Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.816.2025.1.AK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.816.2025.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”,

-uznania za koszt kwalifikowalny podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa stanowi ono jednostkę samorządu terytorialnego oraz wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim (niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa do zadań wszystkich samorządów wojewódzkich należy m.in. wykonywanie zadania w zakresie ochrony środowiska o charakterze wojewódzkim.

Jako mocną stronę … uważa się (...). Stąd też wybrane typy realizowanych w tej perspektywie finansowej projektów powinny umiejętnie łączyć zachowanie dziedzictwa naturalnego przy ograniczeniu negatywnego wpływu różnego rodzaju inwestycji na bioróżnorodność czy obszary przyrodniczo cenne.

Województwo jest szczególnym obszarem w skali kraju i Europy, wyróżniającym się (...). W obrębie województwa znajdują się (...).

Znaczna część terytorium województwa objęta jest (...). Ponad (...) jego powierzchni jest chronione jedną z form przewidzianych ustawą o ochronie przyrody. Szczególnie ważne są tu (...).. Istnieje więc rozbudowany system ochrony, co tworzy korzystną bazę formalno-prawną dla dalszych działań związanych z zachowaniem bioróżnorodności. Niemniej, samo istnienie form ochrony przyrody nie gwarantuje utrzymania wysokiego poziomu bioróżnorodności bez działań ukierunkowanych na minimalizację niekorzystnych zjawisk. Obszary podległe ochronie zmagają się z wyzwaniami, takimi jak presja związana z rozwojem infrastruktury, intensyfikacją gospodarki rolnej, fragmentacją siedlisk, czy też zmianami klimatycznymi. Szczególnie istotne jest tu utrzymanie właściwego stanu siedlisk i gatunków oraz ochrona tradycyjnych krajobrazów rolniczych, które stanowią siedliska wielu organizmów związanych z ekstensywnym użytkowaniem łąk i pastwisk. W regionie, gdzie istotną rolę gospodarczo- społeczną odgrywa rolnictwo, konieczne jest godzenie interesów produkcji rolnej z wymogami ochrony przyrody.

Na liście projektów strategicznych Województwa przewidzianych do realizacji w ramach Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 ujęty został projekt pn. „…" (dalej: projekt).

Projekt realizowany będzie w partnerstwie Województwa z (...). Parki krajobrazowe działają jako wojewódzkie jednostki budżetowe na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Nadzór i kontrolę nad działalnością parków sprawuje Zarząd Województwa. Finansowanie działalności parków należy do Województwa, które otrzymuje na ten cel dotację z budżetu państwa, i jest określone w uchwale budżetowej Sejmiku Województwa.

Wspólna realizacja Projektu przez sześć instytucji zakłada uzyskanie najlepszych możliwych efektów ekologicznych oraz osiągnięcie wskaźników z zakresu ochrony przyrody. Dzięki tak różnorodnej współpracy projekt będzie miał oddziaływanie ogólnowojewódzkie i obejmie swoim zasięgiem zarówno obszar/teren, jak również mieszkańców całego województwa. Wartością dodaną realizacji projektu będzie dostęp do zasobów przyrody utrzymanych w wysokiej jakości oraz zdrowa przestrzeń do życia. Projekt jest w pełni zgodny z celami, priorytetami i celami szczegółowymi Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 (dalej: FE 2021-2027).

Jednym z celów Programu FE 2021-2027 jest: „… zaś celem głównym Programu jest (...). Projekt wpisuje się w ten cel poprzez działania związane z ochroną różnorodności biologicznej, rozwojem infrastruktury edukacyjnej i turystycznej oraz wspieraniem zrównoważonego rozwoju regionu.

Projekt odpowiada na wyzwania związane z ochroną różnorodności biologicznej poprzez:

-monitoring i ochronę siedlisk wodnych i lądowych,

-tworzenie centrów ochrony bioróżnorodności i edukacji ekologicznej,

-zastosowanie nowoczesnych technologii,

-wzmacnia także infrastrukturę związaną z edukacją i turystyką ekologiczną, co ogranicza negatywne skutki ruchu turystycznego.

Zakłada się, że wszystkie planowane do podjęcia działania w ramach projektu zostaną zrealizowane do końca 2029 r.

Jest to projekt strategiczny dla województwa, wspiera ochronę środowiska oraz integrację lokalnych społeczności z celami ochrony przyrody. Dzięki współpracy z partnerami projektu, zapewnia naukowe i praktyczne wsparcie w realizacji zadań. Projekt uwzględnia zmieniające się warunki klimatyczne, podejmując działania adaptacyjne, takie jak ochronę siedlisk i zwiększanie retencji wodnej. Poprzez działania edukacyjne i infrastrukturalne, projekt zwiększa świadomość ekologiczną, wspiera zrównoważony rozwój turystyki oraz angażuje lokalne społeczności w ochronę środowiska. Działania planowane do realizacji w ramach projektu nie tylko wspierają cele środowiskowe i rozwojowe regionu, ale także wzmacniają jego atrakcyjność turystyczną i jakość życia mieszkańców, przyczyniając się do harmonijnego rozwoju województwa w zgodzie z naturą.

Planowana struktura finansowania projektu:

-85% kosztów kwalifikowanych - dotacja z Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027,

-15% kosztów kwalifikowanych - wkład własny.

Wkład własny w projekcie zostanie pokryty z budżetu województwa oraz budżetów Partnerów.

Wartość realizacji całego projektu oszacowana została na poziomie … brutto. Województwo będzie ponosić wydatki, które dokumentowane będą fakturami VAT.

W poniższej tabeli przedstawione zostały całkowite nakłady zdarzenia przyszłego.

(...)

Po realizacji Projektu właścicielem i zarządcą powstałych lub zmodernizowanych budynków i zakupionych środków trwałych będzie: Województwo .. - Lider Projektu (poprzez swoje jednostki organizacyjne - parki krajobrazowe) oraz Partnerzy Projektu. Powstały majątek będzie amortyzowany przez Lidera i Partnerów. Nie planuje się zmiany własności obiektów. Za utrzymanie oraz eksploatację obiektów i utrzymanie środków trwałych będą odpowiedzialni Lider i Partnerzy wg zakresu planowanych zadań, w szczególności: (...).

Projekt nie będzie generował dochodów. Zakupione w ramach projektu środki trwałe będą wykorzystywane przy prowadzeniu badań terenowych bądź zajęć edukacyjnych. Powstała infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej. Beneficjent realizując projekt nie będzie działał jako podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, Województwo stoi na stanowisku, że nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu i w związku z tym VAT dla Województwa będzie kosztem kwalifikowalnym.

Pytanie (we wniosku oznaczone jako nr 1)

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym w kontekście zdarzenia przyszłego w odniesieniu do realizacji projektu pn. „…” Województwu przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim i prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Planując zdarzenie przyszłe Województwo kierowało się koniecznością realizowania zadań własnych, a czynnik dochodowy nie był tu wyznacznikiem. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków w ramach realizowanego projektu pn. „…". Zdarzenie przyszłe nie jest spowodowane przesłankami ekonomicznymi, a jedynie koniecznością realizowania zaplanowanych w projekcie zadań.

Dlatego też podatek VAT w ramach opisywanego projektu należy uznać za koszt kwalifikowalny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566 ze zm.):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa:

1)    wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,

2)    dysponuje mieniem wojewódzkim,

3)    prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Katalog zadań własnych województwa został określony w art. 14 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupione w ramach projektu środki trwałe będą wykorzystywane przy prowadzeniu badań terenowych bądź zajęć edukacyjnych. Powstała infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo ww. warunków, nie mają zatem Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ zakupione w ramach projektu środki trwałe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy Państwa Województwa, natomiast nie wywiera skutków prawnych dla innych partnerów projektu, o których mowa we wniosku.

Wydana interpretacja dotyczy wniosku w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Natomiast w zakresie uznania za koszt kwalifikowalny podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.