
Temat interpretacji
Pismem z dnia z dnia 28.06.2005 r.(data wpływu do tut. organu podatkowego 29.06.2005r.), Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny :
Z Europejskiego Funduszu Społecznego są dofinansowywane projekty o tematyce szkoleniowej lub związane z realizacją innego rodzaju usług informatycznych np. tworzenie portali internetowych, baz danych itp. Dofinansowana jest realizacja zadań w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Zapytanie dotyczy składanych wniosków w ramach konkursów ogłaszanych przez jednostki wdrażające Europejski Fundusz Społeczny. Składając wniosek Spółka nie wie czy planując budżet przedsięwzięcia należy uwzględnić podatek VAT od otrzymanej dotacji.
Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż :
otrzymanie dotacji dofinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację zadań w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich nie zobowiązuje firmy do odprowadzenia 22% podatku VAT z tytułu jej otrzymania.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia , postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z brzmieniem
art.29 ust 1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U Nr 54, poz.535), podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5 w/w ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny tzw dotację przedmiotową - to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją
element podstawy opodatkowania, z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Do stwierdzenia, że dana dotacja zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie czy tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych.
Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w podstawie opodatkowania danej transakcji, a tym samym w obrocie czynności opodatkowanych, zgodnie z art.29 ust.1 cytowanej ustawy.
Poza opodatkowaniem podatkiem VAT pozostają zatem te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
W przypadku, gdy kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie miała wpływu na cenę świadczonej usługi i stanowić będzie jedynie dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.
Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Biorąc pod uwagę, stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny, dotacja, o którą Spółka ubiega się z Europejskiego Funduszu Społecznego jako dotacja na realizację zadań w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich a nie dopłata do ceny realizowanych usług, czy też rekompensaty z powodu obniżenia tej ceny, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
