych w adaptacji do nowych rozwiązań.
Efekt: plan zarządzania zmianą, harmonogram działań komunikacyjnych, wsparcie wdrożeniowe, wzrost akceptacji zmiany wśród pracowników klienta.
5. Opracowywanie dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej
Tworzy Pani dokumentację opisującą potrzeby, wymagania oraz kierunki rozwoju organizacji. Dokumenty te wspierają decyzje zarządcze oraz są podstawą dla dalszych prac projektowych i wdrożeniowych. Zawierają m.in. modele procesów, analizy luk (…), propozycje rozwiązań, koncepcje procesów docelowych, a także notatki i raporty dla interesariuszy.
Efekt: dokumenty koncepcyjne i strategiczne, analiza (...), raporty końcowe, rekomendacje zmian.
Uzasadnienie klasyfikacji usług do PKWiU 70.22.20.0:
Wszystkie czynności opisane w Pani wniosku, tj.:
·analiza procesów biznesowych,
·mapowanie wymagań klientów,
·doradztwo projektowe przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych,
·zarządzanie zmianą,
·opracowywanie dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej,
uznaje Pani za jeden zintegrowany zakres usług doradczych świadczonych w ramach projektów biznesowych, których celem jest wsparcie klienta w skutecznym zaplanowaniu, wdrożeniu oraz monitorowaniu zmian organizacyjnych i procesowych - niezależnie od branży.
Zakres świadczonych usług wpisuje się bezpośrednio w definicję PKWiU 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015, Dz.U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), ponieważ:
Świadczone usługi spełniają cechy wskazane w opisie grupowania 70.22.20.0: usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu. W Pani ocenie wpisują się one w grupowanie PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które obejmuje m.in. usługi nadzoru, koordynacji i przygotowania działań projektowych.
Ponadto w piśmie z 1 października 2025 r. wskazała Pani, że przesyła oczywiste sprostowanie, popełnionego przez Panią błędu w piśmie. W ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie świadczy Pani usług w zakresie doradztwa w zakresie zarządzania. Efekt Pani prac ma związek z pracami projektowymi.
Pytanie
Czy opisane usługi, sklasyfikowane pod PKD 70.22.Z, może Pani rozliczać w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, jako usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej, w ramach PKWiU 70.22.20.0?
W uzupełnieniu wniosku z 5 września 2025 r. wskazała Pani, że pytanie zostało przeformułowane zgodnie z wymaganiami art. 14b Ordynacji podatkowej i dotyczy wykładni przepisów prawa podatkowego w zakresie Pani praw i obowiązków jako podatnika ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Pani stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku oraz jego uzupełnienia)
W Pani ocenie opisane usługi kwalifikują się do stawki ryczałtu 8,5%, ponieważ odpowiadają definicji doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i nie obejmują świadczenia usług IT ani programistycznych.
Zgodność z PKWiU 70.22.20.0 została potwierdzona w interpretacjach indywidualnych, m.in. nr 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD oraz 0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP.
Uważa Pani, że uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu świadczenia usług doradztwa biznesowego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (PKD 70.22.Z), mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, art. 5b ust. 1 tej ustawy stanowi, że:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie doradztwa biznesowego, zgodnie z PKD 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.
Usługi, które Pani świadczy jako (…), polegają na:
·analizie procesów biznesowych,
·mapowaniu wymagań klienta,
·doradztwie projektowym przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych,
·zarządzaniu zmianą,
·opracowywaniu dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej.
Usługi mają charakter doradczy, koncepcyjny i procesowy. Wspiera Pani klienta w analizie potrzeb, podejmowaniu decyzji, nadzorowaniu projektów i przygotowaniu dokumentacji. Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W okresie, którego dotyczy wniosek, spełnia Pani wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Nie prowadzi Pani działalności na rzecz byłego pracodawcy w zakresie tożsamym do obowiązków wykonywanych w ramach wcześniejszego stosunku pracy w roku podatkowym bieżącym ani poprzednim. Nie występują w Pani działalności przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ww. ustawy. Usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu. Nie uzyskuje Pani dochodów z innych źródeł opodatkowanych podatkiem dochodowym poza działalnością gospodarczą objętą niniejszym wnioskiem. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychody z każdego rodzaju działalności opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, choć aktualnie wykonuje Pani wyłącznie usługi podlegające pod jedną stawkę.
Działalność, którą Pani prowadzi w zakresie doradztwa biznesowego, jest sklasyfikowana - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - pod symbolem 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Świadczone przez Panią usługi nie obejmują usług informatycznych (PKWiU dział 62).
W uzupełnieniach wniosku opisała Pani charakter wykonywanych czynności:
1.Analiza procesów biznesowych - przeprowadza Pani analizę bieżących procesów zachodzących w organizacji klienta, identyfikuje nieefektywności, wąskie gardła i punkty krytyczne. Mapuje Pani istniejące procesy w notacji (…) lub innej wskazanej przez klienta. Określa Pani, które działania są zbędne lub wymagają optymalizacji. Analiza ta ma charakter doradczy i organizacyjny, nie dotyczy aspektów technicznych ani programistycznych.
Efekt: dokument analizy procesów (…), rekomendacje usprawnień, model procesów docelowych (…), raport wniosków.
2.Mapowanie wymagań klientów - polega na zbieraniu, analizowaniu i porządkowaniu wymagań interesariuszy w projektach organizacyjnych lub wdrożeniowych. Obejmuje prowadzenie wywiadów, warsztatów, analizę dokumentów oraz identyfikację wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. Następnie wymagania są dokumentowane w formie zrozumiałej zarówno dla biznesu, jak i zespołów projektowych (np. w formie (…)).
Efekt: uporządkowana lista wymagań biznesowych i funkcjonalnych, dokumentacja wymagań, backlog produktowy.
3.Doradztwo projektowe przy wdrożeniach systemów i rozwiązań organizacyjnych - doradza Pani klientom w ramach projektów wdrożeniowych - w szczególności w zakresie zgodności rozwiązań z celami biznesowymi, komunikacji z interesariuszami oraz koordynacji działań po stronie biznesu. Uczestniczy Pani w analizach rozwiązań proponowanych przez wykonawców (np. (…)), ocenia Pani ich zgodność z wymaganiami klienta, wspiera Pani planowanie kolejnych etapów wdrożenia.
Efekt: większa efektywność wdrożeń, dokumentacja analityczna i projektowa, opinie o rozwiązaniach, notatki z warsztatów i spotkań projektowych.
4.Zarządzanie zmianą - świadczy Pani usługi z zakresu zarządzania zmianą organizacyjną - obejmuje to identyfikację potencjalnych barier i oporów, planowanie komunikacji zmiany, przygotowanie materiałów informacyjnych i szkoleniowych, a także wsparcie użytkowników końcowych w adaptacji do nowych rozwiązań.
Efekt: plan zarządzania zmianą, harmonogram działań komunikacyjnych, wsparcie wdrożeniowe, wzrost akceptacji zmiany wśród pracowników klienta.
5.Opracowywanie dokumentacji koncepcyjnej i biznesowej - tworzy Pani dokumentację opisującą potrzeby, wymagania oraz kierunki rozwoju organizacji. Dokumenty te wspierają decyzje zarządcze oraz są podstawą dla dalszych prac projektowych i wdrożeniowych. Zawierają m.in. modele procesów, analizy luk (…), propozycje rozwiązań, koncepcje procesów docelowych, a także notatki i raporty dla interesariuszy.
Efekt: dokumenty koncepcyjne i strategiczne, analiza „(…)”, raporty końcowe, rekomendacje zmian.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pani usług doradztwa w zakresie zarządzania. Efekt Pani prac ma związek z pracami projektowymi.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych należy wskazać, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
