Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządze... - Interpretacja - IP-PP2-443-413/07-2/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.12.2007, sygn. IP-PP2-443-413/07-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 01 października 2007r. (data wpływu 11 października 2007r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Od 2005r. Gmina realizuje projekt, który w 75% jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 1.5 Rozwój społeczeństwa informacyjnego, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Wojewodą dnia 04 stycznia 2005r.

Bezpośrednim efektem realizacji projektu jest wyposażenie biblioteki główniej oraz 7 jej filii w sprzęt komputerowy, niezbędne oprogramowanie oraz podłączenie tych placówek bibliotecznych do Internetu. W ramach projektu zakupionych zostało 30 komputerów, z czego 14 przeznaczonych jest do bezpłatnego użytku społeczeństwa i stanowią one Publiczne Punkty Dostępu do Internetu (PIAP). Łącznie powstało 8 punktów PIAP - w każdej filii biblioteki po jednym stanowisku komputerowym, a w bibliotece głównej siedem stanowisk komputerowych. Utworzona została wspólna centralna baza danych - katalog zbiorów biblioteki głównej i filii, który udostępniony jest przez Internet. Ponadto uruchomiona została automatyczna rejestracja wypożyczeń i zwrotów książek w wypożyczalni, czytelni dla dorosłych, oddziale dla dzieci i młodzieży w bibliotece głównej oraz 7 filiach bibliotecznych działających na terenie miasta. Wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i dostęp do Internetu w sieci bibliotek miejskich daje możliwość pełnego wykorzystania istniejącej, bogatej i ogólnodostępnej sieci lokalnych bibliotek. W wyniku realizacji projektu mieszkańcy mają możliwość bezpłatnego korzystania z komputera oraz Internetu. Realizując projekt Gmina Miasto realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Jego efekty mają służyć mieszkańcom miasta, społeczeństwu. Projekt nie będzie podlegał czynnościom opodatkowanym. W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług dotyczące wyżej opisanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina będąc płatnikiem podatku od towarów i usług. Inwestycja realizowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasto w związku z inwestycją dokonywała nabyć towarów i usług przy udziale środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja ww. zadania nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ realizowana przez Gminę Miasto inwestycja nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie