POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-107/2005/PS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.02.2005, sygn. 1472/RPP1/443-107/2005/PS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wpływem w dniu 20 stycznia 2005 r. wniosku Strony - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) - w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona dokonuje zakupu usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania spółką przez osobę prawną mającą siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej niż Polska. Spółka nie posiada pełnej dokumentacji wymaganej przez art. 9a updop. Z tego powodu Strona decyzją wewnętrzną nie zaliczyła wydatków na zakup usług doradczych do kosztów uzyskania przychodów. Strona stoi na stanowisku, iż mimo to ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia powyższych usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), przez import usług rozumie się świadczenie, z tytułu wykonywania których podatnikiem jest usługobiorca o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli osoba prawna, jednostka organizacyjne nie posiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (przez terytorium kraju zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy, rozumieć należy terytorium Rzeczpospolitej Polskiej). W myśl art. 17 ust. 2 przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 (czyli świadczenia usług niematerialnych) oraz art. 28 ust. 3,4,6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Nabywane przez Stronę usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) ujęte są w katalogu usług niematerialnych, o którym mowa w art. 27 ust. 4. Zgodnie z art. 27 ust.. 3 w przypadku, gdy usługi, określone w ust. 4 tegoż artykułu, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsca prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zatem w związku z faktem, iż Strona posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, miejscem świadczenia będzie terytorium kraju.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż zakup przez Stronę przedmiotowych usług należy traktować jako import usług. Strona jako krajowy usługobiorca obowiązany jest do rozliczenia podatku VAT od importowanych usług według stawki właściwej dla tego typu usług. Wobec braku preferencji dla przedmiotowych usług właściwą stawką podatkową będzie stawka 22%.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 2 pkt 4 tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, m. in. kwota podatku należnego od importu usług. Usługobiorca od kwoty należnej usługodawcy nalicza VAT należny z tytułu usługi wykazując go w deklaracji jako podatek należny oraz w tym samym miesiącu (lub następnym) jako podatek naliczony do odliczenia (por. art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy).

Obowiązująca ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w przeciwieństwie do ustawy z 1993 r. - wprowadza obowiązek dokumentowania czynności importu usług fakturą wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał) podatnik może wystawić jedną fakturę wewnętrzną dokumentujące powyższe czynności dokonane w tym okresie (art. 106 ust. 7 ustawy). Faktura wewnętrzna może być wystawiona w jednym egzemplarzu. Kwota podatku podlegającego odliczeniu będzie uwidoczniona na tej fakturze. Wystawiając faktury wewnętrzne stosuje się, zgodnie z treścią § 28 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listu towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), odpowiednio przepisy §12,§16-20, §22,§23 i §23 uwzględniając specyfikę dokumentowanych czynności.

Warunkiem odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu usług jest dysponowanie przez podatnika fakturą wewnętrzną. Ustawa o VAT dla celów odliczenia podatku nie wymaga potwierdzenia tej czynności poprzez sporządzenie dodatkowej dokumentacji podatkowej takiej transakcji. Stąd też brak pełnej dokumentacji wymaganej przez art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000, Nr 54, poz. 654) nie pozbawia podatnika VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Z przepisu art.88 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Podatnik w momencie nabycia usługi (towaru), tzn. poniesienia wydatku w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych, dokonuje oceny, czy został on poniesiony w celu uzyskania przychodu, a tym samym czy istnieje możliwość zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów (czy mógłby zostać zaliczony do tych kosztów). Podkreślić należy, iż przesłanką odliczenia podatku naliczonego na gruncie ustawy VAT nie jest uprzednie (faktyczne) zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. W art. 88 ust. 1 pkt 2 jest bowiem mowa o wydatkach, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zaś o wydatkach, które nie mogą (co do zasady) być zaliczone do takich kosztów. Zatem podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego w przypadkach, gdy ze względów obiektywnych dane wydatki nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (np. z uwagi na brak związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i dążeniem do uzyskania przychodu). Liczy się więc charakter wydatków oraz potencjalna (hipotetyczna) możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych, a nie faktyczne zaliczenie ich do takich kosztów. Z interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż jeżeli wydatki na zakup usług w zakresie prowadzenie działalności gospodarczej i zarządzania są poniesione w celu osiągnięcia przychodu, co do zasady, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to także sytuacji braku dla tych wydatków dokumentacji wymaganej prze art. 9a updop.

Reasumując, jeżeli przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazują, że podatnik nie miałby prawa zaliczyć poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, mimo że z jakiś względów (w przedmiotowej sprawie z uwagi na brak dokumentacji wymaganej przez art.9a updop), poniesionych wydatków nie zaliczył jeszcze do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy ustawy VAT obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie