
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 07.10.2005 r. przez Gminę C. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Z przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego wynika, że jest ona właścicielem nieruchomości gruntowej, która zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jest gruntem rolnym, wykorzystywanym na cele sadownictwa. Dla obszaru, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość nie ma opracowanego aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, grunt ten jest przeznaczony pod zabudowę. Ponadto istnieją przesłanki, że na terenie tym w najbliższym okresie powstaną budynki przeznaczone do działalności gospodarczej. Przedmiot zapytania Podatnika sprowadza się do ustalenia czy do sprzedaży wyżej opisanego gruntu należy zastosować zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług? Zdaniem Strony do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości należy zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami w rozumieniu ustawy, o czym mowa w art. 2 pkt 6, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że przedmiotowa nieruchomość gruntowa, która ma być przedmiotem dostawy stanowi teren niezabudowany. Dla wskazanej nieruchomości nie ustalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który jako prawo miejscowe ma decydujące znaczenie dla określenia przeznaczenia tego terenu. Jednak w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego grunt ten jest przeznaczony pod zabudowę. Ponadto istnieją przesłanki, jak twierdzi Wnioskodawca, że "na danym terenie w najbliższym czasie powstaną budynki przeznaczone pod działalność gospodarczą". Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Polityka przestrzenna gminy wyrażona jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 9 cytowanej wyżej ustawy stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na tle powyższego oraz zakresu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jednoznaczne w omawianym stanie faktycznym jest, że wskazaną przez Wnioskodawcę nieruchomość należy traktować jako przeznaczoną pod zabudowę w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tym samym, dostawa tej nieruchomości nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na mocy wskazanego przepisu. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż powyższej nieruchomości gruntowej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.
