
Temat interpretacji
Podatnik, jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą, która polega na świadczeniu usług przedstawicielskich dla kontrahenta z Niemiec polegających na:
- - zbieraniu i przetwarzaniu informacji o polskim rynku klientów na produkowane przez niemiecką firmę farby i lakiery;
- zbieraniu i przetwarzaniu informacji o potencjalnych klientach
- zbieraniu i przetwarzaniu informacji o potencjalnych klientach zagranicznych z i poza terytorium Unii Europejskiej;
- doradztwie dla obecnych klientów polskich niemieckiego producenta w zakresie oceny ekonomicznej, technicznej i nowych rozwiązań wobec systemów lakierniczych.
Wykonanie w/w usług przez Podatnika dla kontrahenta niemieckiego jest każdorazowo potwierdzane jego pieczęcią firmową na kopii faktury VAT wraz z pisemna adnotacją "poświadcza się wykonanie niniejszej usługi".
- 2. - akwizycji na rzecz niemieckiego
zleceniodawcy wśród polskich i zagranicznych klientówPotencjalni odbiorcy kupują towar bezpośrednio od kontrahenta niemieckiego, natomiast Strona otrzymuje prowizję liczoną od wartości sprzedaży towaru do danego klienta. Prowizję wypłaca kontrahent niemiecki na podstawie rachunku faktury z adnotacją: " Prowizja na rzecz działań akwizycyjnych na rzecz firmy niemieckiej"
Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z dnia 5 kwietnia 2004r. nr 54, poz. 535 ) nie posługuje się pojęciem "eksportu usług". Dla określenia, czy dana usługa jest opodatkowana w Polsce, należy ustalić, jakie ( w świetle przepisów) jest miejsce świadczenia tych usług. Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl ogólnej zasady, wyrażonej w art. 27 ust. 1 w/w ustawy, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie wykonujący usługę posiada siedzibę. Od tej reguły istnieją wyjątki. Oznacza to, że w przypadku niektórych usług miejscem ich świadczenia może być miejsce, gdzie usługa jest faktycznie wykonywana lub miejsce, gdzie mieści się siedziba nabywcy tej usługi.
Usługi wymienione w punkcie 1., w związku z którymi Strona zwróciła się z zapytaniem do tut. Organu podatkowego należy zaliczyć do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 i 11), które z punktu widzenia polskiego podatnika są usługą nie podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce. Usługi te należy uznać za świadczone w Niemczech i tam też opodatkowane. W tym wypadku również najwygodniejsze będzie rozliczenie tego podatku przez nabywcę usługi jako podatku od importu usług, a Strona jako usługodawca ma obowiązek wystawienia faktury na zasadach określonych w art. 106 ust. 2 ustawy o VAT oraz § 12 ust. 15 rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 97 poz. 971) z adnotacją, iż podatek rozlicz nabywca.
Należy podkreślić, że usługi te nie są traktowane na równi z eksportem usług występującym w ustawie z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym ( Dz. U. nr 11, poz 50 z późn. zm.), który był opodatkowany i wykazywany w deklaracji VAT-7 ze stawką 0%. Ich wartość w ogóle nie będzie wykazywana w deklaracji VAT-7 po stronie sprzedaży. Mimo, iż w przypadku takich usług nie powstaje podatek należny, usługodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Uprawnienie to wynika z treści art. 86 ust. 8 pkt. 1 ustawy o VAT z 11 marca 2004r. Polski podatnik ma zatem prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary lub usługi dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W stosunku do usług z punktu 2 Strona występuje jako pośrednik związany bezpośrednio z dostawą towarów do klienta posiadającego siedzibę w krajach Unii Europejskiej ( Polska), jak i spoza struktur UE ( Rosja, Ukraina)
Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia MF z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów Ustawy o Vat ( Dz. U. Na 97 poz. 970) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich ( tu: klienci z Polski), związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - w tym przypadku Strona powinna zastosować stawką obowiązującą w kraju, czyli 22%.
Jeżeli jednak nabywca usługi ( kontrahent niemiecki) podał dla tej czynności świadczącemu usługę ( Strona) numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku Vat na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z § 4 ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer ( § 4 ust. 2 w/w rozporządzenia) - w tym przypadku usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
W odniesieniu do klientów mających siedzibę poza strukturą UE ( tu: Rosja, Ukraina), będzie miał zastosowanie art. 83pkt. 1 ust. 21 ustawy o podatku Vat ( Dz. U. Nr 54, poz. 535), który mówi, iż w stosunku do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowych stosuje się 0% stawką podatku Vat.
