w zakresie opodatkowania sprzedaży resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca - Interpretacja - IPPP3/443-243/11-4/MPe

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2011, sygn. IPPP3/443-243/11-4/MPe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania sprzedaży resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2011r. (data wpływu 14.02.2011 r.) uzupełnione w dniu 31.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 25.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.02.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 31.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 25.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jedną z form działalności Spółki jest świadczenie na rzecz kontrahenta zagranicznego - z państwa członkowskiego UE (Holandii i Belgii), trzech rodzajów usług: (1) ręcznego sortowania i selekcji wadliwych elementów plastikowo metalowo - gumowych zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi klienta zagranicznego; (2) ręcznego łączenia elementów plastikowo metalowo - gumowych oraz (3) usług wycinania z powierzonego surowca elementów gumowo - metalowych za pomocą małogabarytowych pras hydraulicznych. Wszystkie elementy zarówno surowców, jak i pras są własnością klienta zagranicznego. Efekty prac (wykonanej usługi), w postaci wyciętych elementów plastikowo - metalowych są wysyłane do klienta.

Spółka na żadnym etapie nie dokonuje zakupu żadnych materiałów, surowców ani urządzeń do ich obróbki. Klient zagraniczny nie chce odbierać resztek pozostałych po wycięciu elementów gumowo - metalowych, a Spółka znalazła innego klienta będącego polskim podatnikiem, który jest chętny nabywać resztki pozostałe z wykonywanej usługi w postaci skrawków gumowo - metalowych, które to zamierza wykorzystać we własnej działalności gospodarczej. Spółka zamierza skorzystać z oferty klienta polskiego chcącego nabywać resztki (skrawki), pozostałe po wycięciu elementów gumowo metalowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób fakt sprzedania resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca, z którego odbioru rezygnuje klient zagraniczny wpłynie na rozliczenie podatkowe z tytułu podatku VAT...

Zdaniem Spółki fakt, że pozostałości z procesu wycinania elementów gumowo - metalowych nie zostaną odesłane za granicę nie wpłynie na zmianę sposobu traktowania podatkowego usług wykonanych na rzecz kontrahenta zagranicznego oraz nie będzie miało miejsca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zdaniem Spółki, do usługi wykonywanej na rzecz klienta zagranicznego polegającej na wycinaniu z powierzonych materiałów elementów gumowo - metalowych należy zastosować art. 28b ust. 1 ustawy, bez względu na fakt, że fragmenty (pozostałości), z wycinania elementów pozostaną w Polsce. W obecnym stanie prawnym przepis nie warunkuje miejsca opodatkowania usługi wykonanej na powierzonym materiale, od faktu jego wywiezienia z terenu RP. Oznacza to, że podatnikiem dla takich usług jest nabywca, a zatem Spółka wystawia fakturę za usługę bez polskiego VAT. Nie powstanie również obowiązek rozliczenia wewnątrzwspólntowego nabycia od wartości resztek, z których odbioru rezygnuje klient zagraniczny, pozostawiając Spółce prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, ze względu na fakt, że cena nabycia wynosi zero. Spółka sprzedając resztki polskiemu podatnikowi będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT oraz odprowadzenia należnego podatku VAT od ceny uzyskanej ze sprzedaży resztek na terenie RP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca m.in. świadczy na rzecz kontrahenta zagranicznego - z państwa członkowskiego UE (Holandii i Belgii) usługi ręcznego sortowania i selekcji wadliwych elementów plastikowo metalowo - gumowych zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi klienta zagranicznego, usługi ręcznego łączenia elementów plastikowo metalowo - gumowych oraz usługi wycinania z powierzonego surowca elementów gumowo - metalowych za pomocą małogabarytowych pras hydraulicznych. Wszystkie elementy zarówno surowców, jak i pras są własnością klienta zagranicznego. Efekty wykonanej usługi, w postaci wyciętych elementów plastikowo - metalowych są wysyłane do klienta. Spółka na żadnym etapie nie dokonuje zakupu materiałów, surowców ani urządzeń do ich obróbki. Klient zagraniczny nie chce odbierać resztek pozostałych po wycięciu elementów gumowo - metalowych, a Spółka znalazła innego klienta będącego polskim podatnikiem, który jest chętny nabywać resztki pozostałe z wykonywanej usługi w postaci skrawków gumowo - metalowych, które to zamierza wykorzystać we własnej działalności gospodarczej. Spółka zamierza skorzystać z oferty klienta polskiego chcącego nabywać resztki (skrawki), pozostałe po wycięciu elementów gumowo metalowych.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu rozliczenia sprzedaży na rzecz polskiego podatnika VAT resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowcowa.

Zdaniem Spółki fakt, że pozostałości z procesu wycinania elementów gumowo - metalowych nie zostaną odesłane za granicę nie wpłynie na zmianę sposobu traktowania podatkowego usług wykonanych na rzecz kontrahenta zagranicznego oraz nie będzie miało miejsca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż cena nabycia wynosi zero. Spółka sprzedając resztki polskiemu podatnikowi będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT oraz odprowadzenia należnego podatku VAT od ceny uzyskanej ze sprzedaży resztek na terenie kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z opisu sprawy wynika, że resztki, które Wnioskodawca ma zamiar sprzedać na rzecz polskiego podatnika, nie zostały przemieszczone na terytorium kraju za wynagrodzeniem. Przedmiotowe resztki są pozostałością po wykonanej na powierzonym materiale na rzecz kontrahenta zagranicznego usługi. Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w przedmiotowej sprawie nie dojdzie do ich wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Sprzedaż na rzecz polskiego podatnika VAT znajdujących się na terytorium kraju resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca należy potraktować stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako sprzedaż krajową. Zatem Wnioskodawca sprzedając przedmiotowe resztki polskiemu podatnikowi będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT z zastosowaniem odpowiedniej dla tego towaru stawki podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie