Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ... - Interpretacja - PP-1/443-1/13423E/05/719/mk

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.05.2005, sygn. PP-1/443-1/13423E/05/719/mk, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn.tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.02.2005 r. (wpł. 15.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej:odliczenia podatku naliczonego od zakupów przeznaczonych na potrzeby promocji Teatru stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe.

Stan faktyczny: Teatr w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży:
- opodatkowanej: sprzedaż biletów na spektakle teatralne, sprzedaż programów teatralnych, wynajem pomieszczeń użytkowych,
- zwolnionej: współorganizacja usług kulturalnych z innymi instytucjami kultury, refakturowanie czynszów za najem mieszkań dla aktorów.Jednocześnie Teatr dokonuje zakupów dotyczących promocji Teatru oraz wystawianych sztuk.Wątpliwości podatnika odnoszą się do kwestii, czy podatek naliczony do odliczenia od zakupów zrealizowanych na potrzeby promocji Teatru i wystawianych sztuk powinien być obliczony strukturą sprzedaży?

Stanowisko podatnika :
Podatek naliczony od zakupów zrealizowanych na potrzeby potrzeby promocji teatru i wystawianych sztuk w całości podlega odliczeniu od podatku należnego.

Ocena prawna stanowiska Podatnika.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W sytuacji gdy podatnik zakupione przez siebie towary i usługi wykorzystuje do wykonywania czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik ma obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Stosownie do art. 90 ust. 2 powołanej ustawy, w sytuacji, gdy podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia ww. kwot podatku naliczonego związanego z określonymi czynnościami - ma prawo pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Proporcję tą zgodnie art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Odliczenie podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w sytuacjach, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym od sprzedaży opodatkowanej ma charakter bezpośredni.Jeżeli zatem Teatr realizuje działalność promocyjną dotyczącą sprzedaży opodatkowanej, to podatek naliczony podlega odliczeniu w całości.

Ponieważ Teatr realizuje sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną dlatego w pierwszej kolejności należy przypisać konkretne wydatki do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Istnieje jednakże pewna kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.Są to nie tylko tzw. koszty "ogólnozakładowe". Do tej grupy zaliczyć należy również wydatki poniesione dla celów promocyjnych Teatru. Wszelkie zakupy folderów, plakatów, afiszy i innych materiałów reklamowych, które informują, reklamują nie daną sztukę, czy spektakl, lecz Teatr jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą.Zdaniem tutejszego organu, zakupy mające na celu promocję Teatru jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą należy kwalifikować jako "związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną". Podatek naliczony od tych zakupów podlega odliczeniu w części, w jakiej jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. Niezbędne jest zatem ustalenie proporcji udziału sprzedaży opodatkowanej w całości sprzedaży przy zastosowaniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę , traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika (płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika) osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto