Naczelnik Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa... - Interpretacja - US.PPM/443-8/RD/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.05.2006, sygn. US.PPM/443-8/RD/06, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu usług przy realizacji zadania wspólnego oraz warunków przechowywania faktur zakupu,

postanawia

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Spółka w złożonym wniosku informuje, iż wspólnie z gminą jest odbiorcą końcowym zadania. Zadanie to jest dofinansowywane przez Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej w ramach realizacji projektu z funduszy przedakcesyjnych ISPA.

Spółka wyjaśnia, że w zależności od tego jak zostaną zawarte umowy o realizację zadania, przestrzegając przyjętą "Procedurę dokonywania płatności w ramach projektu," możliwe są dwojakiego rodzaju procedury dokumentowania usług i przechowywania dokumentacji finansowej, a mianowicie:

  • wykonawca fakturuje usługi oddzielnie dla obydwu uczestników poszczególnych zadań wyznaczonych w projekcie dla Urzędu Miasta i Spółki, a oryginał faktury wystawionej na Spółkę, po jej zatwierdzeniu i opłaceniu przez Spółkę, na czas realizacji projektu i okres obowiązkowego archiwowania, jest przechowywany w Urzędzie Miasta, z zapewnieniem jej udostępniania dla celów kontroli podatkowej, Spółka przechowuje potwierdzone kopie faktur,
  • wykonawca fakturuje usługi dla Urzędu Miasta, który następnie wystawia refakturę na część wartości robót wynikających z kontraktów dotyczących i sfinansowanych przez Spółkę.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przy realizacji tego zadania zarówno w przyjętym pierwszym jak i w drugim sposobie rozliczania i fakturowania wykonanych prac inwestycyjnych.

Spółka uważa że obydwa sposoby udokumentowania wydatków inwestycyjnych są możliwe i uprawniają Spółkę do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawcy i refakturach z Urzędu Miasta. Spółka jest zdania, iż na czas realizacji projektu i okres obowiązkowego archiwowania, faktury zakupu może przekazać do Urzędu Miasta pozostawiając u siebie kopie tych faktur.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę, Naczelnik Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

1. Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dokonuje się na podstawie posiadanych faktur zakupu. Zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna m. in. zawierać, imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, datę dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT".

O miejscu przechowywania faktur rozstrzyga zapis § 23 ust. 1 i 2 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów. Zgodnie z jego brzmieniem podatnicy są obowiązani przechowywać oryginały i kopie faktur oraz faktur korygujących, a także duplikaty tych dokumentów do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty te, przechowuje się w oryginalnej postaci, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób pozwalający na ich łatwe odszukanie.

W sytuacji zatem, gdy Spółka otrzyma fakturę zakupu usług od wykonawcy, po jej zatwierdzeniu i opłaceniu, powinna przechowywać w miejscu wskazanym jako siedziba Spółki, lub w innym miejscu wskazanym jako miejsce przechowywania dokumentacji finansowo - księgowej.

Z uwagi jednak na realizację wspólnego z Urzędem Miasta przedsięwzięcia, Spółka nie straci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy udostępni na okres obowiązkowego archiwizowania projektu, faktury zakupu Urzędowi Miasta. W takim przypadku Spółka w celach dowodowych zobowiązana jest do posiadania co najmniej kopii faktury dokumentującej zakup. Na kopii zaznaczyć należałoby również, u kogo i gdzie przechowywany jest oryginał faktury.

2. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują czynności "refakturowania", jednak w praktyce przez refakturowanie rozumie się zasadniczo dwie podstawowe sytuacje. Podmiot pośredniczący pomiędzy świadczącym usługę a jej bezpośrednim i finalnym odbiorcą, ogranicza się wyłącznie do wystawienia finalnemu odbiorcy faktury, za zakupione formalnie przez siebie usługi, jak również poniesienie określonych kosztów na rzecz klienta, którymi jest on następnie obciążany. Nie następuje wówczas "kupno" i "odprzedaż" usługi przez pośrednika, lecz poniesienie (czy też nawet wyłożenie) przez pośrednika kosztów zakupu usługi świadczonej na rzecz odbiorcy.

Należy więc traktować refakturowanie jako odprzedaż usług z tym, że odprzedawana usługa powinna mieć niezmieniony charakter.

W przypadku otrzymania przez Spółkę faktury dokumentującej usługi refakturowane przez Urząd Miasta, warunkiem uznania refaktury za dokument uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tej fakturze od podatku należnego, jest zachowanie wymogów stawianych fakturze VAT w przepisie § 9 ust. 1 cytowanego Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

Przedmiotowa refaktura musi zawierać dane szczegółowe, uwidocznione na fakturze pierwotnej czyli co najmniej:

  • cenę netto, bez doliczania jakiejkolwiek marży,
  • stawkę podatku VAT,
  • symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU).

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Spółki w sprawie udokumentowania zakupu usług przy realizacji wspólnie z Urzędem Miasta zadania inwestycyjnego i zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu jak i fakturach za usługi refakturowane, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.).

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy