
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych na Spółkę faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją Projektu pn. „…”.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 października 2025 r. (data wpływu 10 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka została zawiązana w dniu 10.07.2006 r. za aktem notarialny Rep. A Nr …, do KRS została wpisana w dniu 04.10.2006 r. W swojej działalności gospodarczej Spółka świadczy m.in. usługi w zakresie: pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z) i pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.5). Spółka od dnia 23.11.2006 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W dniu 28.09.2011 r. Spółka została wpisana do „Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS)” Wojewódzkiego Urzędu Pracy w … uzyskując status instytucji szkoleniowej.
W ramach swojej działalności gospodarczej, Spółka (dalej też, jako Wnioskodawca) przystąpiła do konkursu o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, którego szczegółowe zasady i warunki naboru zostały określone w „…”; typ Projektu: „…”.
Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w ww. Regulaminie:
a)Baza Usług Rozwojowych (BUR) - oznacza internetowy rejestr usług rozwojowych prowadzony w formie systemu teleinformatycznego przez Administratora BUR. BUR w szczególności umożliwia prowadzenie, na podstawie art. 6aa ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 462 z późn. zm.), rejestru podmiotów (Dostawców Usług) zapewniających należyte świadczenie usług rozwojowych, współfinansowanych ze środków publicznych. Szczegółowe zasady funkcjonowania BUR określa rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe (Dz. U. poz. 1686);
b)Beneficjent — to podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 9 Rozporządzenia ogólnego (tj. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.),
c)cel szczegółowy Działania - to wspieranie uczenia się przez całe życie, w szczególności elastycznych możliwości podnoszenia i zmiany kwalifikacji dla wszystkich, z uwzględnieniem umiejętności w zakresie …,
d)trEFS + - oznacza Europejski Fundusz Społeczny Plus,
e)Kompetencje - to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się/kształcenia, które zostały sprawdzone w procesie walidacji w sposób zgodny z wymaganiami ustalonymi dla danej kompetencji, odnoszącymi się w szczególności do składających się na nią efektów uczenia się. Szczegółowe informacje nt. nabywania kompetencji znajdują się w Załączniku 2 do Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021 - 2027,
f)Kwalifikacje - to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w drodze edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania,
g)Podmiotowy System Finansowania (PSF) - system dystrybucji przez operatora (tj. beneficjenta, w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy wdrożeniowej) środków EFS+ przeznaczonych na wspieranie rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabywanie kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników oraz osób dorosłych uczących się z własnej inicjatywy, oparty na podejściu popytowym z wykorzystaniem BUR, wdrażany w ramach RP. Podejście popytowe to mechanizm dystrybucji środków EFS+ dający możliwość samodzielnego wyboru usług rozwojowych przez użytkownika oraz odpowiadający na indywidualne potrzeby rozwojowe danego użytkownika,
h)Uczestnik projektu - zgodnie z wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021 - 2027, to osoba fizyczna bezpośrednio korzystająca z interwencji EFS+,
i)Umiejętności lub kompetencje cyfrowe - harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie cyfrowym, tj. społeczeństwie wykorzystującym w życiu codziennym i pracy technologie cyfrowe. Kompetencje cyfrowe określono w Ramie DigComp, o której mowa w podrozdziale 6.1 pkt 4 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS Plus w regionalnych programach na lata 2021 - 2027,
j)Usługa rozwojowa - usługa mająca na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowująca do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalająca na ich rozwój,
k)Wkład własny - wkład Beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie Beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną Beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych),
l)… - oznacza, region … (tj. powiat …, m. … ).
Zgodnie z ww. Regulaminem, zakres wsparcia obejmuje przedsięwzięcia dotyczące … z terenu …, w szczególności kwalifikowalne będą:
a)szkolenia i kursy skierowane do osób dorosłych, które …,
b)dodatkowe wsparcie dla każdego uczestnika w zakresie … w zakresie co najmniej: (…)
Regulamin konkursu stanowi, że BUR umożliwia w szczególności obsługę następujących procesów:
a)publikację ofert usług rozwojowych przez podmioty świadczące usługi rozwojowe wraz z danymi identyfikującymi te podmioty,
b)dokonywanie zapisów na poszczególne usługi rozwojowe,
c)zamieszczanie ogłoszeń o zapotrzebowaniu na usługi rozwojowe,
d)dokonywanie oceny usług rozwojowych zgodnie z Systemem Oceny Usług Rozwojowych,
e)zapoznanie się z wynikiem ocen usług rozwojowych dokonanych przez pozostałych uczestników usług.
Ponadto ww. Regulamin przewiduje, że: (…)
W przedmiocie opłat związanych z udziałem uczestników w Projekcie, Regulamin konkursu stanowi, że: (…)
Integralną część ww. Regulaminu stanowią załączniki, w tym m.in. wzór „…” (załącznik nr 5) i wzór „…" „…” (załącznik nr 7).
Przedmiotem „…” jest … .
Zgodnie z „…”: (…)
Zgodnie z „…”: (…)
Przedmiotem „…” jest …, co obejmuje w szczególności: (…)
Na podstawie tej Umowy Operator zobowiązuje się zapewnić Uczestnikowi …, a Uczestnik zobowiązuje się z tego wsparcia skorzystać. Jeżeli w trakcie obowiązywania powyższej Umowy Uczestnik Projektu przestanie spełniać kryteria kwalifikowalności uprawniające do udziału w Projekcie, skutkować to będzie brakiem możliwości skorzystania ze wsparcia dodatkowego. Jeżeli na podstawie czynności związanych z rozliczeniem Usług lub czynności kontrolnych uprawnionych organów zostanie stwierdzone, że Uczestnik skorzystał ze wsparcia dodatkowego pomimo niespełniania kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w Projekcie, zobowiązany on będzie do zwrotu równowartości udzielonego wsparcia dodatkowego w terminie 14 dni od otrzymania od Operatora wezwania do zwrotu.
W oparciu o zasady i warunki naboru wniosków określone w ww. Regulaminie, Spółka złożyła w dniu 31.03.2024 r. do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w … wniosek o przyznanie dofinansowania do Projektu pn. „…”.
Zgodnie z wnioskiem, wsparcie skierowane jest do …; w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych (zagrożonych marginalizacją). Wsparcie będzie realizowane za pośrednictwem BUR poprzez usługi rozwojowe (dalej: UR), w tym w zakresie …, w ramach PSF.
Celem głównym Projektu jest … (powiaty: …), z grupy … objętych wsparciem w ramach Projektu. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:(…)
Celem szczegółowym działania jest … . Projekt wpisuje się w realizację tego celu poprzez zwiększenie dostępności elastycznych szkoleń i kursów dostosowanych do potrzeb uczestników (analiza potrzeb, bilans kompetencji), dzięki dofinansowaniu. Pozwoli to na podnoszenie kwalifikacji w sposób indywidualny i zgodny z dynamicznymi wymaganiami rynku pracy, przy zachowaniu jakości (wykorzystanie BUR) i dostępności (dzięki dofinansowaniu). Wsparciem zostaną objęte osoby dorosłe (powyżej 18 roku życia), zgłaszające z własnej woli chęć podniesienia kwalifikacji/kompetencji lub przekwalifikowania się, a także formalnego potwierdzenia swoich umiejętności zdobytych na drodze edukacji pozaformalnej czy nieformalnego uczenia się, za pośrednictwem BUR z subregionu … .
Projekt odpowiada potrzebom społecznym w zakresie:(…)
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, Spółka zrealizuje Projekt poprzez wykonanie poniższych zadań:
I.Zadanie 1 - …, tj.:
a)weryfikacja potrzeb uczestników w zakresie skorzystania ze wsparcia dodatkowego (analiza potrzeb - formularz),
b)udzielenie wsparcia dodatkowego - jeśli analiza wykaże taką potrzebę, co najmniej w formie:
-budowanie motywacji do rozwoju umiejętności/kompetencji/kwalifikacji (…);
-analiza potrzeb rozwojowych (Bilans Kompetencji, formularz Bilansu);
-wsparcie w wyborze usług w BUR (lista usług);
-identyfikacja umiejętności/kompetencji i ich walidacja/certyfikacja (np.: moje portfolio; Europass; formularz identyfikacji, potwierdzenie walidacji/certyfikacji np.: zaświadczenie, certyfikat).
W zadaniu tym, zaplanowane czynności i wydatki - pozwolą w pełni zrealizować cele projektu i są dostosowane do zdiagnozowanych barier. Mieszkańcy regionu otrzymają wsparcie w zakresie zdefiniowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych (badanie zakończone formularzem), pomoc przy obsłudze BUR (techniczna i merytoryczna, w tym analiza jakości i dostępności usług, rejestracja wsparcia, giełda usług), a same usługi będą monitorowane, aby zapewnić racjonalność wydatkowania środków i jakość usług.
II.Zadanie 2 - ….
Zadanie to zostanie zrealizowane po podpisaniu umów:
a)pomiędzy Operatorem (tj. Spółką) i Uczestnikiem (O-U),
b)pomiędzy Uczestnikiem i Usługodawcą BUR (U-U), albo
c)trójstronnej pomiędzy: Operatorem (Spółką), Uczestnikiem i Usługodawcą (O-U-U).
Zadanie to obejmuje takie działania, jak:
-usługę rozwojową (UR) - szkoleniową, lub
-usługę rozwojową (UR) - walidację (walidacja/certyfikacja posiadanych umiejętności), przy czym możliwe jest łączenie obu sposobów wsparcia.
Proces będzie przebiegał następująco:
a)złożenie …,
b)weryfikacja kwalifikowalności Uczestnika,
c)spotkanie z doradcą bezpośrednio w BP, on-line lub w formie rozmowy telefonicznej, w celu analizy potrzeb w zakresie …,
d)podpisanie umowy wsparcia (O-U) - w zakresie wsparcia dodatkowego,
e)wyświadczenie wsparcia dodatkowego, które obejmuje: …,
f)weryfikacja kosztów wybranych UR i braku podwójnego dofinansowania,
g)rozliczenie wsparcia dodatkowego (na bazie dokumentów księgowych oraz ankiety oceny jakości usługi),
h)rejestracja wsparcia w BUR, poprzedzone, jeśli pojawi się taka konieczność, publikacją zapotrzebowania na UR na giełdzie UR w BUR,
i)podpisanie umowy na usługę rozwojową w formule: O-U i U-U, albo O-U-U,
j)realizacja UR,
k)monitoring UR,
l)rozliczenie UR … .
III.Zadanie 3 obejmuje takie działania jak: (…)
We wniosku wskazano, że rekrutacja Uczestników Projektu zostanie poprzedzona działaniami informacyjno-promocyjnymi za pośrednictwem m.in.: strony internetowej Projektu, social media, mailing, telefony, spotkania osobiste, informacje skierowane m.in. do: uczelni i szkół dla dorosłych, Zakładu Doskonalenia Zawodowego (ZDZ), instytucji wspierających osoby z niepełnosprawnościami (np. PEFRON, Sejmik), sektora publicznego (UP, GOPS, MOPS, PCPR, UM, wydziały edukacji), NGO w regionie działające na rzecz edukacji, LGD, gabinety lekarskie. Rekrutacja prowadzona będzie w trybie ciągłym, z wykorzystaniem formularza zgłoszeniowego, który będzie dostępnym na stronie internetowej Projektu oraz w wersji papierowej w biurze Operatora. Formularze będą przyjmowane osobiście, pocztą tradycyjną lub elektronicznie (np. zeskanowany dokument przesłany e-mailem).
W dniu 07.04.2025 r. Spółka podpisała Umowę nr … o dofinansowanie Projektu z Województwem … reprezentowanym przez Zarząd Województwa …, w imieniu którego działa Wojewódzki Urząd Pracy w … . Przedmiotem Umowy jest dofinansowanie na realizację Projektu i stanowi nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Beneficjent zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego, co stanowi nie mniej niż 5% wydatków kwalifikowalnych Projektu ze środków prywatnych.
Z postanowień Umowy wynika m.in., że: (…)
Dotacja zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem:
1)Zadania 1 - …,
2)Zadania 2 - …,
3)Zadanie 3 - … .
Projekt będzie realizowany w okresie: od 01.05.2025 r. do 31.03.2028 r.
W uzupełnieniu wniosku na pytania zawarte w wezwaniu wskazali Państwo odpowiednio:
1.Jakie konkretnie towary lub/i usługi nabyli Państwo w związku z realizacją projektu pn. „…”?
Do dnia udzielenia odpowiedzi, Wnioskodawca poniósł wydatki związane z utrzymaniem rachunku bankowego oraz wydatki na wynagrodzenia osób zajmujących się rozliczaniem Projektu. Wnioskodawca przewiduje, że do końca realizacji Projektu tj. do dnia 31.03.2028 r., może ponieść wydatki na nabycie m.in.: usług księgowości zewnętrznej, podnajmu biura stacjonarnego prowadzonego w … na okres trwania Projektu, paliw do samochodów wykorzystywanych przez doradców mobilnych, materiałów biurowych i innych wynikających z „Wytycznych do kwalifikowalności wydatków” - podrozdział 3.12.”
2.Czy nabywane towary i/lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności związanych z realizacją Projektu – poszczególnych zadań?
Przewidywane nabycia towarów i usług (do końca realizacji Projektu) związane będą wyłącznie z realizacją Projektu (jego poszczególnych zadań).
3.Do jakich czynności są wykorzystywane nabywane przez Państwa towary i/lub usługi związane z realizacją ww. projektu, tj. czy do czynności:
-opodatkowanych podatkiem VAT,
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT,
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Przewidywane nabycia towarów i usług (do końca realizacji Projektu) nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT ani z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Projekt nie przewiduje wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy, jak również nie określa jakiejkolwiek ceny za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w trakcie jego realizacji. W związku z tym nie wystąpi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy VAT, które to świadczenie byłoby opodatkowane albo zwolnione od podatku VAT.
4.Czy towary i/lub usługi nabywane przez Państwa w celu realizacji ww. projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?
Jak wskazano w odpowiedzi na pyt. 3, Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani czynności zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem. Projekt nie przewiduje wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy, jak również nie określa jakiejkolwiek ceny za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w trakcie jego realizacji. W związku z tym przewidywane do końca Projektu nabycia towarów i usług będą wykorzystywane do czynności innych niż opodatkowane podatkiem VAT i innych niż zwolnione od podatku VAT.
5.W sytuacji, gdy ww. towary i usługi są przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani czynności zwolnionych od opodatkowania tym podatkiem. Projekt nie przewiduje wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy, jak również nie określa jakiejkolwiek ceny za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w trakcie jego realizacji. W związku z tym nie zachodzi konieczność odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT
6.Na kogo są wystawione faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu?
W przypadku nabycia towarów/usług do końca trwania Projektu, faktury dokumentujące te nabycia będą wystawiane na Wnioskodawcę. Jedynie faktury wystawiane przez podmioty znajdujące się w Bazie Usług Rozwojowych (BUR) za usługi nabyte przez Uczestników Projektu wystawione są na danego Uczestnika Projektu i w całości opłacane przez Wnioskodawcę z otrzymanego dofinansowania i wkładu własnego wniesionego przez Uczestnika Projektu.
Pytanie
Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę, w związku z realizacją ww. Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w którym Spółka występuje jako Beneficjent?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wystawionych na Spółkę, w związku z realizacją ww. Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w którym Spółka występuje jako Beneficjent.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca w Projekcie występuje w charakterze Beneficjenta. W myśl art. 2 pkt. 9 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060, „beneficjent” oznacza podmiot publiczny lub prywatny, podmiot mający osobowość prawną lub niemający osobowości prawej lub osobę fizyczną, odpowiedzialny za inicjowanie operacji lub inicjowanie i wdrażanie operacji, przy czym:
-jako „inicjowanie” - należy rozumieć proces zapoczątkowania operacji polegający na podjęciu pierwszych czynności w kierunku realizacji tej operacji; proces ten może obejmować: przygotowanie wniosku o dofinansowanie, analizę potrzeb, ustalenie celów projektu,
-jako „wdrażanie” - należy rozumieć proces realizacji operacji polegający na podejmowaniu konkretnych działań zaplanowanych w ramach tej operacji; proces ten obejmuje: zarządzanie zasobami, realizację zadań, monitorowanie postępów, raportowanie wyników.
Powyższe ma istotne znacznie, bowiem, jak wynika z postanowień Umowy o dofinansowanie, Beneficjent (w niniejszej sprawie Spółka) otrzymuje dofinansowanie przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych, które ponosi w związku z realizacją Projektu. Dofinansowanie na pokrycie wydatków oznacza, że ma ono charakter wyłącznie kosztowy. W ugruntowanej linii orzeczniczej przyjmuje się, że dotacja kosztowa w centralnym punkcie stawia koszty projektu, precyzuje takie koszty i wymaga ich ewidencjonowania, co znajduje potwierdzenie w opisie stanu faktycznego.
Podkreślenia wymaga to, że działania podejmowane przez Wnioskodawcę w Zadaniu 1 i Zadaniu 3 Projektu, stanowią działania pomocnicze względem Zadania 2 i służą tylko i wyłącznie temu, aby główny cel Projektu został w całości zrealizowany zgodnie z Regulaminem, wnioskiem o dofinansowanie i Umową o dofinansowanie.
Taki stan faktyczny oznacza, że Wnioskodawca nie będzie świadczył w Projekcie na rzecz jego Uczestników, jakichkolwiek czynności, z tytułu świadczenia których przysługiwałoby mu wynagrodzenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Ceny takiej Projekt nie przewiduje. Jak również nie przewiduje jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy będącego Beneficjentem Projektu w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060, z tytułu działań podejmowanych przez Spółkę w celu realizacji Projektu.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym:
-przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
-zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
-świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Ponieważ, jak wykazano powyżej, Spółka wykonując w Zadaniu 1 i Zadaniu 3 działania pomocnicze względem Zadania 2 w Projekcie, nie będzie świadczyła odpłatnie jakichkolwiek czynności na rzecz Uczestników Projektu, to nie wystąpią czynności określane jako opodatkowane podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT, z tytułu świadczenia których Wnioskodawcy przysługiwałoby wynagrodzenie, o którym mowa w art. 29a ust. 1 tej ustawy.
Powyższe ma znaczeniu dla ustalenia powstania, lub nie, prawa do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z realizacją poszczególnych Zadań w Projekcie składających się na Projekt, jako całość.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt. 1 lit. a) i b) ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124, gdzie kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści powołanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
-odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
-towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wskazano powyżej, realizując Projekt Wnioskodawca nie będzie świadczył jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z tytułu świadczenia których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług. Celem głównym Projektu jest bowiem doprowadzenie do stanu oczekiwanego w Projekcie, tj. do … (powiaty: …), z grupy … objętych wsparciem w ramach Projektu. Natomiast działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach Zadania 1, 2 i 3 służą osiągnięciu tego celu. Zatem celem głównym Projektu nie jest wytworzenie przez Wnioskodawcę nowych wartości, zarówno w ujęciu materialnym jak i niematerialnym, celem tym nie jest również świadczenie odpłatnie jakichkolwiek usług na rzecz Uczestników Projektu.
Oznacza to, że po stronie Spółki nie wystąpią czynności opodatkowane, które stanowiłyby podstawę do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z wykonywaniem tych czynności. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W wyroku z dnia 03 sierpnia 2012 r., sygn. akt I SA/Po 443/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, stwierdził, że: „Zasada neutralności VAT, umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego, ma zastosowanie tylko do podatników wykonujących czynności opodatkowane VAT. Jeśli zaś podatnik takich czynności nie wykonuje, a nabywa dobra z naliczonym podatkiem, podatek ten stanowi element kosztowy. Taka sytuacja sprawia, że obciążenie podatkiem VAT może dotyczyć także podatnika”.
Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 maja 2025 r., sygn. akt I FSK 260/22 stwierdzając, że: „Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.”
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przykładowo z wyroku ETS z dnia 06.10.2005 r. w sprawie C-204/03 wynika, że fakt sfinansowania określonych wydatków dotacją nie ma bezpośredniego znaczenia dla możliwości odliczenia VAT naliczonego przy zakupach związanych z czynnościami, na które otrzymana została dotacja. Liczy się jedynie obiektywny fakt przeznaczenia towarów i usług obciążonych podatkiem do działalności opodatkowanej.
Ponieważ w opisanym Projekcie działania Wnioskodawcy nie mają charakteru świadczeń na rzecz Uczestników Projektu i nie stanowią czynności, których następstwem byłoby określenie podatku należnego, to nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego na nabyciu towarów i usług służących realizacji Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyli Państwo wniosek o przyznanie dofinansowania do Projektu pn. „…”. Celem głównym Projektu jest … (powiaty: …), z grupy … objętych wsparciem w ramach Projektu. Z postanowień Umowy o dofinansowanie Projektu wynika, że … . Jak Państwo wskazali, przewidywane nabycia towarów i usług (do końca realizacji Projektu) nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT ani z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Projekt nie przewiduje wynagrodzenia na Państwa rzecz, jak również nie określa jakiejkolwiek ceny za czynności wykonywane przez Państwa w trakcie jego realizacji. W związku z tym nie wystąpi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy VAT, które to świadczenie byłoby opodatkowane albo zwolnione od podatku VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte przez Państwa na potrzeby realizacji Projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo - jak Państwo wskazali - Projekt nie przewiduje wynagrodzenia na Państwa rzecz, jak również nie określa jakiejkolwiek ceny za czynności wykonywane przez Państwa w trakcie jego realizacji. W związku z powyższym nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych na Spółkę faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją Projektu pn. „…”.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Dokonując rozstrzygnięcia Organ oparł się zatem na informacjach wynikających z opisu sprawy w szczególności, na wskazanej przez Państwa okoliczności, że przewidywane nabycia towarów i usług (do końca realizacji Projektu) nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ani z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT oraz że projekt nie przewiduje wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy, jak również nie określa jakiejkolwiek ceny za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w trakcie jego realizacji. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Odnośnie natomiast powołanych wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, iż wyroki sądów administracyjnych, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady, wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
