Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia została poinformowana na podstawie pisma przesłanego przez urząd miejski, iż na... - Interpretacja - PP IV/443-17/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2005, sygn. PP IV/443-17/05, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia została poinformowana na podstawie pisma przesłanego przez urząd miejski, iż należność z tytułu wieczystego użytkowania gruntu na rok 2005 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.

Zgodnie ze stanowiskiem Spółdzielni zawartym we wniosku - pomimo braku spełnienia przez w/w pismo urzędu miejskiego wymogów faktury VAT, przewidzianych w § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 roku, przysługuje Spółdzielni prawo do odliczenia kwoty podatku VAT wskazanej w przedmiotowym piśmie urzędu miejskiego w wysokości 6.156,59 zł.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...) Jednakże jeśli podatnik chce skorzystać z uprawnienia wynikającego w wyżej cytowanego artykułu jest zobowiązany przestrzegać zasad dotyczących pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony określonych przez ustawodawcę w przepisach prawa podatkowego. Kierując się brzmieniem art. 86 ust. 2 pkt 1a w/w ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Biorąc powyższe pod uwagę dokumentem stanowiącym dowód na okoliczność prawa odliczenia określonej kwoty podatku naliczonego jest prawidłowo wystawiona faktura - zgodnie z wymogami przewidzianymi w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 971). W myśl § 12 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia Ministra Finansów faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży (wystawiana w związku z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy o VAT), powinna zawierać co najmniej:

    1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
    2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
    3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
    4. nazwę towaru lub usługi;
    5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
    6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
    7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
    8. stawki podatku;
    9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu;
    10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
    11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub nie podlegających opodatkowaniu;
    12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Ponadto nadmienia się, iż na podstawie § 23 w/w rozporządzenia Ministra Finansów za fakturę VAT uznaje się również niżej wskazane dokumenty:

    • bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób (...)
    • dowody zapłaty za usługi radiokomunikacji przywoławczej (...)
    • dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od podatku (...)
    • dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi (...)
    • rachunki, o których mowa w art. 87-90 Ordynacji podatkowej, wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur (...).
      • Należy zatem zwrócić uwagę na fakt, iż skoro przepisy prawa podatkowego wymagają udokumentowania prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w ściśle określony sposób (posiadanie faktury VAT lub innych dokumentów wskazanych w § 23 rozporządzenia MF), to znaczy że podatnik nie może tego prawa realizować, dokonując odliczenia podatku naliczonego na podstawie innych dokumentów.

        Biorąc powyższe pod uwagę - Spółdzielnia nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego związanego z opłatą roczną z tytułu użytkowania wieczystego gruntu na podstawie pisma urzędu miejskiego informującego o konieczności zapłaty podatku od towarów i usług w związku z użytkowaniem wieczystym gruntu, nawet jeśli w piśmie tym wskazana została kwota podatku VAT należna z tego tytułu. Zatem dopiero otrzymana przez Spółdzielnię faktura VAT potwierdzająca nabycie usługi stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego związanego z uiszczoną opłatą z tytułu użytkowania wieczystego.

        Urząd Skarbowy w Sosnowcu