P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1419/UPO-443-28/05/IR

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.03.2005, sygn. 1419/UPO-443-28/05/IR, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r.) postanawia wydać interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Urzędowi Gminy X, oceniając stanowisko przedstawione we wniosku Fn 3022/1/2005 z dnia 16.02.2005 r. (data wpływu 18.02.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków. Powyższe zadania Gmina realizuje we własnym zakresie, przy pomocy własnych pracowników (nie posiada wyodrębnionego zakładu, ani umowy z innym podmiotem). Urząd Gminy w X posiada na swoim terenie wodociągi. Usługi w zakresie rozprowadzania wody i gospodarki ściekami prowadzone są (na zewnątrz) na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami i podmiotami, które są dokumentowane fakturą i opodatkowane 7% stawka podatku VAT. Powyższe usługi świadczone są również na potrzeby własne, tj. Urzędu i na potrzeby jednostek budżetowych, tj. szkół, które nie są fakturowane. Powyższe czynności są świadczone w formie darowizny.

2. Przedmiot interpretacji. Strona we wspomnianym piśmie z dnia 16.02.2005 r. (data wpływu 18.02.2005 r.) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z zapytaniem czy świadczone przez Urząd Gminy usługi w zakresie rozprowadzania wody i gospodarki ściekami na potrzeby własne i jednostek budżetowych - szkół podlegają zwolnieniu z VAT, czy powinny być opodatkowane stawką podatku VAT 7%.

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Urząd Gminy przedstawił pogląd, iż stosownie do § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowe usługi realizowane "wewnątrz urzędu gminy" podlegają zwolnieniu - nie powinny być obciążone stawką VAT.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7, art. 8 ust. 1 i ust. 2, art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) - zwanej dalej ustawą; § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w spawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1). Stosownie do art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Art. 15 ust. 6 ustawy stanowi iż, nie uznaje się za podatnika organów administracji publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od 1.05.2004 r. przepisem zawartym w § 8 pkt 13 rozporządzenia zwalnia się z podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591) gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego określane są jako komunalne osoby prawne wypełniające funkcje władzy publicznej i podmiotu w stosunkach cywilnoprawnych. Jak wynika z ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną jednak w obrocie prawnym działają w jej zastępstwie określone organy lub jednostki organizacyjne. Organami gminy są: rada gminy (organ stanowiący), oraz wójt, burmistrz, prezydent (organ wykonawczy) wykonujący zadania przy pomocy aparatu pomocniczego - urzędu gminy. W celu wykonywania zadań zgodnie z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, zawierać umowy z innymi podmiotami bądź bez ograniczeń prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie. W przypadku wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu bezpośrednio przez samą gminę, bez wyodrębnienia organizacyjnego w postaci zakładu budżetowego, jako osoba prawna, obowiązana jest do uzyskania numeru NIP. Tak więc gmina, w imieniu której występuje urząd gminy wykonując samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, uznana jest za podatnika podatku od towarów i usług, którego obowiązkiem jest dokumentowanie czynności fakturami VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w zapytaniu Urząd Gminy X wykonuje samodzielnie działalność gospodarcza (art. 15 ust. 2) w zakresie czynności: rozprowadzania wody oraz w zakresie gospodarki ściekami. Z przepisu zawartego w § 8 pkt 13 rozporządzenia wynika, iż odpłatne świadczenie usług realizowane w ramach umów cywilnoprawnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla poszczególnych usług, a czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione od podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy świadczy zarówno odpłatne usługi w zakresie rozprowadzania wody oraz w zakresie gospodarki ściekami na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami i podmiotami, jak również świadczy powyższe usługi na potrzeby własne Urzędu i na potrzeby jednostek budżetowych, tj. szkół - "w formie darowizny".

Przedmiotem darowizny mogą być jedynie rzeczy, wobec czego stwierdzenie odnoszące się do "darowizny" usług, ma charakter umowny, wskazujący na nieodpłatne świadczenie usług przez urząd.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do przepisów art. 8 ust. 1 ustawy przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w tym przepisie. Jako odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2, traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, że świadczone usługi w zakresie rozprowadzania wody i gospodarki ściekami na potrzeby własne i jednostek budżetowych - szkół są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (zadaniami własnymi Gminy). Zatem nieodpłatne świadczenie usług na cele związane przedsiębiorstwem wyklucza zastosowanie art. 8 ust. 2. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że czynności polegające na nieodpłatnym świadczeniu usług nie mieszczą się w zakresie opodatkowania podatkiem VAT - art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i jako takie nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Podsumowując, stwierdza się, że ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedstawione w tym zakresie stanowisko podatnika jest zatem błędne. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Płocku