Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z otrzymanej dotacji. - Interpretacja - ILPP1/443-131/11-6/NS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2011, sygn. ILPP1/443-131/11-6/NS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z otrzymanej dotacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 21 stycznia 2011 r., Biura KIP w Lesznie 26 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 5 kwietnia 2011 r., Biura KIP w Lesznie 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z otrzymanej dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z otrzymanej dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 5 kwietnia 2011 r., Biura KIP w Lesznie 8 kwietnia 2011 r.) o informację doprecyzowującą opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. Rodzajem przeważającej działalności Spółki są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oznaczone PKD 85.59B. Zainteresowany realizuje projekty szkoleniowe dofinansowane ze środków unijnych. Wnioskodawca środki te otrzymuje w formie dotacji przyznawanych przez Instytucje Pośredniczące: Q, Urząd Marszałkowski Województwa X, Urząd Marszałkowski Województwa Y oraz rozpocznie współpracę z Samorządem Województwa Z. Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekty finansowane są dotacją w częściach z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%) oraz wkładu prywatnego wnoszonego w postaci gotówkowej lub wynagrodzeń. Obecnie Spółka realizuje projekty, które rozpoczęły się w latach 2009-2010 oraz zacznie realizację nowych projektów w roku 2011. Zainteresowany występuje o przyznanie mu dotacji, a następnie realizuje projekty samodzielnie lub w układzie lider partner.

W przypadku każdego projektu dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane).

Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu z POKL. W ramach finansowania projektów Zainteresowany prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkoleń, a w szczególności: zakup materiałów szkoleniowych (tj. notatniki, teczki, długopisy), powielanie materiałów, zakup zaświadczeń uczestnictwa w szkoleniach, wynajem sal na szkolenia, zatrudnianie wykładowców oraz zakup usług zapewniających wyżywienie i nocleg uczestnikom, a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, audytem i promocją zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Wnioskodawca dokonuje kompleksowego rozliczenia kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu. Zakupione materiały i usługi dokumentowane są fakturami VAT lub rachunkami. Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków EFS beneficjenci pomocy, tj. przedsiębiorstwa lub osoby fizyczne, którzy skorzystali ze wsparcia i wzięli udział w projekcie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego. Wkład własny wnoszony jest w postaci wkładu pieniężnego lub wynagrodzeń. Wkład wnoszony w postaci wkładu pieniężnego udokumentowany jest fakturami VAT i opodatkowany stawką 23% od dnia 1 stycznia 2011 r.

W piśmie z dnia 5 kwietnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Dotacja, o której mowa we wniosku nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę.
  2. W projektach wniesienie wkładu przez przedsiębiorstwa (podmioty), które delegują swoich pracowników na szkolenia lub bezpośrednio przez pracowników w przypadku uczestnictwa w projekcie studiów podyplomowych, jest warunkiem uczestnictwa. W każdym projekcie podpisywane są umowy szkoleniowe na świadczenie usług szkoleniowych lub przeprowadzenie studiów podyplomowych, w których określony jest koszt szkolenia/studiów, wysokość dofinansowania i wkładu.
    Określone w budżecie projektu wydatki składające się na koszt szkolenia/studiów, jak np. wynagrodzenie wykładowcy, zakup materiałów dydaktycznych, wynajem sal szkoleniowych, wyżywienie lub nocleg uczestników są pokrywane ze środków dotacji i wkładu. Beneficjent projektu czyli Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania wkładu od przedsiębiorcy lub pracownika (w niniejszym przypadku są to Banki lub ich pracownicy) w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% kosztu szkolenia lub studiów, np.:
    1. koszt szkolenia wynosi 1000 PLN, dofinansowanie z dotacji dla małego przedsiębiorstwa wynosi 80% czyli 800 PLN, stąd różnicę 200 PLN musi przedsiębiorca wnieść w formie wkładu własnego.
    2. koszt studiów podyplomowych wynosi 6000 PLN, dofinansowanie z dotacji dla osoby fizycznej (pracownika małego, średniego lub dużego banku) wynosi 80% czyli 4800 PLN, stąd różnicę 1.200 PLN musi pracownik banku wnieść w formie wkładu własnego.
  3. Zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi z otrzymanej dotacji nie mają związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych z otrzymanej dotacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektów sfinansowanych z dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, ponieważ nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podatek od towarów i usług od zakupów sfinansowanych z wkładu własnego wnoszonego w postaci pieniężnej przez beneficjentów podlega odliczeniu od podatku należnego od wkładu własnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany podatnik podatku VAT realizuje projekty szkoleniowe dofinansowane ze środków unijnych. Wnioskodawca środki te otrzymuje w formie dotacji przyznawanych przez Instytucje Pośredniczące: Q, Urząd Marszałkowski Województwa X, Urząd Marszałkowski Województwa Y oraz rozpocznie współpracę z Samorządem Województwa Z. Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), a finansowane są dotacją w częściach z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%) oraz wkładu prywatnego wnoszonego w postaci gotówkowej lub wynagrodzeń. W przypadku każdego projektu dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane). W ramach finansowania projektów Zainteresowany prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkoleń, a w szczególności: zakup materiałów szkoleniowych (tj. notatniki, teczki, długopisy), powielanie materiałów, zakup zaświadczeń uczestnictwa w szkoleniach, wynajem sal na szkolenia, zatrudnianie wykładowców oraz zakup usług zapewniających wyżywienie i nocleg uczestnikom, a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, audytem i promocją zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Wnioskodawca wskazał, iż dotacja, o której mowa we wniosku nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę. Natomiast wniesienie wkładu przez przedsiębiorstwa (podmioty), które delegują swoich pracowników na szkolenia lub bezpośrednio przez pracowników w przypadku uczestnictwa w projekcie studiów podyplomowych, jest warunkiem uczestnictwa. W każdym projekcie podpisywane są umowy szkoleniowe na świadczenie usług szkoleniowych lub przeprowadzenie studiów podyplomowych, w których określony jest koszt szkolenia/studiów, wysokość dofinansowania i wkładu. Określone w budżecie projektu wydatki składające się na koszt szkolenia/studiów, jak np. wynagrodzenie wykładowcy, zakup materiałów dydaktycznych, wynajem sal szkoleniowych, wyżywienie lub nocleg uczestników są pokrywane ze środków dotacji i wkładu. Beneficjent projektu czyli Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania wkładu od przedsiębiorcy lub pracownika (w niniejszym przypadku są to Banki lub ich pracownicy) w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% kosztu szkolenia lub studiów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi z otrzymanej dotacji nie mają związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano w interpretacjach nr ILPP1/443-131/11-4/NS i nr ILPP1/443-131/11-5/NS, pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, bowiem jak oświadczył Wnioskodawca nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego Projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów.

Mając powyższe na uwadze stwierdzono, że przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wskazał Zainteresowany, dotacja ta nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę.

Natomiast wkłady własne uczestników szkoleń/studiów lub ich pracodawców są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji określonego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe.

Podsumowując stwierdzono, iż wkład wnoszony w postaci pieniężnej przez uczestników szkolenia lub ich pracodawców, stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i jest opodatkowany podatkiem VAT według stawki właściwej dla świadczonej usługi lub z zastosowaniem zwolnienia od podatku, jeśli takie wynika z przepisów.

Zatem, w związku z faktem, iż otrzymane przez Zainteresowanego dofinansowanie nie będzie stanowiło obrotu podlegającego opodatkowaniu, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją projektu w tej części. Natomiast w pozostałej części, za którą Spółka otrzymuje od uczestników szkolenia wkład własny, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia zapisów art. 86 ustawy, tzn. pod warunkiem, że wkład jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług (nie korzysta ze zwolnienia od podatku).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki, wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych z otrzymanej dotacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z otrzymanej dotacji. Wniosek w zakresie opodatkowania dotacji został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-131/11-4/NS. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania wkładu wnoszonego przez beneficjentów została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-131/11-5/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP1/443-131/11-4/NS, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-131/11-5/NS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu