Czy Parafia może odzyskać lub odliczyć podatek VAT w związku z opisaną operacją? - Interpretacja - ILPP4/443-494/11-3/TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.10.2011, sygn. ILPP4/443-494/11-3/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Parafia może odzyskać lub odliczyć podatek VAT w związku z opisaną operacją?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii , przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn.: Remont dachu Kościoła () w ramach działania Odnowa i rozwój wsi nr 313, 322.323 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn.: Remont dachu Kościoła () w ramach działania Odnowa i rozwój wsi nr 313, 322.323 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) o przedmiot wniosku, doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego i stanowiska własnego oraz pytanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wystąpił w dniu 30 lipca 2010 r. z wnioskiem o przyznanie pomocy przy remoncie dachu na kościele filialnym. Remont dachu na kościele filialnym jest wykonywany w ramach projektu:

  • PROGRAM: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 PROW;
  • DZIAŁANIE: Odnowa i rozwój wsi nr 313, 322.323;
  • OPERACJA: Remont dachu Kościoła.

Parafia otrzymała przyznanie pomocy dnia 21 marca 2011 r. w ramach:

  • PROGRAM: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 PROW;
  • DZIAŁANIE: Odnowa i rozwój wsi nr 313,322.323
  • OPERACJA: Remont dachu Kościoła.

Kościół jest wpisany do rejestru zabytków w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków.

Zainteresowany posiada NIP i Regon.

Wnioskodawca swą działalność opiera na społecznej pracy parafian i nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatek VAT został uznany przez Urząd Marszałkowski Województwa, Departament Obszarów Wiejskich i Rolnictwa, Wydział Obszarów Wiejskich, kosztem kwalifikowanym. Urząd Marszałkowski wymaga dostarczenia indywidualnej interpretacji co do rozliczenia podatku VAT w stosunku do podmiotu jakim jest parafia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia może odzyskać lub odliczyć podatek VAT w związku z opisaną operacją...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), art. 5, 15 i 86 nie jest on czynnym podatnikiem podatku VAT i w związku z powyższym nie ma możliwości odzyskania tego podatku w związku z wydatkami poniesionymi na remont dachu kościoła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy przy remoncie dachu na kościele filialnym.

Remont dachu na kościele filialnym jest wykonywany w ramach projektu:

  • PROGRAM: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 PROW;
  • DZIAŁANIE: Odnowa i rozwój wsi nr 313, 322.323;
  • OPERACJA: Remont dachu Kościoła.

Parafia otrzymała przyznanie pomocy dnia 21 marca 2011 r. w ramach:

  • PROGRAM: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 PROW;
  • DZIAŁANIE: Odnowa i rozwój wsi nr 313, 322.323;
  • OPERACJA: Remont dachu Kościoła.

Kościół jest wpisany do rejestru zabytków w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków.

Wnioskodawca swą działalność opiera na społecznej pracy parafian i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonywane zakupy nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach operacji będącej przedmiotem pytania.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. operacji, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania ani odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji operacji będącej przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu