
Temat interpretacji
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia została poinformowana na podstawie pisma przesłanego przez urząd miejski, iż należność z tytułu wieczystego użytkowania gruntu na rok 2005 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.
Zgodnie ze stanowiskiem Spółdzielni zawartym we wniosku - pomimo braku spełnienia przez w/w pismo urzędu miejskiego wymogów faktury VAT, przewidzianych w § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 roku, przysługuje Spółdzielni prawo do odliczenia kwoty podatku VAT wskazanej w przedmiotowym piśmie urzędu miejskiego w wysokości 6.156,59 zł.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...) Jednakże jeśli podatnik chce skorzystać z uprawnienia wynikającego w wyżej cytowanego artykułu jest zobowiązany przestrzegać zasad dotyczących pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony określonych przez ustawodawcę w przepisach prawa podatkowego. Kierując się brzmieniem art. 86 ust. 2 pkt 1a w/w ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Biorąc powyższe pod uwagę dokumentem stanowiącym dowód na okoliczność prawa odliczenia określonej kwoty podatku naliczonego jest prawidłowo wystawiona faktura - zgodnie z wymogami przewidzianymi w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 971). W myśl § 12 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia Ministra Finansów faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży (wystawiana w związku z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy o VAT), powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
- nazwę towaru lub usługi;
- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub nie podlegających opodatkowaniu;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Ponadto nadmienia się, iż na podstawie § 23 w/w rozporządzenia Ministra Finansów za fakturę VAT uznaje się również niżej wskazane dokumenty:
- bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób (...)
- dowody zapłaty za usługi radiokomunikacji przywoławczej (...)
- dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od podatku (...)
- dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi (...)
- rachunki, o których mowa w art. 87-90 Ordynacji podatkowej, wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur (...).
Należy zatem zwrócić uwagę na fakt, iż skoro przepisy prawa podatkowego wymagają udokumentowania prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w ściśle określony sposób (posiadanie faktury VAT lub innych dokumentów wskazanych w § 23 rozporządzenia MF), to znaczy że podatnik nie może tego prawa realizować, dokonując odliczenia podatku naliczonego na podstawie innych dokumentów.
Biorąc powyższe pod uwagę - Spółdzielnia nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego związanego z opłatą roczną z tytułu użytkowania wieczystego gruntu na podstawie pisma urzędu miejskiego informującego o konieczności zapłaty podatku od towarów i usług w związku z użytkowaniem wieczystym gruntu, nawet jeśli w piśmie tym wskazana została kwota podatku VAT należna z tego tytułu. Zatem dopiero otrzymana przez Spółdzielnię faktura VAT potwierdzająca nabycie usługi stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego związanego z uiszczoną opłatą z tytułu użytkowania wieczystego.
