Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządze... - Interpretacja - IP-PP2-443-422/07-2/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2007, sygn. IP-PP2-443-422/07-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 października 2007r. (data wpływu 11 października 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług związanych z remontem P. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług związanych z remontem P..

W przedmiotowym wniosku zostało przestawiony następujący stan faktyczny.

Instytut X Państwowy Instytut Badawczy w P. posiada status jednostki badawczo rozwojowej, prowadzącej działalność naukową i badawczą. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 października 2006r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. nr 238, poz.2390 z póz. zm.) Instytut otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotację podmiotową na dofinansowanie działalności statutowej oraz dotacje celowe na dofinansowanie programów badawczych. Ponadto otrzymuje także z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotację celową na finansowanie programu wieloletniego PIB. Wyniki tych prac badawczych pozostają w Instytucie . Z uwagi na to, że Ministerstwa jedynie finansują projekty badawcze to nie występują tu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. czynności (świadczenie usług) podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Instytut nie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wymienionych dotacji traktując je jako przychody nie podlegające opodatkowaniu. Udział przychodów nieopodatkowanych w przychodach ogółem wykazanych w rachunku zysków i strat za 2006r. wyniósł 54%. Wartość zakupów związanych z działalnością statutową i realizacją programów badawczych sfinansowanych dotacją statutową i dotacjami celowymi księgowane są w wartości brutto (czyli podatek VAT nie jest odliczany).

Instytut oprócz wymienionych uprzednio prac naukowo - badawczych prowadzi także inne działalności: świadczy usługi naukowo badawcze dla różnych jednostek organizacyjnych, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Rolniczych Zakładach Doświadczalnych i Stacjach Doświadczalnych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, świadczy usługi szkoleniowe, hotelarskie organizację konferencji itp.

W ewidencji księgowej przyporządkowuje kwoty poszczególnych zakupów do rodzajów działalności: nie podlegającej podatkowi VAT, opodatkowanej i zwolnionej. Jedynie grupa zakupów związanych z kosztami ogólnymi rozliczana jest wskaźnikiem proporcji. Wskaźnik ten za rok 2006 wyniósł 91%. Wskaźnik proporcji został ustalony zgodnie z art. 90 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług przy określaniu wskaźnika nie są uwzględniane (w mianowniku ) przychody nie podlegające podatkowi VAT ( przychody z tyt. dotacji podmiotowej i dotacji celowych).

W 2007 roku Instytut rozpoczął remont konserwatorski swojej siedziby P. C. w P. Koszt planowany inwestycji wynosi 6.045.627,23 zł. (rozliczany jako zwiększenie wartości P.). Wydatki inwestycyjne są finansowane: - środkami ZPORR w kwocie 2.362.026,55 zł na podstawie zawartej umowy z Urzędem Wojewódzkim w L.o dofinansowanie Projektu,, Remont konserwatorski oraz rewaloryzacja P. C. w P.1 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 2006, Priorytetu I Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu i konkurencyjności regionów, Działanie 1.4. - dotacją celową z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w kwocie 2.900.000,- zł- decyzja Nr 5433/IB/579/2007 z dnia 04.04.2007r. wydana na podstawie art. 3 ust.3 i art.9 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. Nr 238, poz.2390 z późn. zm.) oraz art. 104 8 I ustawy z dnia 14 czerwca I 960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - z własnych środków w kwocie 783.600,68 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy remontowany budynek siedziby Instytutu uważamy, że jest związany głównie z działalnością statutową, a więc nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nakłady inwestycyjne ponoszone na P. zdaniem Wnioskodawcy związane są głównie z działalnością statutową, programem wieloletnim PIB i działalnością naukowo badawczą finansowaną dotacjami celowymi, dlatego Wnioskodawca uważa że nie może odliczać od ponoszonych wydatków podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. przepisu wynika, iż regulacje w nim zawarte nie będą miały zastosowania w przypadku, gdy nabycie towarów i usług będzie związana z realizacją czynności zwolnionych od podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym - zakupy usług związane będą z remontem P. i służyły będą działalności statutowej, nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A więc nie ma możliwości dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Podatek naliczony podlega zatem odliczeniu, gdy towary lub usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni.

Zatem na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z remontem P..

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie