Dnia 13 maja 2005r. zmarł mąż Pani - który prowadził samodzielnie działalność gospodarczą pod nazwą "Ubojnia Trzody Chlewnej i Zwierząt Rzeźnych oraz... - Interpretacja - 1414/PP/PO/443-16/05/JW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.08.2005, sygn. 1414/PP/PO/443-16/05/JW, Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dnia 13 maja 2005r. zmarł mąż Pani - który prowadził samodzielnie działalność gospodarczą pod nazwą "Ubojnia Trzody Chlewnej i Zwierząt Rzeźnych oraz Sprzedaż Mięsa ". Z chwilą śmierci właściciela firma również przestała istnieć i działalność z nią związana nie jest kontynuowana.

Jak wynika ze złożonego wniosku do dnia 13 maja 2005r. małżonek wnioskodawczyni prowadził działalność gospodarczą. Ponadto po firmie męża został majątek trwały związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Wątpliwości Strony budzi kwestia złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres prowadzonej w miesiącu maju 2005r. działalnosci gospodarczej oraz sporządzenia i złożenia remanentu likwidacyjnego dotyczącego firmy męża. Zdaniem Pani , nie ma ona obowiązku i nie powinna składać tych dokumentów.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Wspomniany przepis nakłada obowiązek składania deklaracji dla podatku od towarów i usług wyłącznie na podatników tego podatku.

Ponadto obowiązujące przepisy prawa podatkowego nie przewidują aby obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za zmarłego podatnika spoczywał na jego następcach prawnych. Wobec tego, w wypadku śmierci podatnika jego następcy prawni nie mają obowiązku składania za zmarłego podatnika podatku od towarów i usług deklaracji podatkowej.

W odniesieniu do składania na potrzeby podatku od towarów i usług remanentu likwidacyjnego - spisu z natury towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, to zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, do sporządzenia i złożenia przedmiotowego spisu zobowiązani są podatnicy, którzy zaprzestali wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w okolicznościach wymienionych w art. 14 ust. 1 i 3 przywołanej ustawy. Sytuacjami, w których powstaje obowiązek sporządzenia spisu z natury w myśl art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług są odpowiednio:
1) rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
2) zaprzestanie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;
3) przypadki gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy.

Wśród wymienionych wyżej okoliczności, powodujących powstanie obowiązku sporządzenia spisu z natury, nie wymienia się jednak śmierci podatnika.

Niewątpliwie śmierć podatnika należy uznać za likwidację prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a zatem również i za zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednakże bezpośrednie odwołanie w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług do art. 96 ust. 6 tej samej ustawy, który reguluje obowiązki podatnika dotyczące powiadamiania urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych, wskazuje jednoznacznie, że obowiązek sporządzenia spisu dotyczy sytuacji kiedy to zaprzestanie czynności wynika ze zdarzeń innych niż śmierć. Potwierdza to fakt, że przypadki związane ze śmiercią podatnika, zostały odrębnie uregulowane w art. 97 ust. 7 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonują jego następcy prawni.

Podkreślić trzeba, że obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują obowiązku sporządzania spisu z natury w związku zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych w wyniku śmierci podatnika, ponieważ prowadziłoby to do sytuacji, w której zobowiązanie podatkowe u podatnika powstawałoby po jego śmierci, a więc u podmiotu już nieistniejącego, co jest rozwiązaniem sprzecznym z logiką prawną.

Reasumując zarówno obowiązek składania deklaracji podatkowych, jak również obowiązek sporządzenia i składania spisu z natury spoczywa wyłącznie na podatniku, a nie na jego następcach prawnych. Tak więc, w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, żona zmarłego przedsiębiorcy będącego podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest obowiązana sporządzać i składać za niego deklaracji podatkowych ani spisu z natury.

Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim