
Temat interpretacji
w zakresie rejestracji jako podatnika VAT UE osoby, która wybrała zwolnienie z VAT a świadczy usługi, których miejsce świadczenia określa się zgodnie z art. 28b ustawy, stosowania metody kwartalnej kasowej rozliczeń
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30.12.2010r. (data wpływu 31.01.2011 r.) uzupełnione w dniu 28.04.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.04.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia świadczonych usług jest:
- nieprawidłowe w zakresie rejestracji jako podatnika VAT UE osoby, która wybrała zwolnienie z VAT a świadczy usługi, których miejsce świadczenia określa się zgodnie z art. 28b ustawy,
- prawidłowe w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu 31.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28.04.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 05.04.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży resztek pozostałych z powierzonego przez klienta zagranicznego surowca.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie wskazany w uzupełnieniu wniosku):
Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która w 2004 r. decyzją Urzędu Skarbowego została podatnikiem VAT. Wnioskodawca sprzedaje następujące rodzaje usług tłumaczeń:
- usługi pisemnego tłumaczenia tekstów prawnych, marketingowych, technicznych i ogólnych, z przeniesieniem praw autorskich, opodatkowane dotychczas zgodnie z ww. decyzją US stawką 7% podatku VAT;
- usługi lokalizacji (czyli tłumaczenia i opracowania technicznego) oprogramowania bez przeniesienia praw autorskich, opodatkowane dotychczas stawką 22% VAT, świadczone dla odbiorców w Polsce;
- usługi lokalizacji oprogramowania bez przeniesienia praw autorskich nieopodatkowane podatkiem VAT (eksport usług), świadczone dla odbiorców w USA i Unii Europejskiej.
Miejscem świadczenia usług jest zawsze Polska. Odbiorcami usług są wyłącznie osoby prawne (biura tłumaczeń). Wnioskodawca nie współpracuje z osobami fizycznymi. Usługi są świadczone pisemnie drogą elektroniczną.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE z przydzielonym identyfikatorem VAD ID zarejestrowanym w bazach europejskich. W 2009 r. Wnioskodawca dokonał w związku z prowadzoną działalnością jednorazowego importu usług elektronicznych na kwotę 108 EUR.
Łączne obroty podatnika z usług 1, 2, i 3 w 2009 r. wyniosły 46370 PLN. W 2008 r. łączne obroty wyniosły 57425 PLN. W latach poprzednich obroty utrzymywały się na zbliżonym lub niższym poziomie. Ze względu na wysokość obrotów podatnik rozlicza się metodą kwartalną kasową (jako tzw. mały podatnik).
W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku wskazano, że usługi wymienione w stanie faktycznym (podpunkt 1), to usługi pisemnego tłumaczenia tekstów prawnych, marketingowych, technicznych i ogólnych, świadczone dla odbiorców w Polsce. Nabywca usług nabywa prawa autorskie majątkowe do utworu powstałego w wyniku usługi na podstawie umowy o przeniesienie praw autorskich. Przeniesienie praw upoważnia nabywcę do swobodnego rozporządzania zakupionym utworem, opracowywania i wykorzystywania go w dowolny sposób w całości lub w części oraz sporządzania na jego podstawie prac pochodnych.
Prawo do dzieła wykonanego wskutek wyświadczenia usługi jest przedmiotem sprzedaży na podstawie Umowy o dzieło wraz z Oświadczeniem o przeniesieniu praw autorskich majątkowych. Należy podkreślić, że nabywca zamawia i otrzymuje utwór wraz z prawami autorskimi majątkowymi do tego utworu, nie zaś usługę. Charakter usługi polega na opracowaniu utworu cudzego (oryginalnego) przez tłumaczenie, przeróbkę i adaptację.
Dlatego usługi będące przedmiotem zapytania nr A są usługami twórców i artystów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanymi w formie honorariów za przekazanie praw autorskich. Całkowita wartość sprzedaży brutto w 2010 r. wyniosła 79 700 PLN (ok. 20 000 EUR), zatem nie przekroczyła kwoty 1.200.000 EUR.
W związku z powyższym zadano następujące pytania
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
- Czy dozwolone jest wyrejestrowanie podatnika jako płatnika VAT jedynie w odniesieniu do działalności, której przedmiotem jest opracowanie utworu dla nabywcy oraz przeniesienie praw autorskich majątkowych do ww. utworu (usługi twórców i artystów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)... Jeśli nie, jaką stawkę podatku VAT należy stosować w odniesieniu do tej działalności od 1 stycznia 2011 r....
- Jaką stawkę podatkową należy stosować i czy wymagane są dalsze czynności (zmienione w stosunku do stanu sprzed 1.01.2011) związane z eksportem usług i rejestracją VAT UE... Czy jest możliwe realizowanie takiego eksportu usług bez rejestracji jako płatnika VAT...
- Czy w 2011 r. w świetle nowych przepisów o podatku od towarów i usług podatnik nadal może stosować metodę kwartalną kasową...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. A)
Nie jest możliwe wyrejestrowanie z obowiązku VAT w stosunku do części działalności. Ze względu na wysokość obrotów podatnik może całkowicie zrezygnować z rozliczania podatku VAT. Zgodnie z art. 146a, podpunkt 2, oraz Załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od 1.01.2011 r. do 31.12.2013 r. podatnik jest zobowiązany do stosowania stawki 8% podatku w odniesieniu do działalności będącej przedmiotem pytania lit. A.
Ad. B)
Płatnikiem podatku od usług elektronicznych eksportowanych w 2011 r. pozostaje ich odbiorca (podmiot zagraniczny), zatem podatku w Polsce nie nalicza się.
Rejestracja jako podatnika VAT (w tym VAT UE) nie jest wymagana do świadczenia takich usług przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Osoba taka może - nie będąc już płatnikiem VAT - wystawić odbiorcy zagranicznemu rachunek zwykły (nie fakturę VAT), pozostawiając obowiązek rozliczenia podatku temu odbiorcy.
Ad. C)
Podatnik może stosować metodę kwartalną kasową.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- nieprawidłowe w zakresie rejestracji jako podatnika VAT UE osoby, która wybrała zwolnienie z VAT a świadczy usługi, których miejsce świadczenia określa się zgodnie z art. 28b ustawy,
- prawidłowe w pozostałym zakresie.
Ad. A
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 uatawy).
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.);
- (uchylony);
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich,
Przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi (art. 15 ust. 3a ustawy).
Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która w 2004 r. decyzją Urzędu Skarbowego została podatnikiem VAT. Wnioskodawca sprzedaje usługi pisemnego tłumaczenia tekstów prawnych, marketingowych, technicznych i ogólnych, świadczone dla odbiorców w Polsce. Nabywca usług nabywa prawa autorskie majątkowe do utworu powstałego w wyniku usługi na podstawie umowy o przeniesienie praw autorskich. Przeniesienie praw upoważnia nabywcę do swobodnego rozporządzania zakupionym utworem, opracowywania i wykorzystywania go w dowolny sposób w całości lub w części oraz sporządzania na jego podstawie prac pochodnych. Prawo do dzieła wykonanego wskutek wyświadczenia usługi jest przedmiotem sprzedaży na podstawie Umowy o dzieło wraz z Oświadczeniem o przeniesieniu praw autorskich majątkowych. Wnioskodawca podkreśla, że nabywca zamawia i otrzymuje utwór wraz z prawami autorskimi majątkowymi do tego utworu, nie zaś usługę. Charakter usługi polega na opracowaniu utworu cudzego (oryginalnego) przez tłumaczenie, przeróbkę i adaptację. Dlatego usługi będące przedmiotem zapytania nr A są usługami twórców i artystów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanymi w formie honorariów za przekazanie praw autorskich.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy dozwolone jest wyrejestrowanie podatnika jako płatnika VAT jedynie w odniesieniu do działalności, której przedmiotem jest opracowanie utworu dla nabywcy oraz przeniesienie praw autorskich majątkowych do ww. utworu (usługi twórców i artystów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), jeśli nie, Wnioskodawca pyta jaką stawkę podatku VAT należy stosować w odniesieniu do tej działalności od 1 stycznia 2011 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe wyrejestrowanie z obowiązku VAT w stosunku do części działalności. Ze względu na wysokość obrotów podatnik może całkowicie zrezygnować z rozliczania podatku VAT.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w związku z wykonywaniem czynności polegających na pisemnym tłumaczeniu tekstów prawnych, marketingowych, technicznych i ogólnych. Zatem należy wskazać, że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wykonywanie powyższych czynności spełnia definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2 ustawy).
Stosownie o ustępu 4 ww. artykułu podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.
W myśl art. 113 ust. 9 ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego w konfrontacji z ww. przepisami prawa należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż nie jest możliwe wyrejestrowanie się podatnika z części prowadzonej działalności gospodarczej. Ze względu na wartość sprzedaży opodatkowanej podatnik może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa ww. art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do stawki podatku VAT jaką należy zastosować dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług pisemnego tłumaczenia tekstów wskazać należy, iż stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
I tak, stosownie do ust. 2 cyt. artykułu w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 oraz art. 146f.
W poz. 181 ww. załącznika nr 3 wymienione zostały bez względu na symbol PKWiU Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
Z opisu sprawy wynika, że nabywca świadczonych przez Wnioskodawcę usług pisemnego tłumaczenia tekstów prawnych, marketingowych, technicznych i ogólnych, nabywa prawa autorskie majątkowe do utworu powstałego w wyniku usługi na podstawie umowy o przeniesienie praw autorskich. Przeniesienie praw upoważnia nabywcę do swobodnego rozporządzania zakupionym utworem, opracowywania i wykorzystywania go w dowolny sposób w całości lub w części oraz sporządzania na jego podstawie prac pochodnych. Prawo do dzieła wykonanego wskutek wyświadczenia usługi jest przedmiotem sprzedaży na podstawie Umowy o dzieło wraz z Oświadczeniem o przeniesieniu praw autorskich majątkowych. Nabywca zamawia i otrzymuje utwór wraz z prawami autorskimi majątkowymi do tego utworu. Charakter usługi polega na opracowaniu utworu cudzego (oryginalnego) przez tłumaczenie, przeróbkę i adaptację. W związku z powyższym Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe usługi są usługami twórców i artystów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanymi w formie honorariów za przekazanie praw autorskich.
Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro przedmiotowe usługi są usługami twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż zgodnie z art. 146a, podpunkt 2, oraz Załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od 1.01.2011 r. do 31.12.2013 r. Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania stawki 8% podatku w odniesieniu do działalności będącej przedmiotem pytania lit. A należało uznać za prawidłowe.
Ad. B
W przestawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że świadczy dla odbiorców w USA i Unii Europejskiej usługi lokalizacji oprogramowania bez przeniesienia praw autorskich nieopodatkowane podatkiem VAT (eksport usług).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku jaką należy stosować dla ww. usług w 2011r. oraz czy wymagane są dalsze czynności związane rejestracją VAT UE i czy jest możliwe realizowanie takiego eksportu usług bez rejestracji jako płatnika VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem podatku od usług elektronicznych eksportowanych w 2011 r. pozostaje ich odbiorca (podmiot zagraniczny), zatem podatku w Polsce nie nalicza się. Rejestracja jako podatnika VAT (w tym VAT UE) nie jest wymagana do świadczenia takich usług przez osobę fizyczną, która nie jest już podatnikiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, osoba taka może wystawić odbiorcy zagranicznemu rachunek zwykły (nie fakturę VAT), pozostawiając obowiązek rozliczenia podatku temu odbiorcy.
Odnosząc się zatem do świadczonych przez Wnioskodawcę dla odbiorców w USA i Unii Europejskiej usług lokalizacji oprogramowania bez przeniesienia praw autorskich wskazać należy, iż stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.
Z wniosku wynika, iż odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są wyłącznie osoby prawne (biura tłumaczeń). Wnioskodawca nie współpracuje z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Zatem miejscem świadczenia przedmiotowych usług świadczonych na rzecz podatników stosownie do ww. art. 28b ustawy będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w 2011r. obowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług będzie ich nabywca należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do obowiązku rejestracji na potrzeby podatku VAT i VAT UE wskazać należy, iż z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. W niniejszej interpretacji wskazano, iż nie jest możliwe wyrejestrowanie się podatnika z części prowadzonej działalności gospodarczej ale ze względu na wartość sprzedaży opodatkowanej podatnik może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy.
W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca skorzysta z ww. zwolnienia podmiotowego a będzie świadczył dla odbiorców zagranicznych osób prawnych (biur tłumaczeń) wskazane we wniosku usługi lokalizacji oprogramowania bez przeniesienia praw autorskich wskazać należy na przepisy art. 96 ustawy.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 - zgodnie, z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego, w myśl art. 96 ust. 4 ustawy, rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.
Jednocześnie na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia.
Z treści ww. przepisów wynika, że Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy mogą (ale nie muszą) złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Wówczas naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT zwolnionego.
Należy również zwrócić uwagę na treść art. 97 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. W myśl ustępu 2 tego artykułu, przepis ustępu 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w tym ustępie i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.
Natomiast w myśl ust. 3 pkt 2 ww. artykułu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że osoba fizyczna korzystająca ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług, która świadczy na rzecz odbiorców zagranicznych osób prawnych (biur tłumaczeń) usługi lokalizacji oprogramowania bez przeniesienia praw autorskich, których miejsce świadczenia określa się zgodnie z art. 28b ustawy, ma obowiązek rejestracji jako podatnika VAT UE stosownie do ww. art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że jeżeli przedmiotowe usługi świadczone będą przez osobę fizyczną, która nie jest już podatnikiem VAT czynnym, rejestracja jako podatnika VAT UE nie jest wymagana. Należy jednocześnie wskazać, że osoba, która wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy może złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje wówczas podatnika, o którym mowa ww. ust. 3 ustawy jako podatnika VAT zwolnionego.
W związku z powyższym w kwestii rejestracji jako podatnika VAT UE osoby, która nie jest już podatnikiem VAT a świadczy usługi, których miejsce świadczenia określa się zgodnie z art. 28b ustawy należało uznać za nieprawidłowe.
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy ().
Przepis ust. 1 powołanego wyżej artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).
W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".
Przy czym, za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 22. (§ 17 pkt 5 rozporządzenia).
Stosownie do § 25 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.
Stosownie do § 25 ust. 4 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że dla udokumentowania usług, o których mowa w art. 28b ustawy, zarejestrowani podatnicy VAT czynni lub zwolnieni są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. Za fakturę natomiast w myśl § 17 pkt 5 rozporządzenia uznaje się również rachunki o których mowa w art. 87-88 Ordynacji Podatkowej wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania dokumentu "FAKTURA VAT, bowiem do wystawienia tego dokumentu zobowiązani są wyłącznie podatnicy VAT czynni. Zatem w sytuacji świadczenia przedmiotowych usług przez osobę, która nie jest już podatnikiem VAT (wybrała zwolnienie) w celu udokumentowania świadczonych usług o których mowa w art. 28b ustawy jest zobowiązana wystawić wyłącznie rachunek. Ponadto należy dodać, że wystawiony przez podatnika rachunek winien zawierać dane określone w § 25 rozporządzenia.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że osoba fizyczna, która nie jest już podatnikiem VAT wystawia odbiorcy zagranicznemu rachunek zwykły (nie fakturę VAT), pozostawiając obowiązek rozliczenia podatku temu odbiorcy należało uznać za prawidłowe.
Ad. C
Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowym wniosku dotyczą również tego czy w 2011 r. nadal może On stosować metodę kwartalną kasową.
Z opisu sprawy wynika, że łączne obroty Podatnika w 2009 r. wyniosły 46370 PLN, w 2008 r. wyniosły 57425 PLN. Całkowita wartość sprzedaży brutto w 2010 r. wyniosła 79 700 PLN (ok. 20 000 EUR), zatem nie przekroczyła kwoty 1.200.000 EUR. Ze względu na wysokość obrotów podatnik rozlicza się metodą kwartalną kasową (jako tzw. mały podatnik). Wnioskodawca uważa, że w 2011r. nadal może stosować metodę kwartalną kasową.
W myśl art. 2 pkt 25 ustawy przez małego podatnika rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług:
- u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,
- prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro
- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;
Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2, 5 i 6, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej "metodą kasową". Uregulowanie należności w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w konfrontacji z ww. przepisami prawa stwierdzić należy, że w 2011r. Wnioskodawca nadal może stosować kwartalną kasową metodę rozliczeń.
Zatem w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
