Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego zawiadamia, że pismo Wnioskodawcy nr (...) z dnia 1 października 2004 r. skierowane do Ministerstwa Finansów... - Interpretacja - PP-II-443-1/2005/AR/2782

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 11.01.2005, sygn. PP-II-443-1/2005/AR/2782, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego zawiadamia, że pismo Wnioskodawcy nr (...) z dnia 1 października 2004 r. skierowane do Ministerstwa Finansów zostało zgodnie z właściwością miejscową przesłane do tutejszego Urzędu (data doręczenia 31.12.2004 r.). Wobec powyższego tutejszy Urząd przedstawia w niniejszym piśmie informację o zakresie stosowania przepisów podatkowych - zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - według stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2004 r.

Wnioskodawca zlecił wykonanie robót na zadaniu inwestycyjnym, na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. Cena inwestycji została skalkulowana w oparciu o obowiązujące stawki podatku od towarów i usług w okresie przed dniem 1 maja 2004 r. (na dostawy towarów i usług obowiązywała obniżona stawka do 7%). Roboty na zadaniu inwestycyjnym nie zostały zakończone do 30 kwietnia 2004 r. i czynności wykonywane przez zleceniobiorców po tym okresie podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku od towarów i usług - na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Wnioskodawca uważa, że do czynności wykonywanych po dniu 30 kwietnia 2004 r. winna mieć również zastosowanie obniżona stawka podatku, ponieważ przedmiotowa inwestycja, zlecona w oparciu o ustawę o zamówieniach publicznych, oparta została na kalkulacji cen z okresu obowiązywania obniżonych stawek podatku. W obecnym stanie faktycznym sprzedawcy towarów i usług obciążają zleceniodawcę wyższymi należnościami z tytułu podwyższenia stawek podatku, co przekracza uzgodnioną uprzednio cenę zadania.

Tutejszy Urząd nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w powyższej sprawie.

Istotnie - podwyższenie stawek podatku w okresie realizacji inwestycji spowodowało problem dla Zleceniodawcy. Podwyższona stawka podatku może teoretycznie nie wpłynąć na podwyższenie ceny towaru (usługi), gdyż podatek może być obliczony tzw. "rachunkiem w stu" przy założeniu, że podstawą opodatkowania jest kwota należności, pomniejszona o kwotę należnego podatku, co nie narusza dyspozycji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozstrzygającego tę kwestię. Taka metoda obliczenia podatku, choć zgodna z przepisami podatkowymi, jak wynika z treści pisma, jest nie do przyjęcia dla zleceniobiorcy, gdyż faktycznie wpływa na obniżanie przychodu osiąganego z danego zlecenia. Koszt tych zmian poniósłby w całości zleceniobiorca. Z kolei druga metoda obliczania podatku, przyjmująca niezmienność podstawy opodatkowania, powoduje wzrost ceny danego towaru (usługi) o kwotę podwyższonego podatku. Ciężar tych zmian ponosi w całości zleceniodawca.

Bez względu na przyjętą metodę obliczania podatku od towarów i usług sprzedawca towarów (usług) nie jest uprawniony do stosowania obniżonych stawek, obowiązujących na podstawie uchylonych przepisów podatkowych, których stosowania nie przewidują obecne przepisy.
Zgodnie z zasadą zawartą w art. 19 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. obowiązek podatkowy jest powiązany z momentem wydania towaru (świadczenia usługi).

Jeżeli zatem w dacie wykonania tych czynności obowiązuje wyższa stawka podatku sprzedawca zobowiązany jest do jej zastosowania.

Fakt skalkulowania ceny inwestycji przed obowiązywaniem ww. ustawy nie może stanowić okoliczności uzasadniającej stosowanie stawek podatku od towarów i usług powiązanych z nieobowiązującymi już przepisami. Podobnej regulacji nie przewiduje ww. ustawa z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle powyższych ustaleń, tutejszy Urząd nie znajduje podstawy prawnej do potwierdzenia słuszności stanowiska Podatnika.

Małopolski Urząd Skarbowy