
Temat interpretacji
Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami wynikającymi z realizacji projektu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2013r. (data wpływu 20 maja 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 02 lipca 2013r. (dat wpływu 03 lipca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi z nadwyżki dotacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi z nadwyżki dotacji.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 02 lipca 2013r. (data wpływu 03 lipca 2013r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Sp. j. jako spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji w formach poza szkolnych i jest opodatkowana podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje w Księdze Przychodów i Rozchodów, jest również czynnym podatnikiem VAT. W ramach działalności między innymi realizuje projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 2013.
W realizowanych projektach w okresie 2013 2014 organizowane są szkolenia językowe i komputerowe. Celem tych szkoleń jest podwyższenie znajomości języków obcych płynności i poprawności, wzbogacanie słownictwa, doskonalenie umiejętności komunikacji. Szkolenia komputerowe mają na celu zwiększenie umiejętności i wiedzy w zakresie obsługi komputera (obecnie niezbędne niezależnie od wykonywanego lub planowanego wykonywania zawodu). Ponadto, projekty mają na celu zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w edukacji formalnej i nieformalnej.
Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach EFS POKL Instytucja pośrednicząca/wdrażająca przyznaje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizacje projektu w wartości stanowiącej nie więcej jak 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Finansowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wpłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych oraz 15% kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa. Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania lub zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektów jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca zawarł następujące umowy na realizację projektów z Instytucją Pośredniczącą z Województwem jak niżej:
- umowa nr o dofinansowanie projektu zawarta w dniu 4 kwietnia 2013r.,
- umowa nr o dofinansowanie projektu zawarta w dniu 4 kwietnia 2013r.
Zgodnie z zawartymi umowami na realizację projektu koszty bezpośrednie na szkolenia językowe z języka angielskiego i niemieckiego oraz szkolenia komputerowe, prowadzą do uzyskania kompetencji w zakresie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych na poziomie ECDL Start i ECDL Core, które będą rozliczane na podstawie stawek jednostkowych.
W myśl art. 11 rozporządzenia nr 1081/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego obok kwot ryczałtowych koszty bezpośrednie w projekcie można rozliczać na podstawie z góry ustalonych stawek jednostkowych. Wysokość stawek jednostkowych została wskazana w załączniku nr 2 i nr 3 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Wytyczne) do stosowania, których Wnioskodawca został zobowiązany w zawartych i podpisanych umowach. Wysokość stawek na szkolenia językowe została wskazana w załączniku nr 2 do Wytycznych.
Stawka jednostkowa dotyczy usługi o wystandaryzowanym zakresie obejmującym: 60 godzin lekcyjnych szkolenia jednej osoby przy liczebności grupy nieprzekraczającej 12 osób oraz koszty wykładowcy i sali. W przypadku realizacji przez Beneficjenta szkolenia językowego w wymiarze będącym wielokrotnością wymiaru objętego ww. standaryzacją (np. 120, 180 godz. zajęć) rozliczenie kosztów następuje w oparciu o odpowiednią wielokrotność stawki jednostkowej wynikającej z załącznika 2 do wytycznych (np. zajęcia 120 godz. to dwukrotność stawki).
W załączniku nr 3 do Wytycznych została wskazana wysokość stawki dotycząca szkoleń komputerowych. Stawka jednostkowa dla szkoleń komputerowych dotyczy usługi szkoleniowej dla jednej osoby o następującym zakresie kosztów: wykładowca, sala (z niezbędnym wyposażeniem) oraz materiały dydaktyczne (w tym podręcznik), (zgodnie z Zasadami Finansowania POKL z dnia 24 grudnia 2012r.). Koszt kwalifikowalny za szkolenia językowe z języka angielskiego i niemieckiego oraz za szkolenia komputerowe w ramach projektu nie jest ustalany w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a jedynie w wyniku przemnożenia ustalonej stawki dla danej usługi (wskazanej w wytycznych) przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonych liczba usług we wniosku o dofinansowanie to we wniosku o płatność (Wniosek rozliczeniowy) podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług.
Przy rozliczeniu projektu nie ma znaczenia faktycznie poniesiony wydatek na realizację usługi tylko ilość zrealizowanych usług. Beneficjent jest zobowiązany do udokumentowania faktycznie wykonania liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we Wniosku o Płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia językowe i szkolenia komputerowe może być np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na zajęciach.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012r. w Rozdziale 4 Podrozdziale 2 wskazują, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesionych wydatków, które zostały wykazane jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z czym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent powinien posiadać określoną w umowie o dofinansowanie projektu dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie projektu np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia itp.
MRR w piśmie z dnia 22 listopada 2012r. znak stwierdza, że w indywidualnych przypadkach może wystąpić rozliczenie w projekcie kwot mniejszych lub większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Beneficjenta. Jednak nie może mieć to wpływu na poprawność realizacji projektu.
Instytucja Zarządzająca PO KL we wspomnianym piśmie wyjaśnia, że w przypadku niższej wartości rzeczywiście poniesionych wydatków, niż wartość stawki jednostkowej lub kwoty ryczałtowej, powstała równica nie stanowi oszczędności w projekcie, a sposób jej zaksięgowania zależy od polityki rachunkowej Beneficjenta.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie zakupywane i nabywane zarówno towary jak i usługi dotyczące projektów są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy.
Szkolenia realizowane w ramach programów unijnych EFS POKL (referowane we Wniosku) w 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych dofinansowane w formie dotacji celowych i ze środków europejskich są zwolnione z opodatkowania VAT, (rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. § 13 ust. 1 pkt 20).
W przesłanym wniosku w pkt G przekazana została informacja, że szkolenia, o których mowa we Wniosku są dofinansowane w 100% przez Instytucję pośredniczącą/wdrażającą w formie dotacji rozwojowych. Finasowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wpłacanych przez Bank Gospodarki Krajowej w wysokości 85 % kosztów kwalifikowalnych oraz 15 % kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa. W związku z powyższym są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.
Szkolenia komercyjne organizowane przez Wnioskodawcę są opodatkowane 23% podatkiem VAT.
Zapisy księgowe zdarzeń dokumentowane fakturami dotyczącymi projektów EFS POKL są prowadzone w pełnej rachunkowości w Księdze podatkowej zgodnie z ustawą o rachunkowości na wydzielonych kontach. Zakupy towarów i usług dotyczące szkoleń finansowanych z EFS są przyporządkowane do konkretnych projektów, bez prawa do obniżenia podatku należnego VAT.
Faktury, które w części dotyczą projektów EFS są dokumentowane, opisywane z podaniem proporcji w sposób jasny, a mianowicie:
- z podaniem proporcji % w części dotyczącej projektów EFS bez prawa do obniżenia podatku należnego VAT,
- z podaniem proporcji % w części nie dotyczącej projektów EFS z prawem do obniżenia podatku należnego VAT.
Uczestnicy szkoleń w ramach realizowanych projektów, które wymienił Wnioskodawca we Wniosku, nie ponoszą żadnych opłat, ponieważ jak wskazano projekty te są w 100% dofinansowane przez Instytucję pośredniczącą/wdrażającą w formie dotacji celowych i ze środków europejskich. Finansowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wpłacanych przez Bank Gospodarki Krajowej w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych oraz 15 % kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa.
Treść umów zawartych z Województwem jako Instytucją Pośredniczącą definiuje podmiot umowy cyt.: Umowa zawarta z Województwem jako Instytucją Pośredniczącą § 2 Instytucja Pośrednicząca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie . stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu w tym:
- płatność ze środków europejskich w kwocie (85%),
- dotacje celowe z budżetu w kwocie (15%).
Otrzymane dofinansowanie stanowi 100% kosztów kwalifikowalnych projektów określonych budżetami, w których jako jedną z pozycji są stawki jednostkowe.
Koszt kwalifikowalny za szkolenia językowe z języka angielskiego i niemieckiego oraz za szkolenia komputerowe w ramach projektu nie jest ustalany w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a jedynie w wyniku przemnożenia ustalonej stawki dla danej usługi (wskazanej w wytycznych) przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonych liczba usług we wniosku o dofinansowanie to we wniosku o płatność (Wniosek rozliczeniowy) podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług.
Przy rozliczeniu projektu nie ma znaczenia faktycznie poniesiony wydatek na realizację usługi tylko ilość zrealizowanych usług. Beneficjent jest zobowiązany udokumentować faktycznie wykonania liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we Wniosku o płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia językowe i szkolenia komputerowe może być np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na zajęciach.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012r. w Rozdziale 4 Podrozdziale 2 wskazują, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesionych wydatków, które zostały wykazane jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z czym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent powinien posiadać określoną w umowie o dofinansowanie projektu dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie projektu np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
(we wniosku wskazane jako nr 3) Czy nadwyżkę otrzymanych środków dotacji powstałą w wyniku mniejszych wydatków niż kwota otrzymanej dotacji za ilość usług przemnożonych przez stawkę jednostkową, można przeznaczyć na finansowanie działalności podstawowej, a koszty pokryte z tych środków wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako koszt podatkowy i czy podatek VAT naliczony przy ponoszeniu tych kosztów będzie podlegał odliczeniu...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku VAT Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (od sprzedaży opodatkowanej) o kwotę podatku naliczonego (z f-r VAT zakupowych). Bowiem w myśl art. 86 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114 i 119 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, iż niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi z nadwyżki dotacji.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.
W związku z powyższym, obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenie, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami dającymi prawo do odliczenia czy też czynnościami niedającymi takiego prawa, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji w formach poza szkolnych. W ramach działalności między innymi realizuje finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 2013. W realizowanych projektach w okresie 2013 2014 organizowane są szkolenia językowe i komputerowe. Celem tych szkoleń jest podwyższenie znajomości języków obcych płynności i poprawności, wzbogacenie słownictwa, doskonalenie umiejętności komunikacji. Szkolenia komputerowe mają na celu zwiększenie umiejętności i wiedzy w zakresie obsługi komputera (obecnie niezbędne niezależnie od wykonywanego lub planowanego wykonywania zawodu). Ponadto, projekty mają na celu zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych w edukacji formalnej i nieformalnej. Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach EFS POKL Instytucja pośrednicząca/wdrażająca przyznaje dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizacje projektu w wartości stanowiącej nie więcej jak 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Finansowanie tych projektów odbywa się ze środków EFS wpłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych oraz 15% kosztów kwalifikowalnych z budżetu państwa. Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania lub zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektów jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca zawarł następujące umowy na realizację projektów z Instytucją Pośredniczącą z Województwem jak niżej:
- umowa nr o dofinansowanie projektu zawarta w dniu 4 kwietnia 2013r.,
- umowa nr o dofinansowanie projektu zawarta w dniu 4 kwietnia 2013r.
Zgodnie z zawartymi umowami na realizację projektu koszty bezpośrednie na szkolenia językowe z języka angielskiego i niemieckiego oraz szkolenia komputerowe, prowadzą do uzyskania kompetencji w zakresie Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych na poziomie ECDL Start i ECDL Core, które będą rozliczane na podstawie stawek jednostkowych.
Szkolenia komercyjne organizowane przez Wnioskodawcę są opodatkowane 23% podatkiem VAT.
Faktury, które w części dotyczą projektów EFS są dokumentowane, opisywane z podaniem proporcji w sposób jasny, a mianowicie:
- z podaniem proporcji % w części dotyczącej projektów EFS bez prawa do obniżenia podatku należnego VAT,
- z podaniem proporcji % w części nie dotyczącej projektów EFS z prawem do obniżenia podatku należnego VAT.
Koszt kwalifikowalny za szkolenia językowe z języka angielskiego i niemieckiego oraz za szkolenia komputerowe w ramach projektu nie jest ustalany w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a jedynie w wyniku przemnożenia ustalonej stawki dla danej usługi (wskazanej w wytycznych) przez liczbę usług faktycznie zrealizowanych. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonych liczba usług we wniosku o dofinansowanie to we wniosku o płatność (Wniosek rozliczeniowy) podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług.
Przy rozliczeniu projektu nie ma znaczenia faktycznie poniesiony wydatek na realizację usługi tylko ilość zrealizowanych usług. Beneficjent jest zobowiązany udokumentować faktycznie wykonania liczby usług objętych stawką jednostkową, które wykazuje we Wniosku o płatność. Dowodem wykonania usługi przy stawkach jednostkowych na szkolenia językowe i szkolenia komputerowe może być np. certyfikat ukończenia szkolenia lub zdania egzaminu oraz lista obecności na zajęciach.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 14 sierpnia 2012r. w Rozdziale 4 Podrozdziale 2 wskazują, że koszty bezpośrednie mogą być rozliczane ryczałtem w oparciu o kwoty ryczałtowe lub jednostkowe. Koszty bezpośrednie rozliczane ryczałtem są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesionych wydatków, które zostały wykazane jako wydatki bezpośrednie rozliczane ryczałtem, w związku z czym dokumenty te nie podlegają kontroli na miejscu. Beneficjent powinien posiadać określoną w umowie o dofinansowanie projektu dokumentację potwierdzającą wykonanie rezultatów, produktów lub zadań z uzgodnionym wnioskiem o dofinansowanie projektu np. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia
Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, w przypadku zakupów dokonywanych z nadwyżki dotacji, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary lub usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy). Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym.
Reasumując, Wnioskodawcy zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to przede wszystkim kwestii zasadności finansowania wydatków nadwyżką dotacji. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi z nadwyżki dotacji. Natomiast wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. pyt. nr 1, 2 i pierwsza część pyt. nr 3) został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 261 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
