P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.02.2005, sygn. PP/443-1/05, Urząd Skarbowy w Namysłowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / tekst jednolity - Dz.U. z 2005r.Nr 8 , poz. 60 / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2004r., który wpłynął w dniu 20.12.2004r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia czy otrzymane przez Spółkę dopłaty do ulgowych autobusowych przewozów pasażerskich zwiększają obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 20.12.2004r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Jak stanowi art.14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ,stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach,w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym .W myśl art.14 a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Spółka informuje w piśmie, że świadcząc autobusowe pasażerskie usługi przewozowe, ma ustawowy obowiązek honorowania ulgowych przejazdów osób uprawnionych, co wynika z ustawy z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego /Dz.U.z 2002r. Nr 175, poz.1440 ze zm./.Zgodnie z art.8a ust.2 powołanej ustawy samorządy województw zostały zobligowane do przekazywania przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłat do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, przy czym na podstawie art.8a ust.3powołanej ustawy, określając wielkość dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług. Szczegółowe zasady przekazywania Spółce należnych dopłat reguluje umowa z dnia 19 lutego 2004r. zawarta z" Samorządem Województwa". Paragraf 1 umowy określa szczegółowe zasady przekazywania Spółce dopłat do ulgowych przejazdów autobusowych osób uprawnionych, realizowanych przez Spółkę zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Z kolei w myśl § 5 umowy kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną wg cen nie uwzględniających ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

W oparciu o analizę przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Spółka prezentuje pogląd, że dopłaty do biletów ulgowych uzyskiwane przez nią na podstawie art.8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego nie stanowią obrotu w rozumieniu art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 , poz.535 ze zm./ podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 .Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług ( czyli dotacja przedmiotowa).Zapis ten dotyczy więc nie każdej dotacji (dopłaty), ale tylko tej, której wielkość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw towarów lub usług - czyli dotacji przedmiotowej, tylko ona bowiem stanowi obrót wg ustawy o podatku od towarów i usług. Obowiązek podatkowy z tytułu należnych dotacji powstaje, zgodnie z art.19 ust.21 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (odpowiednio dotyczy to części dotacji).Kwestia dopłat do przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego uregulowana jest w ustawie z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego /Dz.U.z 2002r. Nr 175, poz.1440 ze zm./. Zgodnie z art.8a ust.3 tej ustawy kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną wg cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.

W świetle opisanych wyżej unormowań i przy uwzględnieniu stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w piśmie, tut.organ podatkowy informuje, iż sposób skalkulowania przyznanej Spółce dopłaty (dotacji) wskazuje na bezpośredni jej związek ze świadczeniem przez nią usług ulgowych autobusowych przewozów pasażerskich, o których mowa w art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, co oznacza, że dotacja(dopłata) wchodzi do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Obrotem, czyli podstawą opodatkowania jest więc kwota otrzymanej dopłaty od samorządu województwa pomniejszona o przypadającą od niej kwotę podatku, obliczoną każdorazowo przy zastosowaniu stawki właściwej dla czynności, której otrzymana przez Spółkę dopłata dotyczy. Wynika to wprost z zapisu ustawowego zawartego w art.29 ust.2 ustawy.Otrzymana dopłata(dotacja) opodatkowna jest stawką właściwą dla przewozów pasażerskich taborem samochodowym - tj. stawką w wysokości 7% zgodnie z art.41 ust.2 ustawy. Jeżeli zatem usługa przewozowa objęta dopłatą (dotacją) została wykonana w danym miesiącu, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu jej wykonania powstanie na zasadach określonych w art.19 ust.1 bądź ust.4 (w przypadku obowiązku potwierdzenia fakturą wykonania tej usługi), ale tylko od części należności pomniejszonej o kwotę dotacji.Od pozostałej części należności odpowiadającej kwocie dotacji, która dotyczy tej usługi, obowiązek ten powstanie w rozliczeniu za miesiąc (lub kwartał), w którym zostanie uznany rachunek bankowy podatnika należną kwotą dotacji do tej usługi, zgodnie z art.19 ust.21 ww ustawy z dnia 11 marca 2004r.

Zgodnie z przepisem art.12 ust.4 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U.z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm./ do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.Natomiast zgodnie z przepisem art.16 ust.1 pkt 46 ww ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uważa się podatku od towarów i usług, za wyjątkiem przypadków wymienionych w tym przepisie,które nie mają zastosowania w odniesieniu do Spółki. Uzyskane przez Spółkę dopłaty z budżetu samorządu województwa do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich są związane ze świadczonymi usługami, jakie Spółka wykonuje w związku z realizacją zadań publicznych. Dopłaty mają na celu wyrównanie strat wynikających ze stosowania ustalonego poziomu cen.Podatek od towarów i usług zawarty w cenach sprzedaży biletów, do których dokonano dopłat nie jest przychodem w rozumieniu ww przepisów art.12 ust.4 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również nie jest kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów art.16 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych .

Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.236 § 1 w związku z art.14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art.223 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 lit.a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /Dz.U. Nr 86, poz.960 ze zm./ zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Namysłowie