
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008r. (data wpływu 30 stycznia 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2008r. (data wpływy 19 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki podatku w przypadku sprzedaży usługi spedycyjnej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki podatku w przypadku sprzedaży usługi spedycyjnej.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 19 marca 2008r. (data wpływu 19 marca 2008r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca świadczy usługi spedycji międzynarodowej towarów z Polski do Chorwacji, na zlecenie polskiej firmy. W tym celu podnajmuje inną firmę transportową, która po wykonaniu usługi obciąża go fakturą za usługę transportową w exporcie w rozbiciu na dwa odcinki, krajowy i zagraniczny. Krajowy odcinek opodatkowany jest stawką 0%, natomiast odcinek zagraniczny nie podlega opodatkowaniu.
Następnie Wnioskodawca sprzedaje przedmiotową usługę firmie, która ją zleciła. Wnioskodawca w tym przypadku wystawia faktury z zastosowaniem stawki 22% bez podziału na odcinki.
Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzonych przez Urząd Celny kserokopii dokumentów SAD oraz potwierdzonych przez firmę w Chorwacji kserokopii CMR.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy trasa z Polski do Chorwacji powinna być podzielona wg km na odcinek polski i zagraniczny. Odpowiednio do odcinka trasy polskiej stawka podatku VAT powinna wynosić 0%, natomiast odcinek zagraniczny nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepisy określające miejsce świadczenia usług zostały zawarte w rozdziale 3 działu V ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów i osób, o których mowa w punktach 1 i 2 tego przepisu. Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m. in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.
Ponieważ ustawa podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym w zakresie świadczenia usług spedycji międzynarodowej należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych tj. wynikające z cyt. art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż trasa transportu towarów rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (Polska) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty (Chorwacja), tym samym trasa spełnia kryteria transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT.
Zatem, mając na uwadze art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, odcinek trasy przebiegający na terytorium Polski, opodatkowany będzie stawką 0% na podstawie ww. przepisów. Natomiast pozostała część tej usługi wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących.
Jednakże, aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego (spedycji międzynarodowej) mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy o VAT opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.
Reasumując, usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części
usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ww. ustawy. Pozostała część usługi, z uwagi na jej wykonanie poza terytorium Polski nie podlega przepisom ww. ustawy o podatku od towarów i usług, co równocześnie oznacza, że nie jest ona opodatkowana na terytorium Polski.
Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż jest w posiadaniu faktur wystawionych przez przewoźnika za usługę transportową w eksporcie, w których dokonano rozbicia na dwa odcinki, krajowy i zagraniczny oraz potwierdzonych przez odbiorcę w Chorwacji kserokopii dokumentów przewozowych CMR i potwierdzonych przez urząd celny kserokopii dokumentów SAD. Należy zatem uznać, że jest on w posiadaniu dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT uprawniających do opodatkowania usług spedycji międzynarodowej traktowanej, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, na równi z usługami transportu międzynarodowego, stawką 0% - w części
usługi wykonanej na terytorium Polski. Natomiast jak wyżej wykazano usługa transportu międzynarodowego wykonana poza terytorium kraju nie jest opodatkowana na terytorium Polski.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
