Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: zakup towaru przez Podatnika następuje od osoby fizycznej z Luksemburga nie prowadzącej działaln... - Interpretacja - LUS/I-2/443-79/05/KW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.08.2005, sygn. LUS/I-2/443-79/05/KW, Lubuski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: zakup towaru przez Podatnika następuje od osoby fizycznej z Luksemburga nie prowadzącej działalności gospodarczej i nie mającej nr identyfikacyjnego VAT UE. Następnie towar zostaje sprowadzony do Polski i sprzedany na rynku krajowym. Na rachunku otrzymanym od sprzedawcy z Luksemburga jest jedna cena brutto. Pytanie Podatnika: jak należy postępować z naliczaniem i odliczaniem podatku VAT? Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: zdaniem Podatnika powyższa transakcja nie ma wpływu na obciążenie VAT, ponieważ przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym naliczany jest VAT oraz VAT należny, które wzajemnie się znoszą. Należy więc naliczyć podatek naliczony i należny.

Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, wskazując co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1).

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że:
1) nabywcą towarów jest:

  1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
  2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a

Jak wynika z powyższego zakupu towaru od osoby fizycznej z Luksemburga nieprowadzącej działalności gospodarczej i niemającej numeru identyfikacyjnego VAT UE, nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Oznacza to, iż transakcja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem na Podatniku nie ciąży obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i naliczenia podatku należnego, gdyż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT tylko w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, gdyż przedmiotowa transakcja nie jest transakcją wewnątrzwspólnotową i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.

Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Lubuski Urząd Skarbowy