Przedmiotem działalności Wnioskującej, jak wskazano w złożonym piśmie, jest zakładanie, rozwijanie, zarządzanie sklepami detalicznymi oraz handel arty... - Interpretacja - ZP/443-237/04

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.10.2004, sygn. ZP/443-237/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przedmiotem działalności Wnioskującej, jak wskazano w złożonym piśmie, jest zakładanie, rozwijanie, zarządzanie sklepami detalicznymi oraz handel artykułami spożywczymi i przemysłowymi a także usługi z tym związane. Sklepy Spółki tworzą sieć, w której obowiązują m. in. takie zasady funkcjonowania jak:

- Ajenci prowadzą działalność na własny koszt i rachunek,

- sieć sklepów stosuje te same ceny towarów,

- cała sieć posiada jednolity asortyment towarów, których głównym dostawcą jest Centrala Spółki,

- źródłem dochodu Ajenta jest marża handlowa.

Ponadto, dodatkowym elementem rozliczeń jest zwrot przez Centralę kosztów poniesionych przez Ajenta tytułem uzyskania koncesji na handel alkoholem. Ajent otrzymuje zwrot wydatków po przedłożeniu dowodu wpłaty za koncesję, natomiast Spółka wystawia notę uznaniową, która podlega kompensacie z bieżącym zadłużeniem Ajenta wobec Centrali.

W związku z powyższym Spółka prosi o zajęcia stanowiska i informację czy:

- w świetle przepisów obowiązującej od dnia 1 maja 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług, Ajent powinien doliczyć otrzymane od Spółki środki na pokrycie kosztów koncesji za alkohol do podstawy opodatkowania?

- powinna być zachowana dotychczasowa forma rozliczeń pomiędzy Centralą a Ajentem?

Zdaniem Spółki na podstawie przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz art. 11 A pkt. 1 a VI Dyrektywy Rady, w sytuacji rozliczeń finansowych pomiędzy Ajentem a Centralą nie zachodzi konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania przez Ajenta, gdyż otrzymane środki pieniężne nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą, a więc nie są wkalkulowane w cenę towaru, a jedynie obniżają koszty działalności Ajenta.

Ustosunkowując się do powyższej kwestii, należy stwierdzić co następuje;

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby zatem mogła zaistnieć dostawa towarów, musi nastąpić przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co nie ma miejsca przy otrzymywaniu przez Ajentów od Centrali środków pieniężnych z tytułu poniesionych kosztów zakupu koncesji. Również otrzymywania tych środków nie można utożsamiać ze świadczeniem usług.

Zwrot przez Centralę poniesionych przez Ajenta kosztów uzyskania koncesji na handel alkoholem nie jest ani odpłatną dostawą towarów, ani odpłatnym świadczeniem usług. Nie jest też dopłatą w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, gdyż nie jest związany z dostawą lub świadczeniem usług.

Przywołany przez Spółkę przepis art. 11 A pkt. 1 a VI Dyrektywy Rady (który jest źródłem unormowania art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) stanowi, że podstawą opodatkowania w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż wymienione w punktach (b), (c) i (d) jest wszystko co stanowi wynagrodzenie, które dostawca otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy, klienta lub osoby trzeciej z tytułu tych czynności, włączając subwencje bezpośrednio związane z ich ceną.

Celem zwrotu przez Centralę pieniędzy wydatkowanych przez Ajenta na zakup koncesji na alkohol nie jest obniżenie ceny sprzedanych towarów lecz kosztów działalności Ajenta. Środki pieniężne otrzymane przez Ajenta nie mają związku z konkretną dostawą, nie są wkalkulowane w cenę towaru. Zwrot ten pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z jego przyznaniem nie ulega zmniejszeniu kwota należna z tytułu sprzedaży.

Biorąc powyższe pod uwagę, zwrot przez Centralę poniesionych przez Ajenta kosztów z tytułu koncesji na alkohol jako forma rozliczeń wzajemnych, nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie podlega zatem opodatkowaniu tym podatkiem i winien być udokumentowany z zachowaniem wymogów określonych w stosownych przepisach prawa bilansowego tj. notą uznaniową.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu