
Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14a § 1, § 2, § 3 oraz art. 120 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./ art. 86 ust 3 i 5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 poz. 535/ informuje iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r "obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5"Artykuł 86 ust. 5 cyt. ustawy wskazuje, że " dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3".W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym w odniesieniu do "samochodów ciężarowych i specjalistycznych o dopuszczalnej ładowności przekraczającej ładowność określoną wzorem" dla których Spółka nie posiada świadectwa homologacji informuję, iż odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących takie zakupy jest możliwe pod warunkiem, iż ich ładowność jest większa niż obliczona zgodnie ze wzorem z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy oraz, że dany typ samochodu posiada homologację w której określono dopuszczalną ładowność lub liczbę miejsc (o czym nie przesądza jej brak w dokumentacji Spółki). Obowiązek homologacji wprowadzono z dniem 1 stycznia 1984r. zgodnie z art. 55 ustawy z dn. 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 6, poz. 35). Świadectwa homologacji są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostały wydane i to do tych instytucji należy się zwrócić o ich udostępnienie. Istotne jest bowiem aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona w/w wzorem z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. . Istotne jest aby z homologacji wydanej na dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego dowodzi, tj. w przypadku samochodu ciężarowego, że ich ładowność jest większa niż obliczona zgodnie ze wzorem, a w przypadku samochodu specjalnego, że jest to pojazd specjalny.
Zatem zakaz odliczania podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych używanych do napędu tych samochodów nie dotyczy, zdaniem tut. Organu, samochodów będących bezspornie np. samochodami ciężarowymi lub specjalistycznymi, na których typ wystawiana była stosowna homologacja W odniesieniu do nabytych przed 1984r. samochodów ciężarowych i specjalistycznych tj. w okresie gdy w momencie rejestracji pojazdu nie istniał prawny obowiązek uzyskania świadectwa homologacji .lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiej homologacji i dokumentów takich nie wydano, wymóg posłużenia się danymi zawartymi w w/w dokumentach nie może mieć zastosowania. W takim przypadku podatek naliczony od zakupów podatek naliczony od zakupionego paliwa może być odliczany na zasadach ogólnych, o ile dopuszczalna ładowność samochodu określona dostępnymi dokumentami (np. dowód rejestracyjny) jest mniejsza od ładowności określonej wg. wzoru, wyliczonej na podstawie tych dokumentów.W stosunku do prawa odliczania podatku od nabywanego paliwa do koparki, tut. Organ stwierdza, że zakaz odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o VAT nie ma w tym przypadku zastosowania, gdyż przepis ten dotyczy paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych. Tymczasem zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe grupowane sa w dziale XXXIV, obejmującym pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy, natomiast koparki mechaniczne mieszczą się w grupowaniu 29.52.26, a więc w dziale XXIX który obejmuje maszyny i urządzenia, gdzie indziej nie wymienione. Skoro więc koparka nie jest ani samochodem osobowym, ani innym pojazdem samochodowym, co wynika z PKWiU, to zakaz wymieniony w w/w przepisie nie ma w tym przypadku zastosowania.
Brak również ograniczeń w odliczaniu podatku zawartego w fakturze dokumentującej nabycie paliwa do ciągników siodłowych na zasadach ogólnych zgodnie - ograniczenie w zakresie wysokości kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54 poz. 535./ nie ma zastosowania do ciągników siodłowych. Tym samym nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy , do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw do napędu tych ciągników. Kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cytowanej ustawie.Wobec powyższego stanowisko przedstawione w piśmie Strony uznaje się za prawidłowe tj. uznaje się prawo Strony do odliczania podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie paliw do napędu samochodów ciężarowych i specjalistycznych wykorzystywanych w prowadzonej przez Stronę działalności.Jednocześnie informuję, iż zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza informacja zostanie przekazana do wiadomości Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w celu sprawdzenia jej poprawności przez ten Organ.
