
Temat interpretacji
Opodatkowanie dotacji.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 21 stycznia 2011 r., Biura KIP w Lesznie 26 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 5 kwietnia 2011 r., Biura KIP w Lesznie 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 5 kwietnia 2011 r., Biura KIP w Lesznie 8 kwietnia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. Rodzajem przeważającej działalności Spółki są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oznaczone PKD 85.59B. Zainteresowany realizuje projekty szkoleniowe dofinansowane ze środków unijnych. Wnioskodawca środki te otrzymuje w formie dotacji przyznawanych przez Instytucje Pośredniczące: Q, Urząd Marszałkowski Województwa X, Urząd Marszałkowski Województwa Y oraz rozpocznie współpracę z Samorządem Województwa Z. Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekty finansowane są dotacją w częściach z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%) oraz wkładu prywatnego wnoszonego w postaci gotówkowej lub wynagrodzeń. Obecnie Spółka realizuje projekty, które rozpoczęły się w latach 2009-2010 oraz zacznie realizację nowych projektów w roku 2011. Zainteresowany występuje o przyznanie mu dotacji, a następnie realizuje projekty samodzielnie lub w układzie lider partner.
W przypadku każdego projektu dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane).
Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu z POKL. W ramach finansowania projektów Zainteresowany prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkoleń, a w szczególności: zakup materiałów szkoleniowych (tj. notatniki, teczki, długopisy), powielanie materiałów, zakup zaświadczeń uczestnictwa w szkoleniach, wynajem sal na szkolenia, zatrudnianie wykładowców oraz zakup usług zapewniających wyżywienie i nocleg uczestnikom, a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, audytem i promocją zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Wnioskodawca dokonuje kompleksowego rozliczenia kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu. Zakupione materiały i usługi dokumentowane są fakturami VAT lub rachunkami. Zgodnie z zasadami realizacji projektów dofinansowanych ze środków EFS beneficjenci pomocy, tj. przedsiębiorstwa lub osoby fizyczne, którzy skorzystali ze wsparcia i wzięli udział w projekcie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego. Wkład własny wnoszony jest w postaci wkładu pieniężnego lub wynagrodzeń. Wkład wnoszony w postaci wkładu pieniężnego udokumentowany jest fakturami VAT i opodatkowany stawką 23% od dnia 1 stycznia 2011 r.
W piśmie z dnia 5 kwietnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, iż:
- Dotacja, o której mowa we wniosku nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę.
- W projektach wniesienie wkładu przez przedsiębiorstwa (podmioty), które delegują swoich pracowników na szkolenia lub bezpośrednio przez pracowników w przypadku uczestnictwa w projekcie studiów podyplomowych, jest warunkiem uczestnictwa. W każdym projekcie podpisywane są umowy szkoleniowe na świadczenie usług szkoleniowych lub przeprowadzenie studiów podyplomowych, w których określony jest koszt szkolenia/studiów, wysokość dofinansowania i wkładu.
Określone w budżecie projektu wydatki składające się na koszt szkolenia/studiów, jak np. wynagrodzenie wykładowcy, zakup materiałów dydaktycznych, wynajem sal szkoleniowych, wyżywienie lub nocleg uczestników są pokrywane ze środków dotacji i wkładu. Beneficjent projektu czyli Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania wkładu od przedsiębiorcy lub pracownika (w niniejszym przypadku są to Banki lub ich pracownicy) w wysokości stanowiącej dopełnienie do 100% kosztu szkolenia lub studiów, np.:- koszt szkolenia wynosi 1000 PLN, dofinansowanie z dotacji dla małego przedsiębiorstwa wynosi 80% czyli 800 PLN, stąd różnicę 200 PLN musi przedsiębiorca wnieść w formie wkładu własnego.
- koszt studiów podyplomowych wynosi 6000 PLN, dofinansowanie z dotacji dla osoby fizycznej (pracownika małego, średniego lub dużego banku) wynosi 80% czyli 4800 PLN, stąd różnicę 1.200 PLN musi pracownik banku wnieść w formie wkładu własnego.
- Zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi z otrzymanej dotacji nie mają związku z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 29 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W ocenie Spółki, dotacje nie stanowią obrotu, ponieważ są przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektów i nie są dotacjami mającymi wpływ na cenę.
W związku z powyższym, otrzymane dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Informuje się, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r., mocą ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), powołany wyżej przepis brzmi następująco: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Podkreślenia wymaga, iż dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Zainteresowany podatnik podatku VAT realizuje projekty szkoleniowe dofinansowane ze środków unijnych. Wnioskodawca środki te otrzymuje w formie dotacji przyznawanych przez Instytucje Pośredniczące: Q, Urząd Marszałkowski Województwa X, Urząd Marszałkowski Województwa Y oraz rozpocznie współpracę z Samorządem Województwa Z. Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), a finansowane są dotacją w częściach z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%) oraz wkładu prywatnego wnoszonego w postaci gotówkowej lub wynagrodzeń. W przypadku każdego projektu dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane). W ramach finansowania projektów Zainteresowany prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją szkoleń, a w szczególności: zakup materiałów szkoleniowych (tj. notatniki, teczki, długopisy), powielanie materiałów, zakup zaświadczeń uczestnictwa w szkoleniach, wynajem sal na szkolenia, zatrudnianie wykładowców oraz zakup usług zapewniających wyżywienie i nocleg uczestnikom, a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, audytem i promocją zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dotacja, o której mowa we wniosku nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, bowiem jak oświadczył Wnioskodawca nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego Projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu Spółka nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wskazał Zainteresowany, dotacja ta nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Spółkę.
Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania dotacji. Wniosek w zakresie opodatkowania wkładu wnoszonego przez beneficjentów został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-131/11-5/NS. Natomiast kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych z otrzymanej dotacji została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-131/11-6/NS.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP1/443-131/11-5/NS, interpretacja
indywidualna
ILPP1/443-131/11-6/NS, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
