
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagród w ramach realizacji programu lojalnościowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww.
wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagród w ramach realizacji programu lojalnościowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej również: Strona) planuje zorganizować i prowadzić w Polsce multipartnerski program promocyjny (dalej: Program), mający na celu zwiększanie satysfakcji i lojalności konsumentów, jak również zwiększanie obrotów firm partnerskich biorących udział w programie, będących usługobiorcami Wnioskodawcy. Program będzie wzorowany na projekcie prowadzonym przez spółkę z grupy kapitałowej z siedzibą w Niemczech, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem konsumentów (około 42% niemieckich gospodarstw domowych uczestniczy lub uczestniczyło kiedyś w projekcie). Program służyć będzie budowaniu lojalności konsumentów względem partnerów - usługobiorców Wnioskodawcy, czego środkiem ma być nagradzanie konsumentów za zakupy dokonane u partnerów biorących udział w programie.
W Programie będą uczestniczyć następujące podmioty:
- Wnioskodawca - podmiot organizujący i zarządzający programem;
- Partnerzy spółki korzystające z programu (dalej: Partnerzy), będący nabywcami usług Wnioskodawcy;
- Konsumenci - klienci indywidualni (osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, mające miejsce zamieszkania na terenie Polski, dokonujące zakupów na cele nie związane z ewentualnie prowadzoną działalnością gospodarczą), do których program będzie skierowany (dalej: Konsumenci).
Z perspektywy Konsumentów, funkcjonowanie Programu będzie opierało się na następujących etapach.
- Przyznanie punktów:
Mechanizm promowania lojalności Konsumentów oparty jest na wynagradzaniu Konsumentów za zakupy dokonane u Partnerów programu (usługobiorców Wnioskodawcy). Aby móc brać udział w Programie, Konsumenci otrzymują kartę Programu, którą następnie rejestrują na siebie. Partner, u którego Konsument dokonuje zakupów, przyznaje Konsumentowi który przedłoży kartę Programu, określoną liczbę punktów (liczba punktów zależy od wartości dokonanych zakupów). Jedynym warunkiem, który muszą spełnić Konsumenci biorący udział w programie aby zebrać punkty u Partnerów, jest dokonanie u nich zakupu. Punkty, które Konsumenci otrzymują od różnych Partnerów księgowane są na osobistych kontach punktowych Konsumentów. Zebranie określonej liczby punktów uprawnia Konsumentów do wymiany tych punktów na nagrody. Ponieważ punkty uzyskane w zamian za zakupy dokonane u różnych Partnerów sumują
się, program jest dla Konsumentów szczególnie atrakcyjny - premia może być otrzymana za zakupy u różnych Partnerów, a nie tylko u jednego.
2. Wymiana punktów na nagrodę:
Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów, Konsument ma prawo wymienić je na atrakcyjną nagrodę. Konsument ma do wyboru kilka sposobów wymiany punktów na nagrody:
- Konsument może wymienić punkty na nagrodę w punkcie sprzedaży prowadzonym przez Wnioskodawcę. Konsument ma możliwość wyboru spośród wielu nagród oferowanych w katalogu Wnioskodawcy obejmujących: nagrody rzeczowe, usługi lub możliwość ofiarowania punktów na organizację pożytku publicznego,
- Konsument może wymienić punkty u Partnera (a nie u Wnioskodawcy) na nagrodę rzeczową lub też na bon zakupowy, tj. bon uprawniający Konsumenta do bezgotówkowego dokonania zakupów u Partnera do kwoty, na którą bon opiewa. Wartość pojedynczych bonów nie będzie przekraczała kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obecnie kwota 760 zł). Wnioskodawca podkreśla, że możliwość wydania nagród przez Partnera została wskazana we wniosku w celu przedstawienia kompletnego zdarzenia przyszłego, nie jest jednak przedmiotem niniejszego zapytania,
- Konsument może otrzymać nagrodę w całości w zamian za zebrane punkty, lub też wymienić punkty na nagrodę za dopłatą. Wprowadzając tę drugą opcję, Wnioskodawca umożliwia Konsumentom otrzymanie atrakcyjnej nagrody rzeczowej wybranej z katalogu sklepu Wnioskodawcy, nawet w przypadku gdy Konsument nie zbierze wystarczającej liczby punktów. Aby otrzymać taką nagrodę, Konsument wymienia zebrane przez siebie punkty oraz wnosi odpowiednią dopłatę na rzecz Wnioskodawcy.
Konsumentowi przysługuje możliwość wymiany zabranych przez siebie punktów na nagrody w ciągu trzech lat od ich uzyskania od Partnera. Co do zasady, po upływie tego okresu, niewykorzystane punkty tracą ważność i nie podlegają wymianie na nagrody.
Z chwilą wymiany punktów na nagrody dochodzi do umorzenia punktów (punkty tracą ważność). Regulamin uczestnictwa będzie przewidywał minimalną liczbę punktów, jaką należy zebrać, aby móc wymienić je na nagrodę. Umorzone punkty stanowią podstawę do rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerami (usługobiorcami Wnioskodawcy), tj. do uzyskania przez Wnioskodawcę wynagrodzenia od Partnera za określony etap prowadzenia Programu (umownie przyjęty okres rozliczeniowy).
- 3. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów:
W ramach usług świadczonych na rzecz Partnerów, Wnioskodawca będzie zarządzał działalnością całego programu, prowadził stosowną administrację, pozwalającą m.in. na określenie przez jakiego Partnera konkretne punkty zostały wydane, a w konsekwencji, punkty wydane przez którego Partnera są umarzane w każdym konkretnym przypadku. Wnioskodawca będzie także prowadził indywidualne konta Konsumentów, pozwalające im na bieżący wgląd w liczbę zgromadzonych punktów.
Dodatkowo, Wnioskodawca zajmie się odpowiednią oprawą marketingową Programu, zapewni wszechstronne materiały promocyjne, komunikację medialną, oraz techniczną i operacyjną stronę obsługi Programu.
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca będzie również zapewniał nagrody oraz przekazywał je Konsumentom w zamian za umarzane punkty. W tym celu, Wnioskodawca będzie kupował nagrody i usługi wykorzystywane w programie od dostawców zewnętrznych. W przypadku, gdy nagrody, stanowiące własność Partnerów, będą wydawane Konsumentom przez Partnerów (nagrody rzeczowe, usługi lub bony zakupowe), Wnioskodawca będzie prowadził stosowne rozliczenia, tak, aby koszt nagród lub bonów ponosili odpowiednio Partnerzy, których punkty są umarzane, a nie Partnerzy fizycznie wydający nagrody lub bony.
W zamian za nabywaną od Wnioskodawcy usługę całościowej obsługi programu lojalnościowego, Partnerzy będą wypłacali Stronie stosowne wynagrodzenie. W przypadku, gdy wydawane nagrody będą stanowiły własność Strony, wynagrodzenie to będzie obejmowało m.in. koszty nagród zakupionych przez Wnioskodawcę i wydanych Konsumentom w ramach świadczonej usługi, wraz z kosztami ewentualnej wysyłki nagród do Konsumentów. Tym samym, Partnerzy (usługobiorcy) będą finansowali koszty nagród, które Strona będzie wydawała Konsumentom w zamian za punkty zebrane u Partnerów.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie uwzględniało wartości nagród stanowiących własność Partnerów, wydanych przez nich Konsumentom.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
W kwestii dotyczącej pierwszego pytania Wnioskodawca podkreśla , iż zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie Strona zaznacza, iż art. 7 ust. 1 powyższej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów (...) rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT za dostawę towarów uznaje się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem w szczególności (...) przekazanie towarów bez wynagrodzenia (...) - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.
Zdaniem Strony, w analizowanym zdarzeniu przyszłym przekazanie Konsumentom nagród finansowanych przez Partnerów (usługobiorców Strony) nie powinno jednak podlegać opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla przekazań nieodpłatnych. Przekazanie nagród, choć nie ma wiązać się z pobraniem wynagrodzenia od Konsumentów, stanowić będzie integralną część świadczonej na rzecz Partnerów usługi prowadzenia programu promocyjnego. Wartość przekazywanych nagród będzie stanowiła element kalkulacji wynagrodzenia otrzymywanego od Partnerów za świadczoną usługę, która następnie zostanie opodatkowana podatkiem VAT. Ponieważ w wynagrodzeniu za świadczoną usługę Strona będzie otrzymywała płatność za przekazane nagrody, nie można uznać, że przekazanie nagrody ma charakter nieodpłatny, wydanie następuje bowiem za wynagrodzeniem, w tym przypadku przekazywanym przez podmiot zlecający wykonanie usługi.
Wnioskodawca podkreśla, że wartość przekazywanych nagród będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako element wynagrodzenia za wyświadczenie kompleksowej usługi prowadzenia programu promocyjnego. W konsekwencji, dodatkowe naliczenie podatku VAT na będącą jednym z elementów usługi czynność przekazania przez Stronę nagród Konsumentom, prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności: raz w wartości wykonanej usługi, zaś po raz drugi, w wyniku przekazania przez Wnioskodawcę, towarów finansowanych przez usługobiorców, co sprzeczne jest z systemową zasadą podatku VAT, zakładającą brak podwójnego podatkowania tej samej czynności.
Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca zauważa, iż przekazywanie nagród w ramach usługi prowadzenia programu lojalnościowego będzie ściśle związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (zakup nagród i ich przekazywanie Konsumentom w punkcie sprzedaży Strony będzie mianowicie istotnym elementem świadczonej przez nią usługi). Organizacja programu lojalnościowego stanowi bowiem podstawową działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Bez wykonania tej czynności Strona nie mogłaby w sposób kompletny wykonać świadczenia na rzecz swoich kontrahentów (Partnerów).
W rezultacie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przekazywanie nagród w ramach programu lojalnościowego nie wypełnia również drugiej przestanki wynikającej z art. 7 ust. 2 powołanej ustawy. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy za dostawę towarów uznaje się nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Konsekwentnie, nieodpłatne przekazanie towarów dokonywane w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Stronę (w wykonaniu usługi prowadzenia programu lojalnościowego świadczonej na rzecz Partnerów) w świetle ww. przepisu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawca zauważa, iż powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Wr 152/07), w którym stwierdzono, że brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT od 1 czerwca 2005 r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT, jako zrównane z odpłatną dostawą towarów.
W ocenie Strony, przedstawione wyżej przesłanki wyraźnie wskazują, że w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, czynność przekazania Konsumentom nagród finansowanych przez Partnerów (usługobiorców Wnioskodawcy) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, co oznacza, że Strona nie ma obowiązku samodzielnego naliczenia podatku VAT z tytułu wydania nagród Konsumentom w punkcie sprzedaży Wnioskodawcy.
Strona podkreśla, iż zasadność jej stanowiska potwierdza również wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w dniu 2 lutego 2007 r. (sygn. akt I SA/Kr 963/05). W wyroku tym odnosząc się do kwestii, czy wydanie towarów jest składnikiem kampanii promocyjnej, Sąd stwierdził, że jednorodnej z ekonomicznego punktu widzenia transakcji nie powinno się sztucznie rozdzielać na mniejsze świadczenia dla celów opodatkowania podatkiem VAT (jak orzekł ETS między innymi w wyroku w sprawie C-41/04 X). Sąd orzekł, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu. Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę. Jednocześnie zaznacza się, iż zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, nabywając towary, stanowiące nagrody wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów.
Według Wnioskodawcy, powyżej zaprezentowane wnioski nie ulegną również zmianie w przypadku, gdy Strona zdecyduje się na ufundowanie nagrody w postaci usług obcych (np. w postaci biletu do kina, atrakcyjnej wycieczki).
Zgodnie z art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy, jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Podobnie jak w przypadku nagród rzeczowych, wartość przekazywanych nagród - usług obcych - będzie stanowiła element kalkulacji wynagrodzenia otrzymywanego od Partnerów za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę prowadzenia programu lojalnościowego, która następnie zostanie opodatkowana podatkiem VAT. A zatem, ponieważ w wynagrodzeniu za świadczoną usługę Strona będzie otrzymywała płatność za przekazane nagrody, nie można uznać, że przekazanie nagrody (usługi obcej) ma charakter nieodpłatny, świadczenie następuje bowiem za wynagrodzeniem, w tym przypadku przekazywanym przez podmiot zlecający wykonanie usługi przez Wnioskodawcę.
Niezależne od powyższego, również w tym przypadku przekazanie nagrody (usługi obcej) ma bezpośredni związek w prowadzoną przez Stronę działalnością, nie zostaje więc spełniona także druga przesłanka wynikająca z powołanego artykułu. Konsekwentnie, również zapewnienie nagród w postaci usług obcych nie rodzi obowiązku samodzielnego naliczenia podatku VAT należnego z tytułu przekazania takiej nagrody.
W odniesieniu do drugiego pytania Strona uważa, iż będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach z tytułu zakupu nagród przekazywanych Konsumentom w punkcie sprzedaży prowadzonym przez Wnioskodawcę w ramach świadczonej na rzecz Partnerów usługi. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Według Strony, w analizowanym przypadku zakup nagród będzie miał bezpośredni związek ze świadczoną przez
Wnioskodawcę usługą promocyjną, a więc dokonywany będzie w celu wykonania czynności opodatkowanej, jaką jest świadczenie przedmiotowej usługi. Tym samym przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ww. ustawy zostanie spełniona i przy zachowaniu pozostałych warunków zawartych w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług, Strona będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupionymi nagrodami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie
faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
