
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielanych upustów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielanych upustów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.
Spółka w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż detaliczną towarów za pośrednictwem sieci internet, z wykorzystaniem serwisu internetowego dostępnego w domenie ...pl. Spółka w dniach 17.11.2007 r. - 17.12.2007 r. przeprowadziła akcję promocyjną, mającą na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży. W ramach akcji każda osoba, która dokona zakupu towarów za określoną łączną kwotę, będzie uprawniona do nabycia jednego wskazanego produktu za cenę w wysokości 1,22 zł (brutto). W ramach tego przewidziano trzy progi wartości zakupów i wartości promocyjnej towaru, tj:
- zakupy za łączną cenę w wysokości 500-1999 zł (brutto) uprawniają do nabycia za 1,22 zł (brutto) towaru o wartości 99 zł (brutto);
- zakupy za łączną cenę od 2000 - 9999 zł (brutto) uprawniają do nabycia za 122 zł (brutto) towaru o wartości 610 zł (brutto);
- zakupy za łączną kwotę co najmniej 10.000 zł (brutto) uprawniają do nabycia za 1,22 zł (brutto) towaru o wartości 2.440 zł (brutto).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Według Spółki, na gruncie podatku od towarów i usług sprzedaż towarów za cenę promocyjną 1, 22 zł (1,00 zł netto) osobie, która spełniła warunki przewidziane regulaminem promocji, należy kwalifikować jako sprzedaż, z zastrzeżeniem, że cena w preferencyjnej wysokości jest wynikiem udzielenia prawnie dopuszczalnego rabatu, którego zasady przyznawania zostały konkretnie i obiektywnie ustalone w regulaminie promocji.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, przy czym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku sprzedaży obrotem jest cena, jaką nabywca zobowiązany jest zapłacić w zamian za przeniesienie na niego własności towaru. Stosownie do art. 29 ust. 4 przywołanej ustawy obrót zmniejsza się między innymi o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skonto). A zatem, jak wynika z powyżej przywołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży (cena), bez kwoty podatku, pomniejszona o kwotę rabatu (uwzględniająca udzielony rabat) o ile taki rabat w szczególności jest prawnie dopuszczalny. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca posługuje się pojęciem rabatu, oznaczającym bonifikatę, opust, uznaną reklamację i skont. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług te pojęcia nie są definiowane, zatem w tym przypadku powinny być one rozumiane zgodnie z ich znaczeniem językowym. W niniejszej sprawie istotne są dwa pojęcia: bonifikata oraz opust. Bonifikatę na gruncie języka polskiego rozumie się jako zniżkę, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy. Natomiast opustem jest rabat, zniżka od sumy należnej za towar, przyznawany np. przy kupnie dużej ilości towaru (Nowy Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). A zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w niniejszej sprawie mamy do czynienia z rabatem (bonifikatą, opustem).
Należy też zauważyć, że w odniesieniu do analizowanego stanu faktycznego nie obowiązują żadne przepisy szczególne, które przewidywałyby zakaz lub ograniczenie udzielenia rabatu na zasadach przewidzianych regulaminem, a zatem udzielenie tego rabatu należy uznać za prawnie dopuszczalne (co na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jest warunkiem, aby rabat mógł obniżać kwotę obrotu).
Tym samym, jak wynika z powyższego, w przypadku sprzedaży towarów po preferencyjnych cenach uprawnionym osobom, rabat będący przedmiotem niniejszej analizy obniża kwotę obrotu z tytułu tej sprzedaży. Innymi słowy: obrotem z tytułu sprzedaży wybranych towarów po preferencyjnej cenie jest kwota 1,00 zł, jako ustalona obniżona cena dla osób spełniających określone warunki. Ta kwota będzie podstawą opodatkowania podatkiem VAT.
Zasadności powyżej przedstawionej interpretacji nie podważa również okoliczność, że towary sprzedawane po cenie preferencyjnej (1 zł netto) nabywane są przez Spółkę po cenie wyższej (czyli jednostkowo rozpatrując transakcję, Spółka odsprzedaje rozważane towary ze stratą). Jednakże należy zauważyć w pierwszej kolejności, że z podatkowego punktu widzenia sprzedaż jednostkowego produktu poniżej ceny jego nabycia nie narusza obowiązujących przepisów - o ile taki rabat na dany produkt znajduje ekonomiczne uzasadnienie (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 08.06.1999r. III SA 5685/98, publ. system informacji prawnej Lex, nr 38718). Po drugie natomiast w niniejszej sprawie sprzedaż określonego towaru po cenie niższej od ceny jego nabycia należy rozpatrywać w kontekście łącznej kwoty transakcji z konkretną osobą, tj. z uwzględnieniem przychodu (na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych) czy obrotu (na gruncie podatku od towarów i usług) wygenerowanych nie tylko w związku ze sprzedażą określonego towaru po preferencyjnej cenie, ale również ze sprzedaży towarów, których łączna cena przekraczająca określony poziom spowodowała uprawnienie do nabycia kolejnego towaru za cenę 1 zł netto. Z tego zaś punktu widzenia łączne przychody ze sprzedaży wszystkich towarów określonej osobie przewyższają łączną cenę ich nabycia przez Spółkę, a zatem generują kwotę podatku należnego do zapłaty (w podatku od towarów i usług). Udzielona bonifikata/rabat stanowi natomiast jedynie około 20% łącznej ceny wszystkich towarów.
Reasumując powyższe: w rozważanym stanie faktycznym sprzedaż towarów na rzecz uprawnionych osób po preferencyjnej cenie 1,22 zł na gruncie podatku od towarów i usług należy kwalifikować jako sprzedaż, a kwota 1,00 zł netto jest obrotem w podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i
usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z ust. 4 art. 29 powołanej ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Kwestia dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów nie została uregulowana przepisami prawa podatkowego, a więc również przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1992): rabat to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie; skonto to zniżka ceny towaru objętego sprzedażą kredytową albo ratalną, udzielona nabywcy płacącemu gotówką; opust to zniżka ceny kupna, przyznawana nabywcy przez sprzedawcę (zwykle przy zakupach hurtowych); bonifikata to zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy wypłacony rabat (zgodnie z umową handlową) związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży, czyli obrotu (rabat pieniężny zatem udzielany z tytułu zrealizowania konkretnej dostawy ma bezpośredni wpływ na wartość tej transakcji i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny i tym samym obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług).
W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż sprzedaż przez Spółkę dodatkowego towaru
w cenie promocyjnej 1 złoty, po zrealizowaniu przez kontrahenta warunku, polegającego na zakupie określonej ilości asortymentu, stanowi rabat określony w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów usług. Powyższy rabat (udzielany przy dokonanej sprzedaży), nosi cechy rabatu transakcyjnego, w związku z czym dokonywany jest w momencie wystawienia faktury, tym samym Strona ma obowiązek zmniejszyć obrót, będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o kwotę powyższego rabatu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
