Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 8 września 2025 r. (wpływ 8 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o podatku dochodowym”.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) maja 2025 r.

Na dzień składania wniosku przychody Wnioskodawcy są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które zostały określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.

Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podczas zakładania działalności gospodarczej.

Wnioskodawca świadczy usługi jako (...) Project Manager.

Usługi świadczone jako (...) Project Manager będą świadczone na rzecz podmiotów trzecich (klientów) jako usługi informatyczne, w szczególności:

a)  Koordynowanie cyklu projektów technicznych, głównie dotyczących wdrożeń software’u,

b)Całościowe wsparcie i koordynacja prac od strony technologicznej: zakres, budżet, harmonogram, ryzyka, zarządzania dostawcami, dokumentacja projektowa,

c)  Nadzór nad realizacją projektów oraz kontrola postępów,

d)  Identyfikacja i korekta odstępstw od planu, raportowanie postępu oraz budżetu,

e)  Proaktywne identyfikowanie zagrożeń i zmian oraz skuteczne reagowanie na nieprzewidziane sytuacje – w tym przekazywanie informacji właściwym osobom,

f)   Kontakt z dostawcami,

g)  Tworzenie dokumentacji z podjętych działań oraz uzupełnianie systemów teleinformatycznych.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec kontrahenta. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane pod kierownictwem kontrahenta zlecającego świadczenie usługi Project Managera. Wnioskodawca ma swobodę wyboru czasu oraz miejsca świadczenia swoich usług.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której określa przychód z wykonywanej przez siebie działalności. Aktualnie Wnioskodawca wykonuje jeden rodzaj usługi, do której stosuje jedną stawkę ryczałtu. Jeżeli w przyszłości Wnioskodawca będzie świadczył inne rodzaje usług, to każda z nich będzie opodatkowana właściwą stawką ryczałtu.

W odniesieniu do prowadzonej działalności nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie.

W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro.

Pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcą, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej, nie będą istniały powiązania osobiste ani gospodarcze.

Wnioskodawca nie uzyskuje ani nie planuje uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Wnioskodawca nie uzyskuje ani nie planuje uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług, o których mowa w pytaniu 1, tzn. z usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

2)jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług jako (...) Project Manager, których dotyczy zadane pytanie?

Proszę wymienić wszystkie usługi, będące przedmiotem Pana wniosku (w formie katalogu zamkniętego).

3)proszę – w odniesieniu do każdej z usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr 3 wezwania – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:

1)na czym one polegają?

2)czego dotyczą?

3)jaki jest ich zakres?

4)co jest ich efektem?

Odpowiedź ad 2. i ad 3.:

Wnioskodawca wykonuje następujące czynności w ramach świadczenia usług jako (...) Project Manager:

a)Koordynowanie cyklu projektów technicznych, głównie dotyczących wdrożeń software'u – szczegółowe czynności:

·Wdrażanie aplikacji informatycznych oraz oprogramowania w struktury klienta, aby klient mógł z nich korzystać

1)Czynności polegają na tworzeniu harmonogramu oraz kontakcie i zarządzaniu zespołem projektowym oraz dostawcami.

2)Czynności dotyczą aplikacji informatycznych oraz oprogramowania.

3)Zakres czynności sprowadza się do tworzenia harmonogramu oraz kontaktu i zarządzania zespołem projektowym oraz dostawcami.

4)Efektem czynności jest to, że klient ma wdrożoną aplikację/oprogramowanie w swojej strukturze informatycznej – cel usługi zostaje spełniony.

·    Koordynowanie wytwarzaniem aplikacji informatycznych oraz oprogramowania (od początku po pojawieniu się potrzeby biznesowej) przez zespół projektowy, np. programiści, architekt aplikacji, interesariusze

1)Czynności polegają na zbieraniu wymagań od interesariuszy, tworzeniu harmonogramu oraz zarządzaniu zespołem projektowym oraz projektem.

2)Czynności dotyczą aplikacji informatycznych oraz oprogramowania.

3)Zakres czynności sprowadza się do zbierania wymagań od interesariuszy, tworzenia harmonogramu oraz zarządzania zespołem projektowym oraz projektem.

4)Efektem czynności jest wytworzona aplikacja/oprogramowanie – cel usługi zostaje spełniony.

b)Całościowe wsparcie i koordynacja prac od strony technologicznej: zakres, budżet, harmonogram, ryzyka, zarządzania dostawcami, dokumentacja projektowa – szczegółowe czynności:

·  Tworzenie harmonogramu projektu

1)Czynności polegają na tworzeniu harmonogramu projektu, przeważnie w oprogramowaniu dostosowanym do tego, np. (…).

2)Czynności dotyczą sprawnego zarządzania projektem oraz monitorowania prac.

3)Zakres czynności to tworzenie harmonogramu projektu w tym. m.in. kontakt i współpraca z zespołem projektowym, angażowanie interesariuszy.

4)Efektem czynności jest to, że klient otrzymuje harmonogram projektu, który służy w celu monitorowania oraz informacyjnym dla klienta.

·Doprecyzowanie z innymi osobami zakresu projektu

  1)Czynności polegają na kontaktowaniu oraz angażowaniu osób w celu ustalenia zakresu projektu.

2)Czynności dotyczą zakresu projektu informatycznego.

3)Zakres czynności to kontakt i angażowanie osób w celu ustalenia zakresuprojektu.

4)Efektem czynności jest szczegółowy zakres projektu.

·Informowanie klienta o koszcie projektu oraz koordynowanie projektem w określonym budżecie

1)Czynności polegają na informowaniu klienta o koszcie projektu oraz koordynowaniu projektem w określonym budżecie.

2)Czynności dotyczą budżetu projektu.

3)Zakres czynności to informowanie klienta oraz umiejętne zarządzanie projektem w określonym budżecie.

4)Efektem czynności jest to, że klient jest powiadomiony o koszcie projektu oraz to, że projekt powinien być wykonywany w określonym budżecie.

·Identyfikowanie ryzyka oraz informowanie klienta o ryzykach

1)Czynności polegają na identyfikowaniu ryzyka oraz informowaniu klienta o ryzykach.

2)Czynności dotyczą ryzyka projektu.

3)Zakres czynności to informowanie klienta oraz umiejętne zarządzanie ryzykiem projektu.

4)Efektem czynności jest to, że klient jest powiadomiony o ryzykach projektu.

·Kontakt z dostawcami oprogramowania – ustalanie szczegółów współpracy oraz nadzór nad realizacją prac

1)Czynności polegają na kontakcie z dostawcami oprogramowania – ustalanie szczegółów współpracy oraz nadzór nad realizacją prac.

2)Czynności dotyczą współpracy z dostawcami oraz zespołem projektowym.

3)Zakres czynności to kontakt z dostawcami oprogramowania – ustalanie szczegółów współpracy oraz nadzór nad realizacją prac.

4)Efektem jest nadzorowany i ustalony zakres projektu.

·Informowanie oraz angażowanie interesariuszy projektu

 1) Czynności polegają na angażowaniu interesariuszy projektu.

 2) Czynności dotyczą interesariuszy projektu.

 3) Zakres czynności to angażowanie interesariuszy projektu przez cały okres trwania projektu.

 4) Efektem jest to, że interesariusze są powiadomieni i angażowani w rozwój projektu.

·Zarządzanie oraz współpraca z zespołem projektowym

 1) Czynności polegają na angażowaniu i zarządzaniu zespołem projektowym.

 2) Czynności dotyczą zespołu projektowego.

 3)Zakres czynności to angażowanie i zarządzanie zespołem projektowym przez cały okres trwania projektu.

 4) Efektem jest to, że klient otrzymuje od zespołu projektowego ustalone rezultaty.

c)Nadzór nad realizacją projektów oraz kontrola postępów – szczegółowe czynności:

·  Nadzorowanie przebiegu projektu przez zespół projektowy oraz odchyleń od harmonogramu

1)Czynności polegają na nadzorowaniu/monitorowaniu prac zespołu projektowego oraz odchyleń od ustaleń projektu/harmonogramu.

2)Czynności dotyczą zespołu projektowego oraz harmonogramu.

3)Zakres czynności to nadzorowanie i monitorowanie prac zespołu projektowego oraz odchyleń od ustaleń projektu/harmonogramu.

4)Efektem jest to, że klient ma pewność, że powierzone zadania są monitorowane, a odchylenia korygowane.

·  Kontakt z zespołem projektowym w celu dostarczenia klientowi ustalony zakres zawierający się w kompetencjach ustalonych usług

1)Czynności polegają na zarządzaniu zespołem projektowym.

2)Czynności dotyczą zespołu projektowego.

3)Zakres czynności to zarządzanie zespołem projektowym.

4)Efektem jest to, że klient ma pewność, że powierzone zadania dla zespołu projektowego są zarządzane.

·   Kontakt z zespołem projektowym, dostawcą zewnętrznym oraz pracownikami klienta w celu dostarczenia wartości klientowi zawierającej się w kompetencjach ustalonych usług

1)Czynności polegają na zarządzaniu zespołem projektowym oraz dostawcą zewnętrznym.

2)Czynności dotyczą zespołu projektowego oraz dostawcy zewnętrznego.

3)Zakres czynności to zarządzanie zespołem projektowym oraz dostawcą zewnętrznym.

4)Efektem jest to, że klient ma pewność, że powierzone zadania dla zespołu projektowego oraz dostawcy zewnętrznego są zarządzane.

·Informowanie klienta o aktualnym statusie projektu

1)Czynności polegają na informowaniu klienta o aktualnym statusie projektu.

2)Czynności dotyczą statusu projektu.

3)Zakres czynności to informowanie klienta o aktualnym statusie projektu.

4)Efektem jest to, że klient jest powiadomiony o statusie projektu.

d)Identyfikacja i korekta odstępstw od planu, raportowanie postępu oraz budżetu – szczegółowe czynności:

·Identyfikacja ryzyk wpływających na projekt oraz informowanie klienta oraz wsparcie w planowaniu akcji minimalizujących wpływ ryzyka na projekt

1)Czynności polegają na identyfikowaniu ryzyk, informowaniu o nich klienta oraz obmyślaniu akcji minimalizujących wpływ ryzyka na projekt.

2)Czynności dotyczą ryzyka projektu.

3)Zakres czynności to identyfikowanie ryzyk, informowanie o nich klienta oraz obmyślaniu akcji minimalizujących wpływ ryzyka na projekt.

4)Efektem jest to, że klient jest powiadomiony o ryzykach oraz ryzyka te są minimalizowane.

·Raportowanie postępu oraz budżetu projektu klientowi

1)Czynności polegają na informowaniu klienta o aktualnym statusie oraz budżecie projektu.

2)Czynności dotyczą statusu oraz budżetu projektu.

3)Zakres czynności to informowanie klienta o aktualnym statusie oraz budżecie projektu.

4)Efektem jest to, że klient jest powiadomiony o statusie oraz budżecie projektu.

e) Proaktywne identyfikowanie zagrożeń i zmian oraz skuteczne reagowanie na nieprzewidziane sytuacje – w tym przekazywanie informacji właściwym osobom – szczegółowe czynności:

·Identyfikowanie ryzyk, zagrożeń i nieprzewidzianych sytuacji na projekt oraz obmyślanie akcji minimalizujących ich wpływ na projekt oraz komunikowanie ich właściwym osobom, np. programistom

1)Czynności polegają na identyfikowaniu ryzyk, informowaniu o nich klienta oraz wspieraniu w planowaniu akcji minimalizujących wpływ ryzyka na projekt.

2)Czynności dotyczą ryzyka projektu.

3)Zakres czynności to identyfikacja ryzyk, informowanie o nich klienta oraz wsparcie w planowaniu akcji minimalizujących wpływ ryzyka na projekt.

4)Efektem jest to, że klient jest powiadomiony o ryzykach, a ryzyka te są minimalizowane.

·Dostosowywanie oraz korygowanie harmonogramu do zaistniałych sytuacji wpływających na projekt

  1)Czynności polegają na tworzeniu harmonogramu projektu oraz jego bieżącym aktualizowaniu.

  2)Czynności dotyczą harmonogramu projektu.

  3)Zakres czynności to tworzenie harmonogramu projektu oraz jego bieżąca aktualizacja.

  4)Efektem jest to, że klient otrzymuje harmonogram projektu oraz jest poinformowany o aktualny harmonogramie.

f)Kontakt z dostawcami – szczegółowe czynności:

·Kontakt, w tym ustalanie, odpytywanie ze statusu oraz nadzór nad dostawcami zewnętrznymi klienta, np. programiści lub firmy realizujące projekt-aplikacje/oprogramowanie dla klienta

1)Czynności polegają na organizowaniu oraz zarządzaniu zespołem projektowym oraz dostawcą zewnętrznym, np. tworzenie spotkań, korespondencja mailowa.

2)Czynności dotyczą zespołu projektowego oraz dostawcy zewnętrznego wytwarzającego aplikację/oprogramowanie.

3)Zakres czynności to organizowanie oraz zarządzanie zespołem projektowym oraz dostawcą zewnętrznym.

4)Efektem jest to, że klient ma pewność, że ustalony zakres jest zarządzany oraz kontrolowany.

g)Tworzenie dokumentacji z podjętych działań oraz uzupełnianie systemów teleinformatycznych – szczegółowe czynności:

·Tworzenie dokumentacji projektu w systemie informatycznym klienta, np. (…)

1)Czynności polegają na tworzeniu dokumentacji projektu w systemie informatycznym klienta, np. (…).

2)Czynności dotyczą dokumentacji projektu.

3)Zakres czynności to tworzenie dokumentacji projektu w systemie informatycznym klienta.

4)Efektem jest to, że klient otrzymuje dokumentację projektową na przyszłość.

4)czy świadczone przez Pana usług jako (...) Project Manager, stanowiące przedmiot wniosku, sklasyfikowane są – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, do którego odwołał się Pan we własnym stanowisku?

Odpowiedź: Usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako (...) Project Manager, stanowiące przedmiot wniosku, sklasyfikowane są – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej polegającej na świadczeniu usług Project Managera, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z działalności usługowej polegającej na świadczeniu usług Project Managera, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona),

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona),

e) (uchylona),

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałcie.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez Niego przychód może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

·    usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·    usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

·    usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem, w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 – doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 – doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Wnioskodawcy – usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.

W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.

Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 („Usługi zarządzania procesami gospodarczymi”) do 70.22.20.0 („Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 – dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym – PKWiU 70.22.16.).

Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podsumowując powyższe należy wskazać, że:

1) Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia (…) maja 2025 r., mieszczącą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

2) opis wykonywanych czynności wskazuje, że Wnioskodawca wykonuje usługę zarządzania projektami, a działalność ta stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;

3) Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów;

4) w przypadku Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy;

5) przychody Wnioskodawcy nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro w żadnym z lat podatkowych.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności jako Project Managera ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-    klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-    kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan podatnikiem podatku od osób fizycznych i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (…) maja 2025 r. Na dzień składania wniosku Pana przychody są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które zostały określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podczas zakładania działalności gospodarczej. Świadczy Pan usługi jako (...) Project Manager sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. W ramach świadczenia ww. usług wykonuje Pan następujące czynności, które zostały szczegółowo opisane w uzupełnieniu wniosku:

a) Koordynowanie cyklu projektów technicznych, głównie dotyczących wdrożeń software’u,

b) Całościowe wsparcie i koordynacja prac od strony technologicznej: zakres, budżet, harmonogram, ryzyka, zarządzania dostawcami, dokumentacja projektowa,

c) Nadzór nad realizacją projektów oraz kontrola postępów,

d) Identyfikacja i korekta odstępstw od planu, raportowanie postępu oraz budżetu,

e) Proaktywne identyfikowanie zagrożeń i zmian oraz skuteczne reagowanie na nieprzewidziane sytuacje – w tym przekazywanie informacji właściwym osobom,

f) Kontakt z dostawcami,

g) Tworzenie dokumentacji z podjętych działań oraz uzupełnianie systemów teleinformatycznych.

W ramach swojej działalności ponosi Pan odpowiedzialność wobec kontrahenta oraz ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane pod kierownictwem kontrahenta zlecającego świadczenie usługi Project Managera. Ma Pan swobodę wyboru czasu oraz miejsca świadczenia swoich usług. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której określa przychód z wykonywanej przez siebie działalności. Aktualnie wykonuje Pan jeden rodzaj usługi, do której stosuje jedną stawkę ryczałtu. Jeżeli w przyszłości będzie Pan świadczył inne rodzaje usług, to każda z nich będzie opodatkowana właściwą stawką ryczałtu. W odniesieniu do prowadzonej działalności nie wystąpiły i nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do roku każdego z lat podatkowych Pana przychody nie przekroczyły kwoty 2.000.000 euro. Pomiędzy Panem a zleceniodawcą, na rzecz którego świadczy Pan wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie będą istniały powiązania osobiste ani gospodarcze. Nie uzyskuje Pan ani nie planuje uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje Pan ani nie planuje uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie uzyskuje Pan również przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług jako (...) Project Manager będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, kwalifikują się do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.