
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację inwestycji pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną i będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Gmina wykonuje szereg zadań z zakresu spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów. W szczególności, Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi podmiotami.
W dniu (...) 2024 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 na realizację projektu: „…”.
W dniu (...) 2024 roku gmina podpisała umowę nr (…) z Zarządem Województwa (….) o dofinansowanie projektu w kwocie nieprzekraczającej (…) zł, przy czym dofinansowanie w formie finansowania UE nie może stanowić więcej, niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi (…) zł. Gmina zobowiązuje się zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej, niż (…) zł, co stanowi nie mniej, niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest zagospodarowanie zabytkowego parku w (...) na terenie działek stanowiących własność gminy o nr ew. X oraz fragmentarycznie Y i Z, C położonych w miejscowości (...), gm. (…).
Przedmiotem przedsięwzięcia jest zagospodarowanie zabytkowego parku w (...) na cele turystyczne poprzez wykonanie alejek spacerowych z nawierzchni wodoprzepuszczalnej - mineralnej, zachowanie zabytkowego drzewostanu oraz zabiegi pielęgnacyjne na drzewach zabytkowych, wykonanie zieleni uzupełniającej w postaci ozdobnych nasadzeń niskich (krzewy, krzewinki, byliny dostosowane do warunków terenowych oraz do założenia historycznego), wykonanie zieleni izolacyjnej, wyposażenie terenu w obiekty małej architektury oraz wykonanie oświetlenia parkowego wraz z monitoringiem. Na terenie parku wyeksponowana zostanie zabytkowa aleja grabowa stanowiąca jednocześnie łącznik komunikacyjny pomiędzy stawami a parkingiem przy świetlicy gminnej w (...). W ramach projektu zostanie wykonana mała architektura nawiązująca wizualnie do elementów wbudowanych w ramach pobliskiej przestrzeni tj. wzdłuż stawów, z którymi park bezpośrednio sąsiaduje, co wpłynie pozytywnie na zachowanie spójności i połączenia obu przestrzeni. Po zakończeniu wszystkich prac przedmiotowy teren zostanie uporządkowany i wykorzystany pod funkcje spacerowe oraz aktywną rekreację na świeżym powietrzu.
Celem projektu jest wzrost atrakcyjności turystycznej regionu oraz poprawa dostępności do miejsc i obszarów atrakcyjnych turystycznie. Zaplanowana w ramach projektu infrastruktura zapewni wszystkim zainteresowanym stronom korzyści społeczno-gospodarcze poprzez wzrost turystyki weekendowej mieszkańców z obszaru powiatu (…), jak również obszaru (…) Obszaru Metropolitarnego, na terenie, którego położona jest gmina. Powstała infrastruktura będzie w pełni otwarta i udostępniona odwiedzającym oraz dostosowana go potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Projekt dotyczy infrastruktury służącej rozwojowi aktywnych form turystyki tj. rekreacji na świeżym powietrzu.
Wartość projektu: (…) zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: (…) zł
Gmina w ramach realizacji projektu planuje podział robót na następujące zadania:
Zadanie 1.
Studium wykonalności.
Na potrzeby projektu wykonane zostało studium wykonalności, które jest niezbędnym i wymaganym dokumentem do ubiegania się o otrzymanie dotacji oraz pozwala na zweryfikowanie wykonalności i zasadności realizacji przedsięwzięcia.
Zadanie 2.
Dokumentacja techniczna.
Na potrzeby projektu wykonana została dokumentacja techniczna, która jest niezbędnym i wymaganym dokumentem w procesie inwestycyjnym i stanowi podstawę wydania wymaganych decyzji architektoniczno-budowlanych.
Zadanie 3.
Zagospodarowanie zabytkowego parku w (...).
W ramach zadania zostaną wykonane prace restauracyjne terenu cennego przyrodniczo i kulturowo oraz mającego wysokie walory turystyczne znajdującego się w obszarze wpisanym do rejestru zabytków - nr rejestru (…):
W ramach projektowanego zagospodarowania terenu planuje się wykonanie:
- alejek spacerowych z nawierzchni wodoprzepuszczalnej-mineralnej o łącznej długości ok. (...) mb i szerokości (...) m, schodów terenowych o nawierzchni granitowej,
- wyposażenie terenu w obiekty małej architektury takie jak: ławki parkowe (...), huśtawki miejskie (...), kosze na odpady (...) oraz tablice informacyjne z treściami dotyczącymi zabytków na terenie Gminy (...),
- wzdłuż ścieżek projektuje się oświetlenie terenu wraz z monitoringiem.
Zadanie 4.
Nadzór inwestorski.
W ramach zadania realizowana będzie usługa nadzoru inwestorskiego, niezbędna do prawidłowego przeprowadzenia robót budowlanych i pozwalająca inwestorowi na bieżące kontrolowanie postępów i jakości prowadzonych prac.
Zadanie 5.
Rozwiązania ułatwiające dostęp za pomocą narzędzi i usług cyfrowych, w tym osobom z niepełnosprawnościami.
W ramach zadania powstanie aplikacja mobilna wraz z przygotowaniem naklejek z kodami qr oraz audio przewodnik o okolicznych atrakcjach i zabytkach na terenie gminy. Zadanie ma na celu zapewnienie rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie 6.
Gospodarka drzewostanem.
Zakres zagospodarowania zieleni:
- wycinki istniejących drzew i krzewów w złym stanie zdrowotnym,
- zabiegi pielęgnacyjne drzew,
- trzebież samosiewów,
- nasadzenia roślin o charakterze ozdobnym, stanowiących dopełnienie układu kompozycyjnego,
- nasadzenia roślin o funkcji izolacyjnej stanowiących przesłonę od strony muru (...),
- nasadzenia ozdobnych krzewów, bylin na rabatach celem wprowadzenia dodatkowych walorów estetycznych oraz celem przełamania form architektonicznych.
Zadanie 7.
Koszty pośrednie.
W ramach zadania realizowane będą działania z zakresu zarządzania projektem oraz promocji projektu. Wnioskodawca będzie wypełniał obowiązki informacyjne i promocyjne, w tym informowania społeczeństwa o dofinansowaniu projektu przez Unię Europejską, zgodnie z rozporządzeniem ogólnym 11 (w szczególności z załącznikiem (...) -….), w szczególności: umieszczania w widoczny sposób znaku Funduszy Europejskich, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej i znaku Unii Europejskiej, umieszczenia w sposób wyraźnie widoczny dla społeczeństwa trwałej tablicy informacyjnej lub pamiątkowej podkreślającej fakt otrzymania dofinansowania z Unii Europejskiej, umieszczenia w miejscu realizacji Projektu przynajmniej jednego trwałego plakatu o minimalnym formacie A3, umieszczenia krótkiego opisu Projektu na oficjalnej stronie internetowej Beneficjenta, zorganizowania wydarzenia informacyjno-promocyjnego, dokumentowania działań informacyjnych i promocyjnych prowadzonych w ramach Projektu).
Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie ona otwarta dla wszystkich odwiedzających. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę jako nabywcę.
Pytanie
Czy Gminie, w związku z planowaną realizacją zadania „…” przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikającej z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację powyżej wymienionej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przyszłe wydatki na realizację inwestycji „….”, ponieważ planowane wydatki na realizację tych inwestycji nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Uzasadnienie:
Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 6 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, sprawy ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania zieleni gminnej i zadrzewień oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych i promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12, 15, 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary oraz usługi celem realizacji Inwestycji, nie nabędzie ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Inwestycję będą bowiem ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy.
Jak zostało wskazane, Gmina nie będzie wykorzystywała nabytych w ramach realizacji inwestycji towarów/usług do świadczenia odpłatnych usług bądź dostawy towarów, które podlegałyby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT.
Infrastruktura w ramach planowanej przedmiotowej inwestycji stanowić będzie własność Gminy i będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wydatki na Inwestycję zostaną poniesione przez Gminę celem realizacji zadań własnych Gminy wykonywanych poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Zdaniem Gminy realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych, nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego przez stosowne przepisy i w związku z jej realizacją Gmina nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT.
Ponadto, Gmina nie będzie wykorzystywała zagospodarowanego terenu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W rezultacie przedmiotowe obiekty służą Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących przyszłe wydatki poniesione na realizację inwestycji „….” z tego względu, iż Gmina planując inwestycję i nabywając niezbędne towary i usługi nie występowała w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione na realizację inwestycji nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT. Infrastruktura, która zostanie wytworzona/nabyta w ramach opisanego projektu - objęta zdarzeniem przyszłym - nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny opisanego projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
„Zgodnie z regulaminem naboru (Załącznik nr (...) do uchwały nr (…) Zarządu Województwa (…) z dnia (... r.)) podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny wyłącznie w przypadku, gdy - niezależnie od wartości (łącznego kosztu) projektu - brak jest prawnej możliwości jego odzyskania.”
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w podobnych sprawach wydał interpretacje indywidualne o stwierdzając, że brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego:
- z dnia 9 lutego 2018 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.22.2018.1.EB
- z dnia 31 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.479.2018.1.AB
- z dnia 16 maja 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.153.2019.1.DC
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizują Państwo projektu pn. „…”. Celem projektu jest wzrost atrakcyjności turystycznej regionu oraz poprawa dostępności do miejsc i obszarów atrakcyjnych turystycznie. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę jako nabywcę.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację ww. inwestycji.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak Państwo wskazali - Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie ona otwarta dla wszystkich odwiedzających. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów.
W konsekwencji, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację inwestycji pn. „….”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zatem zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
