Podatnik zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu z prośbą o informację o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towaró... - Interpretacja - US33/NG/GV/I/443-19/2005/MP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.04.2005, sygn. US33/NG/GV/I/443-19/2005/MP, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu z prośbą o informację o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, a ściślej potwierdzenie stanowiska, iż przez pojęcie ogłoszenia handlowe, reklamowe i teksty reklamowe, użyte w poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć ogłoszenia i teksty zamieszczane przez podmioty gospodarcze, gdy z treści ogłoszenia lub tekstu wynika, że dotyczą one działalności gospodarczej tych podmiotów. Zdaniem wnioskodawcy, przepis ten nie będzie dotyczyć tzw. ogłoszeń drobnych zamawianych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub też niezwiązane z działalnością gospodarczą zlecającego ogłoszenie, w szczególności ogłoszenia dotyczące nieruchomości (oferty najmu, zakupu, sprzedaży), rzeczy ruchomych (oferty zakupu lub sprzedaży używanych samochodów lub innych przedmiotów), pomocy w nauce (korepetycji) itp.

Na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z treścią poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy o VAT opodatkowane według preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% zostały klasyfikowane według nomenklatury Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 22.12, 22.13 - gazety magazyny, czasopisma - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

Przede wszystkim, co słusznie podnosi także wnioskodawca, okoliczności stanowiące przedmiot zapytania podatnika, rozstrzygnięte zostały pismem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2004r., nr PP1/0602-175/BM6-14510/04KSz. Zgodnie z treścią wymienionego pisma, stanowiącego jednocześnie odpowiedź na interpelacje poselską w sprawie wątpliwości dotyczących zasad ustalania prawa do stosowania obniżonej 7% stawki podatku VAT na publikacje prasowe i w tym kontekście możliwości stosowania stawki podatku w wysokości 7% w przypadku prasy ogłoszeniowej, w której zamieszczane są ogłoszenia drobne (kupno/sprzedaż nieruchomości, samochodów lub innych rzeczy, w sprawie pracy, wynajmu itp.) postanowiono, co następuje:
Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze wydane na podstawie tej ustawy nie określają, co należy rozumieć pod pojęciami: ogłoszenia handlowe, reklama lub teksty reklamowe. Zatem przy wyjaśnianiu tych pojęć należy brać pod uwagę zakres znaczeniowy pojęć używanych w obiegu prawnym oraz dodatkowo posiłkować się np. definicjami zawartymi w słownikach, leksykonach albo też komentarzach kodeksowych. Po analizie nie można potwierdzić (...) wniosku, że pojęcie ˝ogłoszenia handlowe˝ odnosi się wyłącznie do handlu jako obrotu towarami polegającego na kupnie-sprzedaży.

Stojąc na gruncie katalogu pojęciowego stosowanego w obiegu prawnym, należałoby stwierdzić, iż do kategorii handlowych zalicza się takie czynności prawne, które dokonywane są w ramach działalności zawodowej lub zarobkowej danego podmiotu będącego uczestnikiem obrotu gospodarczego, które pozostają w związku funkcjonalnym z tą działalnością. Mogą więc one dotyczyć zarówno obrotu towarowego, nieruchomościami, prawami materialnymi i niematerialnymi, a także być związane ze sferą szeroko rozumianych usług świadczonych przez podmioty gospodarcze. Takie ujęcie zakresu znaczeniowego pojęcia ˝czynności handlowe˝ było już ugruntowane zapisami przedwojennego prawodawstwa, a w tym m.in. w przedwojennym Kodeksie handlowym z 1934 r. Pogląd ten potwierdza też teza sformułowana przez prof. Marka Safjana (vide - Przegląd Prawa Handlowego 1998/2/1).

Przedstawione wyżej wyjaśnienia mają również zastosowanie do pojęcia ˝reklama˝, gdyż jest ona również elementem szeroko rozumianej działalności handlowej lub gospodarczej. Przykładowo wg Słownika ekonomicznego i finansowego (Wydawnictwo ˝Książnica˝ 1994.1995. Bernard Colli) przez reklamę należy rozumieć ogół działań polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu między innymi na określone produkty (towary) lub usługi.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów