
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2007 r. (data wpływu 3 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego towarów żywnościowych oraz nieżywnościowych poprzez sieć swoich sklepów położonych na terytorium kraju. Sklepy te mają charakter sklepów dyskontowych. W ramach prowadzonej działalności Spółka będzie zawierała umowy ze swoimi kontrahentami dostawcami towarów sprzedawanych w sieci sklepów. Warunki handlowe przewidziane w umowie będą określały rabaty przyznawane Spółce przez jego kontrahentów, jak również możliwość otrzymania przez Spółkę:
- miesięcznej premii pieniężnej - której przyznanie będzie uzależnione od samego faktu dokonania zakupów towarów od kontrahenta w danym miesiącu w wysokości naliczonej procentowo od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę w danym miesiącu .
- kwartalnej lub rocznej premii pieniężnych - której przyznanie premii będzie uzależnione od samego faktu dokonania zakupów towarów od kontrahenta w danym kwartale lub roku w wysokości naliczonej procentowo od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę w danym okresie .
- nieperiodycznej kwotowej premii pieniężnej - której premii będzie uzależnione od włączenia przez Spółkę nowej placówki do swojej sieci sklepów i tym samym możliwości zwiększenia ilości towarów kontrahenta sprzedawanych przez Spółkę, w kwocie określonej w treści umowy .
- nieperiodycznej kwotowej premii pieniężnej której przyznanie premii będzie uzależnione od zakupu przez Spółkę od kontrahentów konkretnego towaru, który nie znajduje się w standardowym asortymencie zakupowym .
Wskazane w pkt 1 i 2 premie pieniężne nie są związane z konkretną dostawą, gdyż będą wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez kontrahenta w danym okresie. Z kolei premia kwotowa będzie całkowicie oderwana od faktu dokonania dostaw. Premia opisana w pkt 4 pieniężna będzie stanowiła zachętę dla Spółki do poszerzenia asortymentu zakupowanych towarów o określony towar.
Otwarcie nowej placówki, w której będą sprzedawane towary dostarczone przez kontrahentów, a także zakup towarów od konkretnego kontrahenta będzie swobodną decyzją Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie .
Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana premia pieniężna za samo dokonanie zakupów, osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zakup konkretnego towaru nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zakup konkretnego towaru stanowi dostawę towarów, ponieważ jest efektem dokonanych zakupów towarów od kontrahenta. Nie jest również usługą fakt włączenia przez Spółkę nowej placówki do swojej sieci sklepów. Nie można uznać, że zrealizowanie na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu lub samego faktu dokonania zakupu towarów jest świadczeniem usług. Na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży, tj. dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż czynności stanowiące dostawę towarów, nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem, zakup określonej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, raz jako sprzedaży (dostawy towarów), a raz jako zakup (świadczenie usług) przez nabywcę tego samego towaru w ramach tej samej transakcji. Pogląd ten jest zgodny z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 roku sygn. akt I FSK 94/06. W ramach zawieranych umów o współpracy, za osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełnienia świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrodę. Nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowej wysokości, a brak zakupu, nie jest obwarowany żadną sankcją.
Nota księgowa jako uniwersalny dokument księgowy potwierdzający dokonanie transakcji, dla których nie przewidziano odrębnych formularzy jest dokumentem prawidłowym dla udokumentowania otrzymania przez Spółkę premii. Nota księgowa jest wystawiana w rozrachunku z kontrahentami w sytuacji, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej ;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji ;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa .
Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 roku, nr 95, poz. 798 ze zmianami), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Zatem w przypadkach, gdy wypłacony bonus, premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.
Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka na podstawie zawartych umów będzie otrzymywać od dostawców premie pieniężne. Przyznanie miesięcznych premii pieniężnych, a także kwartalnych lub rocznych premii pieniężnych będzie uzależnione od dokonania zakupów towarów od kontrahenta w danym okresie w wysokości naliczonej procentowo od wartości zakupów dokonanych przez Spółkę w tym przedziale czasowym.
Natomiast przyznanie nieperiodycznych kwotowych premii pieniężnych będzie związane z włączeniem nowej placówki do sieci sklepów Spółki i tym samym możliwości zwiększenia sprzedaży ilości towarów, bądź z dokonaniem zakupu przez Spółkę konkretnego towaru, który nie znajduje się w standardowym asortymencie zakupowym.
Zatem to ilość i rodzaj dokonywanych przez Spółkę zakupów będzie miała decydujące znaczenie dla przyznania określonego rodzaju premii pieniężnej. Zakup towarów od konkretnego kontrahenta będzie swobodną decyzją Spółki.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że otrzymywanie premii pieniężnych nie będzie rabatem zmniejszającym obrót, gdyż nie będzie związane z konkretną dostawą i nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na wartość konkretnej dostawy. Stanowić będzie natomiast zapłatę za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku powyższym będzie podlegać opodatkowaniu oraz powinno być dokumentowane fakturą VAT. Zgodnie z treścią art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).
Końcowo stwierdzić należy, iż powołany przez Spółkę we wniosku wyrok: NSA z dnia 6 lutego 2007 r. I FSK 94/06, nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Jest to rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Strony przedstawiona we wniosku jest tożsama. Aby można był utożsamić dany wyrok musiałby on zapaść w sprawie o identycznym stanie faktycznym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
