Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.... - Interpretacja - US.VI/443-56/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.11.2005, sygn. US.VI/443-56/05, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, działając na podstawie art. 14a §1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 7 ust. 2, ust. 3, art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku spółki "S." z dnia 4.08.2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 17.08.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego w części sprawy; czy podatek naliczony związany z zakupem materiałów do produkcji wyrobów, które następnie zostaną przekazane nieodpłatnie kontrahentom w celu ich reklamy, a przekazanie to jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega odliczeniu od podatku naliczonego, postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko spółki jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Podatnik złożył w dniu 17.08.2005 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka przekazuje swoim kontrahentom ekspozycje produkowanych wyrobów, które nie stanowią próbek czy prezentów o małej wartości, w celu ich reklamy i prezentacji finalnemu odbiorcy. Przekazywane ekspozycje to zmontowany wkład kominowy, składający się z takich elementów, jakie są oferowane do sprzedaży. Przekazanie ekspozycji ma charakter nieodpłatny i jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Ekspozycja po przekazaniu stanowi własność kontrahenta. Zdaniem spółki, podatek naliczony związany z zakupem materiałów do produkcji a następnie przekazanych nieodpłatnie kontrahentom ekspozycji podlega odliczeniu od podatku należnego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, po zapoznaniu się z przedstawionym przez spółkę stanem faktycznym, wyjaśnia:

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W odniesieniu do wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną ograniczenie takie zawarte zostało w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), stosownie do którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W przypadku przedmiotowych wydatków na reklamę prowadzoną zdaniem tut. organu w sposób publiczny (ekspozytory bowiem dostępne są dla szerszej grupy odbiorców) związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów, bez stosowania limitu, o którym mowa wyżej, nie podlega więc ograniczeniom wynikającym z normy art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stąd przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Urząd Skarbowy w Mielcu