POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-3/05-2

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.03.2005, sygn. PP/443-3/05-2, Urząd Skarbowy w Olkuszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 28.01.2005 r. co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Gmina (...) będąca płatnikiem podatku od towarów i usług zwróciła się z wnioskiem w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego sposobu naliczania podatku od towarów i usług od opłat z tytułu oddania w wieczyste użytkowanie gruntów ustanowionych przed 01.05.2004 r.
Strona przedstawia następujące elementy stanu faktycznego:
- Gmina (...) posiada grunty oddane w wieczyste użytkowanie przed 01.05.2004 r.,
- opłata roczna ustalona została zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- od 01.05.2004 r. oddając grunt w wieczyste użytkowanie ustalona opłata zostaje podwyższona o podatek od towarów i usług.
Zdaniem Strony:
Ustaloną przed 01.05.2004 r. opłatą należy potraktować jako kwotę netto i należy do niej doliczyć podatek od towarów i usług z uwagi na fakt, że:
- opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu ustalane są zgodnie z art. 72 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 546 ze zm.) według stawki procentowej od ceny nieruchomości gruntowej określonej na podstawie jej wartości przez rzeczoznawcę majątkowego;
- zgodnie ze standardami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych (standard III. 1.7):
"Ustalona wartość rynkowa nieruchomości nie powinna być zwiększana przez rzeczoznawcę o sumę odpowiadającą podatkom i opłatom, jakie potencjalny nabywca nieruchomości będzie zobowiązany zapłacić w związku z jej nabyciem. W szczególności podatkiem takim jest podatek od towarów i usług. Operat szacunkowy winien zawierać informację odpowiadającą powyższemu ustaleniu.";
- zgodnie z § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r.zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu wieczystego użytkowania powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.
Wątpliwości budzi sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat z tytułu wieczystego użytkowania ustanowionych przed 01.05.2004 r. (nie przewidziano tego podatku ustalając opłatę).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu informuje, iż:

Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym pośrednim pomiędzy prawem własności a prawami rzeczowymi ograniczonymi.Jest prawem na nieruchomości gruntowej i pozwala na korzystanie z gruntu w granicach określonych przez ustawy, zasady współżycia społecznego oraz umowę o oddaniu gruntu Skarbu Państwa lub gminy w użytkowanie wieczyste. Istotą tej formy użytkowania gruntów jest to, że właścicielem gruntu pozostaje gmina lub Skarb Państwa, natomiast budynki i urządzenia wzniesione na tym gruncie stają się własnością wieczystego użytkowania.Do ustanowienia prawa wieczystego użytkowania konieczne jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Użytkownik wieczysty uiszcza właścicielowi gruntu opłatę roczną przez cały czas trwania użytkowania.

Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści sięw zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie daje bowiem praw do rozporządzania nieruchomościami jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród wskazanych w tym przepisie wyjątków.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostaw towarów.

Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W świetle art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195 ze zm.) cena towaru lub usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług obejmuje należność wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług.
Regulacja w/w ustawy o cenach jest bardzo istotna, albowiem oznacza, że wszędzie tam, gdzie strony nie określiły wprost, czy umówiona cena jest kwotą brutto czy netto, przyjmuje się, iż jest to cena brutto, a zatem cena obejmująca podatek od towarów i usług.Ustawa o cenach stanowi bowiem wprost, iż cena obejmuje należny podatek od towarów i usług, a to oznacza, iż strony w umowie mogą ustalić wyłącznie podatek od towarów i usług z określonej ceny (np. poprzez postanowienie, iż do ceny określonej w umowie doliczony zostanie podatek od towarów i usług według właściwej stawki) - jeżeli jednak tego nie zrobią, wówczas cena obejmuje należność "wraz z kwotą należnego podatku".

Wobec cytowanych wyżej uregulowań prawnych, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste od 1 maja 2004 r. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podstawą opodatkowania jest wartość faktycznych opłat pobieranych z tego tytułu.
A to, czy ustalona wysokość odpłatności za wieczyste użytkowanie jest wartością netto czy brutto zależy od zawartej umowy oraz możliwości jej zmian, a gdy nie określono jaka to jest wartość przyjmuje się, iż jest to wartość brutto.

W przypadku, gdy wysokość opłaty pobieranej z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej została określona w oparciu o wartość rynkową ustaloną przez rzeczoznawcę, jako kwota należna z tytułu świadczenia w/w usług, to w kwocie tej zawarty jest podatek od towarów i usług, stanowiąc jej element składowy.

Tak więc ustalona opłata przez Gminę winna być traktowana jako kwota brutto z zawartym podatkiem od towarów i usług.Zatem przedstawione stanowisko Gminy zawarte w przedmiotowym wniosku nie jest prawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu informuje, iż rozporządzeniem Ministra Finanów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) uchyla się § 3a dotyczący szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów.
Określony on był jako moment upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Na podstawie przepisu przejściowego zawartego w § 2 powyższego rozporządzenia - jedynie do opłat pobranych przed terminiem płatności w okresie od dnia 25 czerwca 2004 r. do dnia 14 lutego 2005 r. zastosowanie ma szczególny moment powstania obowiązku podatkowego przypadający z chwilą upływu terminu płatności.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika /płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olkuszu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Olkuszu