
Temat interpretacji
Z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zawarł z Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Głównymi celami projektu są: budowa ekologicznego portu z zapleczem sanitarno-socjalnym oraz ochrona jezior przed zanieczyszczeniami poprzez odbiór ścieków chemicznych i odpadów stałych z żaglówek, lodzi motorowych i statków; stworzenie profesjonalnej bazy szkoleniowej z zakresu ekologii, turystyki ekologicznej oraz żeglarstwa dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy; stworzenie bazy i możliwości do organizacji działań, szkoleń, kampanii podnoszących świadomość ekologiczną lokalnej społeczności oraz turystów; stworzenie możliwości do upowszechniania żeglarstwa poprzez organizację imprez żeglarskich.
W wykonaniu powyższej umowy Gmina poniosła wydatki w 2010 r. w wysokości netto 1.113.775,96 zł, VAT 22% 245.030,70 zł. W złożonych w 2010 r. za poszczególne miesiące deklaracjach nie dokonano odliczenia tego podatku. Po przeprowadzonej procedurze konkursu ofert na powierzenie realizacji zadań własnych Gminy, zawarto umowę z klubem żeglarskim - organizacji pozarządowej posiadającej status organizacji pożytku publicznego - na prowadzenie bez wynagrodzenia ekologicznej przystani żeglarskiej oraz zawarto z tym podmiotem umowę użyczenia majątku. W ramach realizacji powierzonych zadań organizacja zobowiązała się do: prowadzenia ekologicznej przystani żeglarskiej wraz z odbiorem nieczystości stałych i ciekłych z łodzi; prowadzenia bezpłatnych szkoleń żeglarskich dla dzieci i młodzieży z Gminy z elementami edukacji ekologicznej i bezpieczeństwa na wodzie, ukończonych egzaminem na patent żeglarza jachtowego w zakresie określonym w ofercie konkursowej; prowadzenia nieodpłatnych zajęć treningowych z zakresu żeglarstwa dla dzieci i młodzieży z gminy w zakresie określonym w ofercie konkursowej; zapewnienia udziału grupy wskazanej powyżej w regatach żeglarskich; organizacji regat i imprez o charakterze sportowo-rekreacyjnym z zakresu żeglarstwa oraz edukacji ekologicznej w zakresie określonym w ofercie konkursowej.
Na terenie użyczonej przystani żeglarskiej wskazana organizacja będzie mogła prowadzić działalność gospodarczą w zakresie odpłatnych usług portowych przeznaczając uzyskane przychody na działalność statutową organizacji, w tym na realizację powierzonych zadań własnych Gminy związanych z odbiorem nieczystości, prowadzeniem działań związanych ze wspieraniem i promowaniem bezpieczeństwa ekologicznego zbiorników wodnych oraz bezpieczeństwa na wodzie, upowszechnianiem żeglarstwa wśród dzieci i młodzieży z terenu Gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina posiada możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług z tytułu realizacji opisanego projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy.
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi nie służyły czynnościom opodatkowanym. Powyższe Wnioskodawca, wiąże z faktem, iż w oparciu o wytworzoną i zakupioną w ramach projektu infrastrukturę nie będzie on odpłatnie świadczył usług oraz z tym, że majątek przekazano w ramach umowy bez wynagrodzenia innemu podmiotowi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z treści wniosku złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach projektu zrealizował zadanie polegające na budowie portu z zapleczem sanitarno-socjalnym, ochronie jezior przed zanieczyszczeniami oraz stworzeniu bazy szkoleniowej. Gmina w oparciu o powstałą w ramach projektu infrastrukturę nie będzie odpłatnie świadczyła usług, a majątek na podstawie zawartej umowy bez wynagrodzenia przekazano innemu podmiotowi klubowi żeglarskiemu. Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług z tytułu realizacji opisanego we wniosku projektu.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
