Odpowiadając na pismo z dnia 10.05.2004 r. (data wpływu do tut. Organu 11.05.2004 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie ... - Interpretacja - US IV/III/443-51/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.07.2004, sygn. US IV/III/443-51/04, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na pismo z dnia 10.05.2004 r. (data wpływu do tut. Organu 11.05.2004 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia co następuje.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługi turystyki opodatkowane na zasadach określonych w art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) oraz usługi pośrednictwa w turystyce.

Zapytanie Pana dotyczy sposobu ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży usług turystyki opodatkowanych "na zasadzie marży" oraz usług pośrednictwa w turystyce.


Do rejestrowania przy zastosowaniu kasy ww. usług przyjął Pan następujące rozwiązanie:

  • ewidencjonuje Pan na kasie fiskalnej każdą wpłatę klienta,
  • ewidencję obrotu na kasie fiskalnej, wynikającą z wpłat klientów, prowadzi Pan z zastosowaniem stawki 22%,
  • ewidencję na kasie fiskalnej prowadzi Pan w wyodrębnionej grupie, tak aby mógł Pan zidentyfikować te wpłaty jako nie powodujące powstania obowiązku podatkowego,
  • zobowiązanie podatkowe ustala Pan w oparciu o przepis § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), na podstawie dokumentu wewnętrznego.

Zgodnie z art. 119 ust. 1, 2 i 3 cyt ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
  4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Stosownie do § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Do ewidencjonowania na potrzeby obliczenia osiąganego obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży - na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 cyt. ustawy, przy zastosowaniu kas rejestrujących, całej wartości sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników, w tym również usług turystycznych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 119 ww. ustawy oraz usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej należy wykorzystać aktualne możliwości kas fiskalnych, tj. przyporządkować dla tej sprzedaży wolne pozycje oznaczone literowo powiązane ze zwolnieniem od podatku od towarów i usług bądź stawką VAT 0%.Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć zaewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej kwot podatku, do odprowadzenia których nie jest Pan zobowiązany przepisami prawa.

Obowiązujące przepisy nie określają dokumentu w którym winien Pan obliczyć kwotę marży oraz kwotę należnego podatku od towarów i usług, z tytułu wykonania usług turystyki opodatkowanych "na zasadzie marży" zatem może Pan obliczyć ww. kwoty w dokumencie wewnętrznym, z zachowaniem terminu, o którym mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zawarte w art. 119 ustawy o VAT przepisy dotyczące szczególnych procedur przy świadczeniu usług turystyki nie mają zastosowania do usług pośrednictwa w turystyce, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku świadczonych przez Pana usług turystycznych na podstawie umowy agencyjnej mają zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 19 ust. 4 i 11, art. 41 ust. 1 cyt. ustawy oraz § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia.

Jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymuje Pan zaliczkę na poczet prowizji to zgodnie z art. 19 ust. 11 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, zatem słusznie wystawia Pan w tej części fakturę VAT.

Urząd Skarbowy w Olsztynie