POSTANOWIENIE - Interpretacja - PE-443/11/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.08.2005, sygn. PE-443/11/05, Urząd Skarbowy w Łęcznej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Gminę w dniu 30 maja 2005 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej likwidację kolizji elementów sieci elektrycznej, uznaje przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.

Gmina złożyła w dniu 30 maja 2005 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek, uzupełniony w dniu 4 sierpnia 2005 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej likwidację kolizji elementów sieci elektrycznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 31.10.2002 r. Gmina zawarła z Zakładami Energetycznymi S.A. umowę o współfinansowanie inwestycji związanej z likwidacją kolizji oraz przebudową urządzeń elektroenergetycznych. Zgodnie z zawartą umową Zakłady Energetyczne S.A. zobowiązały się do opracowania dokumentacji na nowe zasilanie oświetlenia ulicznego oraz wyprowadzenia zasilania nn ze stacji ST - 51, wyposażenia projektowanej stacji w transformator i potrzebną aparaturę SN i nn, wybudowania linii zasilających odbiorców istniejących oraz wykonania powiązania projektowanej stacji z istniejącą siecią. Natomiast Gmina zobowiązała się wykonać i przekazać kompletną i technicznie uzgodnioną dokumentację projektową na budowę stacji wraz z liniami SN i nn, zrealizować własnym kosztem linie kablowe SN, zakupić i zamontować obudowę projektowanej stacji oraz pokryć koszty demontażu istniejącej linii napowietrznej SN oraz stacji napowietrznych. Ponadto pod budowaną stację transformatorową Gmina zobowiązała się wydzielić działkę, do której zakupu zobowiązane zostały Zakłady Energetyczne S.A. One także ponosiły odpowiedzialność za nadzór nad wykonywanymi robotami oraz ich odbiór techniczny. Po zakończeniu inwestycji Gmina będąc właścicielem obudowy stacji oraz linii kablowych SN i nn zobowiązana była przekazać, wybudowane na własny koszt, urządzenia na rzecz Zakładów Energetycznych S.A.

Aneksem do umowy nr 1 z dnia 10.05.2005 r. zostały zmienione obowiązki stron. Zmiany dotyczyły głównie zasad przekazania urządzeń oraz ostatecznego rozliczenia usunięcia kolizji z Zakładami Energetycznymi S.A. Ostatecznie Gmina zobowiązała się do sprzedaży na rzecz Zakładów Energetycznych S.A. linii kablowych SN oraz obudowy stacji transformatorowej wraz z dokumentacją, a także zapłaty za likwidację kolizji. Zakłady Energetyczne S.A. miały natomiast zakupić wyżej wymienione urządzenia oraz wystawić na rzecz Gminy fakturę VAT za likwidację kolizji.

Gmina jest zarejestrowana w tutejszym Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cytowanej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124. Z powyższego przepisu wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług jest związek podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług z podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony jeżeli jest on związany z czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, które generują podatek należny u podatnika dokonującego zakupów.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, że podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez Zakłady Energetyczne S.A. związany jest z podatkiem należnym, który powstanie z tytułu sprzedaży przez Gminę obudowy stacji transformatorowej, linii kablowych SN i nn oraz dokumentacji.

Sprzedaż linii kablowych SN oraz obudowy stacji transformatorowej wraz z dokumentacją stanowi niewątpliwie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W sytuacji zatem, gdy dokonana przez Gminę dostawa przedmiotowych towarów nie będzie zwolniona od podatku od towarów i usług Gminie przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących zakupu towarów i usług związanych z tą dostawą.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Łęcznej