Gmina X jest właścicielem gruntów, na których zostało ustanowione na rzecz osób fizycznych i prawnych prawo użytkowania wieczystego. Użytkownicy wiec... - Interpretacja - PP-1-005/200/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.08.2005, sygn. PP-1-005/200/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gmina X jest właścicielem gruntów, na których zostało ustanowione na rzecz osób fizycznych i prawnych prawo użytkowania wieczystego. Użytkownicy wieczyści z tego tytułu wnoszą na rzecz gminy, w terminie do 31 marca każdego roku, ustalone w umowach opłaty roczne. Zdaniem strony, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. W związku z powyższym Urząd Gminy w X do kwoty ustalonej według decyzji doliczył i pobrał od użytkowników podatek VAT.

Organ podatkowy stwierdza, iż nie zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan faktyczny przedstawiony w piśmie jest zgodny ze stanem rzeczywistym.W świetle obowiązujących przepisów prawnych oddawanie nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej zawieranej w formie aktu notarialnego pomiędzy gminą (lub Skarbem Państwa) a użytkownikiem wieczystym. Gmina lub Skarb Państwa, przekazując grunt w użytkowanie wieczyste występują jako strony umowy cywilno-prawnej, świadczą bowiem usługi na rzecz innych podmiotów - w omawianym przypadku na rzecz osób fizycznych będących użytkownikami wieczystymi. Zgodnie z art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 ze zm.) czynności gminy w tym zakresie nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania - z pewnymi zastrzeżeniami - jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku prawa użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią więc ustalane między stronami w umowie opłaty z tytułu ustanowienia tego prawa rzeczowego na nieruchomości. Zgodnie z cyt. wyżej przepisem, jeżeli wysokość opłaty została ustalona, a termin jej płatności będzie przypadał w czasie obowiązywania ww. ustawy, wówczas obrotem jest kwota należna z tytułu użytkowania wieczystego. W świetle zapisu art. 29 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w powyższej opłacie zawarty jest należny podatek od towarów i usług. Jeżeli więc z zawartych przez gminę umów nie wynika, że jest to opłata roczna powiększona o podatek VAT, to powinien w niej zawierać się należny podatek od towarów i usług. Za przyjęciem ww. stanowiska przemawiają także przepisy art.3 ust.1 pkt 1 ustawy o cenach, w myśl którego w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.W związku z powyższym stwierdzić należy, iż podatek VAT z tytułu użytkowania wieczystego winien być zawarty w ustalonej między stronami opłacie z tytułu ustanowienia ww. prawa rzeczowego na nieruchomości.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu