
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.07.2006 r. (data wpływu 01.08.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 01.08.2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła porozumienie na mocy którego zagraniczny klient Spółki, tj. nabywca produktów towarów oferowanych przez Spółkę może otrzymać bonus roczny po spełnieniu wymagań określonych w porozumieniu. Bonus jest należny nabywcy w przypadku gdy nabywca przekroczy określony pułap zakupów netto w okresie 1 roku, pod warunkiem jednak, że zapłaci za wszystkie objęte porozumieniem zobowiązania. Po spełnieniu w/w wymagań nabywca otrzymuje bonus w wysokości będącej procentem zakupów netto w danym okresie.
Pytanie Spółki:
Czy ww. bonus nie stanowi dla Spółki (nabywcy usługi) importu usług tzn. miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania?
Stanowisko Spółki :
Spółka uznała, że wymieniony w stanie faktycznym bonus jest swoistą premią pieniężną będącą wynagrodzeniem za wykonaną przez beneficjenta bonusu usługę na rzecz Spółki, co wynika z definicji usługi określonej w art. 8 ustawy tj. że przez świadczenie usług rozumie się każde odpłatne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, z tym że w szczególności usługą może być zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Co oznacza, że usługę tą powinien opodatkować beneficjent bonusu, dokumentując ww. usługę fakturą VAT. Także Minister Finansów w wydanej interpretacji nr PP3-812-122212004/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług działając na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, wyjaśnił że: W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.Jednocześnie na podstawie art. 27 ust. 1, zdaniem Spółki, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Co oznacza dla nabywcy w/w usługi, że usługa ta nie stanowi dla nabywcy importu usług.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ww. ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z pismem Ministra Finansów z 30.12.2004 r., znak: PP3-812-1222/2004/AP/4026 skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartości tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż na mocy zawartego porozumienia, kontrahent Spółki mający siedzibę poza terytorium kraju, tj. nabywca produktów (towarów) oferowanych przez Spółkę może otrzymać bonus roczny po spełnieniu wymagań określonych w porozumieniu. Bonus jest należny nabywcy w przypadku gdy nabywca przekroczy określony pułap zakupów netto w okresie 1 roku, pod warunkiem jednak, że zapłaci za wszystkie objęte porozumieniem zobowiązania. Postanowienia uzależniające przyznanie bonusu od wielkości dokonanych zakupów oraz uzależniające jego otrzymanie od zapłaty zobowiązań wskazują, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z premią pieniężną, która nie odnosi się do żadnej konkretnej sytuacji, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków. Premia pieniężna stanowi w takim przypadku rodzaj wynagrodzenia nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest swego rodzaju nagrodą za efekty współpracy handlowej między stronami.
Zatem wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Jeżeli polski podmiot korzysta z usług podmiotu zagranicznego należy ustalić, gdzie zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (art. 27 i art. 28) znajduje się miejsce świadczenia usług. Jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium innego kraju niż Polska, wówczas usługi podlegać będą opodatkowaniu w tym kraju, a czynność nie będzie wywoływać skutków na gruncie podatku od towarów i usług w Polsce.
Zatem przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:
- miejsce świadczenia (opodatkowania) usługi stosownie do art. 27 i art. 28 ustawy, jest terytorium Polski;
- usługodawcą musi być podatnik posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Unii Europejskiej, czy też poza jej terytorium;
- usługobiorcą jest podatnik, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
- usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy.
Zgodnie natomiast z ogólną zasadą zawartą w przepisie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Ponadto, na podstawie art. 28 ust. 9 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne niż wskazane w ust. 1-8 oraz w art. 27 miejsca świadczenia usług, uwzględniając specyfikę świadczenia niektórych usług oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej. Oznacza to, że dopiero gdy nie można zaklasyfikować danej usługi do żadnej z kategorii wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT lub w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze ), usługa ta będzie opodatkowana zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT.
Należy stwierdzić, iż nie jest możliwe zaklasyfikowanie świadczenia usług w formie premii pieniężnej do żadnej z kategorii wyjątków wymienionych w art. 27 ust. 2 6, art. 28 ustawy oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego będzie tu miała zastosowanie zasada ogólna wynikająca z przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą przedmiotowa usługa premii pieniężnej nie jest opodatkowana na terytorium kraju i nie stanowi dla Spółki importu usług. Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.
