Postanowienie - Interpretacja - PTU/443.1-0023/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.11.2005, sygn. PTU/443.1-0023/05, Urząd Skarbowy w Chojnicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06 października 2005r. (data wpływu o Urzędu Skarbowego) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie prawidłowego oprogramowania kasy rejestrującej użytkowanej w działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych

stwierdza się, że

stanowisko podatnika przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług gastronomicznych we własnym lokalu polegających na sprzedaży wcześniej zamówionych przerobionych artykułów spożywczych. Sprzedaż powyższą podatnik ma zamiar ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ale ma wątpliwości co do prawidłowego jej oprogramowania.

Pytanie brzmi, czy można na kasie wykazać usługi gastronomiczne w stawce 7% jedną pozycją, czy też muszą być wykazane poszczególne dania. W ocenie podatnika może on wykazać na kasie rejestrującej sprzedaż przetworzonych artykułów spożywczych jedną pozycją - usługi gastronomiczne w stawce 7% przy zachowaniu pozostałych warunków, tj. wykazania sprzedaży w innych stawkach.

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60), w odpowiedzi na pismo podatnika z dnia 06.10.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chojnicach, odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, uprzejmie informuje jak niżej:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także inne czynności wymienione w art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz.844 z późn. zm.) w dziale 55 klasyfikuje usługi hotelarskie i gastronomiczne, w skład których wchodzą między innymi:

  1. usługi gastronomiczne;
  2. usługi związane z podawaniem napojów;
  3. usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych.

Zgodnie z art.146 ust.1. pkt.2 lit. c) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %;

Wyłączenie powyższe ma zastosowanie do:

  • wszystkich towarów opodatkowanych stawką 22%, sprzedawanych w stanie nieprzetworzonym, np. batoników, czekolady lub innych wyrobów cukierniczych trwałych w fabrycznych opakowaniach (są to towary handlowe i o stawce podatku dla tych towarów nie może decydować miejsce ich sprzedaży);
  • pozostałych towarów, które nie są wprost wymienione w tym przepisie, opodatkowanych stawką 22%, sprzedawanych w stanie przetworzonym, który jednocześnie pozwala na bezpośrednią identyfikację tego wyrobu z produktem wyjściowym.

Sprzedaży tych wyrobów nie można więc traktować łącznie jako jednej usługi gastronomicznej i w ten sposób ewidencjonować ich sprzedaży na kasie rejestrującej, gdyż są one objęte z mocy przepisu prawa inną stawką podatku VAT.

W świetle powyższego nie ma wątpliwości, iż w przypadku towarów, które zostały przetworzone, w następstwie czego powstał końcowy produkt i których identyfikacja po przetworzeniu z towarem wyjściowym nie jest możliwa, sprzedaż takiej usługi gastronomicznej należy opodatkować podatkiem VAT według stawki 7%.

Natomiast zgodnie z art.111 ust.1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kasy stosowane w gastronomii należą do urządzeń o wysokim standardzie technicznym i programowym. Wymagania takie związane są ze specyfiką usług gastronomicznych.

Świadczona usługa bowiem trwa przez pewien czas, a konsument może w międzyczasie zmienić zamówienie. Dlatego też, oprócz kryteriów wskazanych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) kasa pracująca w gastronomii powinna prowadzić rachunki otwarte, tzn. takie, do których w każdej chwili można coś dopisać.

Z uwagi na powyższe należy uznać stanowisko podatnika, wyrażone we wniosku, za nieprawidłowe, gdyż paragon fiskalny dokumentuje sprzedaż konkretnych towarów, dlatego też powinien umożliwić "identyfikację" dokonanej sprzedaży poprzez wyszczególnienie konkretnego towaru i pełnego asortymentu sprzedanych wyrobów.

Zgodnie z brzmieniem z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), pisemna interpretacja udzielona na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej o zakresie i sposobie zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast, co wynika z art. 14b § 2 tutejszy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla podatnika - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Końcowo podaje się, że interpretacja udzielona na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Chojnicach